باور ۳۷۳ نمونه آشکاری از توانمندی دانشمندان ایرانی

باور ۳۷۳ نمونه آشکاری از توانمندی دانشمندان ایرانی
سردار باقری با اشاره به توانمندی‌ها صنعت دفاعی کشور در حوزه‌های مختلف، سامانه باور را نمونه کاملی از قابلیت‌های توانمندی دانشمندان ایرانی در تأمین نیاز‌های دفاعی کشور دانست.

ویژگی های باور ۳۷۳
نخستین بار در رژه ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ بود که ماکتی از سامانه پدافندی برد بلند ایرانی به نمایش درآمد که در آن زمان بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت.

پس از آن امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده وقت قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) خبر ساخت سامانه پدافندی باور-۳۷۳ را برای نخستین بار در سال ۱۳۹۰ اعلام کرد و این فرمانده با اشاره به اختلالی که در روند فروش S-۳۰۰ از روسیه پیش آمده بود، گفت: البته در همان ابتدا و زمانی که اولین بحث‌ها مبنی بر تحویل ندادن S-۳۰۰ مطرح شد و نفرات ما هنوز در روسیه دوره می‌دیدند، مقام معظم رهبری به وزارت دفاع دستور دادند که “بروید و خودتان این کار را ملی کنید” و از آن زمان این کار در دستور کار قرار گرفت.

اسماعیلی همچنین به نام این سامانه نیز اشاره کرد و علت نامگذاری آن را این گونه تشریح کرد: نام این سامانه بومی “باور ۳۷۳” است که ۳۷۳ از القاب رسول‌الله (ص) در حروف ابجد بوده و “باور” نیز یعنی ما باور داریم که این کار انجام می‌شود.

پس از آن روند ساخت و تکمیل این سامانه و همچنین تست و آزمایش آن در دستور کار صنایع مختلف دفاعی کشور از جمله سازمان صنایع هوافضا، شرکت صنایع الکترونیکی ایران (صاایران)، سازمان صنایع دفاع (ساصد) و نیروی پدافند هوایی ارتش قرار گرفت تا آنکه در سال ۱۳۹۵ و در جریان بازدید رئیس جمهور از نمایشگاه دستاورد‌های صنعت دفاعی، برای نخستین بار، اجزائی از سامانه پدافندی باور-۳۷۳ از جمله پرتابگر‌های موشک آن به نمایش درآمد.

این سامانه که از جمله سامانه‌های کلاس «برد و ارتفاع بلند» محسوب می‌شود، با بهره‌گیری از فناوری‌های بکار رفته در سامانه‌های پدافندی تلاش و ۱۵ خرداد که موشک‌های صیاد۲ و ۳ را شلیک می‌کنند طراحی و ساخته شده است.

دیگر ویژگی بارز و حیاتی این سامانه پدافندی، قابلیت مقابله با طیف وسیعی از اهداف مانند هواپیما‌های شکاری و پنهانکار، هواپیما‌های بدون سرنشین، موشک‌های کروز، بالستیک و موشک‌های ضدتشعشع (رادار) و همچنین هواپیما‌های جنگ الکترونیک و بالگرد است که با استفاده از موشک‌های مختلف می‌تواند انواع این اهداف را منهدم کند.

موشک مورد استفاده در سامانه «باور۳۷۳» از نوع صیاد-۴ بوده که در حقیقت جدیدترین عضو از خانواده موشک‌های پدافندی صیاد است و با اصابت مستقیم یا انفجار سرجنگی و اصابت ترکش‌ها، قادر به انهدام اهداف در فاصله ۲۰۰ کیلومتری و در ارتفاع ۲۷ کیلومتری خواهد بود. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.