رسوا شدن یک دادستان حین گرفتن رشوه با شیوه سوت زنی

رسوا شدن یک دادستان حین گرفتن رشوه با شیوه سوت زنی
ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در طرحی ۱۴ ماده‌ای پیشنهاد ایجاد یک سامانه مردمی برای گزارشگری فساد در سطوح مختلف را به هیئت دولت ارائه کرده است که طبق آن، باید گزارش‌های ارسال شده توسط مردم، بعد از صحت سنجی طی یک هفته پاسخ داده شود. طبق این پیشنهاد، تامین امنیت جانی، مالی و شغلی گزارشگران فساد یا همان (سوت زن‌ها) بر عهده ستاد مبارزه با مفاسد بوده است.

در دستورالعمل تشکیل مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی که از طرف رئیس قوه قضاییه ابلاغ شد برای مردمی سازی مبارزه با فساد در ماده ۱۹ این دستورالعمل تصریح شده است که تمهیدات لازم برای دریافت گزارش‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد و تشویق و حمایت از گزارشگران فساد در خصوص جرایم فراهم شود.

جالب است بدانید اصطلاح سوت زنی از رفتار ماموران پلیس اقتباس شده است بدین معنی زمانی که پلیس تخلفی همچون نزاع خیابانی، دزدی و ... مشاهده می­‌کند در سوت خود می­‌دمد تا همه مردم و سایر افسران پلیس برای آگاهی از محل وقوع جرم خبردار شوند.

طبق تعاریف رایج "سوت زن" در اصطلاح به کسی اطلاق می‌شود که در درون یک سازمان کار می­‌کند و خلاف­کاری‌های آن را افشا می‌کند. این تخلفات می‌تواند شامل انواع رفتار‌های غیرقانونی و غیراخلاقی مدیران و کارکنان یک سازمان از قبیل تقلب، رانت، رشوه، احتکار، تولید محصول غیر ایمن و نقض قوانین یا مقررات باشد.

سوت زدن را می­‌توان نوعی فراخوان عمومی برای مطلع کردن افراد از محل وقوع جرم تلقی کرد و هدف سوت زن نیز جلوگیری از آسیب رساندن بیش از پیش به افراد جامعه، سازمان­‌ها و نهاد‌های عمومی است همچنین سوت زن فردی است که هر نوع فعالیتی غیرقانونی و غیراخلاقی در یک سازمان خصوصی یا عمومی را افشا می­‌کند. موضوعاتی همچون تخطی از سیاست­‌های رسمی، تخطی از قانون، مقررات، تهدید منافع عمومی، امنیت ملی و همچنین تقلب و فساد از تخلفاتی است که سوت زن­‌ها می­‌توانند آن را افشا کنند.

معمولا در تقسیم بندی این مفهوم به سه گروه اشاره می­‌شود:

۱) سوت زنی داخلی که افشاگری توسط فردی از داخل یک سازمان و بر علیه خود سازمان انجام می­‌گیرد.

۲) سوت زنی شخصی که در آن عمل افشا کاری علیه شخص مدیر یا کارمند انجام می‌­شود.

۳) سوت زنی غیرشخصی به نحوی که افشاگری توسط یک شخصیت حقوقی علیه سازمان دیگری صورت می‌گیرد علاوه بر این سه گروه، خبرنگاران و رسانه­‌ها هم از اصلی‌ترین سوت زن­‌ها در جوامع امروز محسوب می­‌شوند.

قانون سوت زنی در کشور‌هایی مثل انگلیس، آمریکا و روسیه اجرا می‌شود. این کشور‌ها برای حمایت از سوت زن‌ها قوانینی را وضع کرده‌اند.

سوت زنی در کشورها دیگر به قدری اهمیت دارد که برای ترویج این کار کلیپ‌ها و برنامه‌های مختلفی ساخته می‌شود.

در ادامه کلیپی تبلیغاتی برای تشویق مردم به قانون سوت زنی در روسیه را مشاهده می‌کنید. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.