روحانی قبل از سفر به نیویورک: ما دارای منطق و استدلال کافی هستیم

روحانی قبل از سفر به نیویورک: ما دارای منطق و استدلال کافی هستیم
آقای روحانی قبل از عزیمت به نیویورک به منظور حضور در نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل در فرودگاه مهرآباد، تصریح کرد: امروز در مسئله کاهش تعهدات ایران اکثریت قاطع کشور‌های جهان، آمریکا را محکوم می‌کنند و حتی به درخواست آنها برای طرح موضوع در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز اعتنایی نشد.
رئیس جمهور با اشاره به اتهام افکنی‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در زمینه حمله به تاسیسات نفتی آرامکو گفت:: در حادثه آرامکو همه افکار عمومی ازاد جهان حمله عربستان به یمن را محکوم کردند و براین باورند که تجاوز عربستان سعودی زمینه ساز پاسخ یمن است و طبیعی است که پاسخ برای آن‌ها همیشه سنگین است.
وی اضافه کرد: در جریان این سفر مسئله کاهش تعهدات ایران در قبال برجام در نشستی در سطح وزرا پیگیری خواهد شد.
آقای روحانی دیدار با سران ۱۵ کشور جهان را از دیگر برنامه‌های حاشیه‌ای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل عنوان کرد و افزود: برگزاری چند مصاحبه مطبوعاتی، نشست با مدیران مسئول رسانه‌ها و فرهیختگان و صاحب نظران از دیگر برنامه‌های این سفر است.
وی خاطرنشان کرد: در سخنرانی سازمان ملل متحد نیز مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران برای افکار عمومی جهان تبیین خواهد شد و امیدوارم این سفر در ایامی که مصادف با عید علم و دانش، هفته دفاع مقدس و مقاومت و ماه سالار شهیدان است مایه خیر و برکت برای کشور باشد.
تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران؛ نشانه استیصال امریکا
رئیس جمهور تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را نشانه درماندگی و استیصال امریکایی‌ها دانست و گفت: ملت ایران در برابر تحریم‌ها و دشمنان با قدرت ایستاده است.
آقای روحانی این نشست را فرصت خوبی برای بیان نظر ملت‌ها از جمله ملت بزرگ ایران ذکر کرد و افزود: حضور در این نشست فرصت خوبی است که اقدامات غیرمنصفانه و ظالمانه‌ای که امروز به ملت ایران روا داشته می‌شود و همچنین مسائل پیچیده و سختی که ملت ایران با آن مواجه است برای مردم و کشور‌های جهان توضیح داده شود.
رئیس جمهور گفت: امسال سفر ما به نیویورک اهمیت ویژه‌ای دارد اولا احساس ما این بود که امریکایی‌ها خیلی تمایل ندارند که هیئت‌های ایرانی در سازمان ملل رفت و آمد و مصاحبه کنند و در رده‌های مختلف حضور داشته باشند.
آقای روحانی افزود: دلیل این امررا باید خود امریکایی‌ها توضیح بدهند که آیا از بیان حق می‌ترسند و یا حق برای آن‌ها خیلی تلخ است و یا دلایلی دارند که می‌خواهند بر افکارعمومی مردم خودشان تاثیری گذاشته نشود.
رئیس جمهور گفت: وقتی امریکایی‌ها به حضور ما در این نشست تمایل ندارند پس ما باید اصرار داشته باشیم که حتما این سفر انجام شود و اگر آن‌ها خیلی مایل بودند معلوم است که این سفر خیلی مهم نیست.
آقای روحانی افزود: اگر آن‌ها تمایل به حضور هیات ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل ندارند دلیل بر این است که ضروری است ما در سطوح مختلف در سازمان ملل حضور داشته باشیم و حرف بزنیم چراکه ما دارای منطق و استدلال کافی هستیم و دشمنان ما دلایل کافی در اختیار ندارند.
رئیس جمهور گفت: در شرایطی ما به سازمان ملل می‌رویم که امریکایی‌ها تحریم‌های ظالمانه خود را به ملت بزرگ ایران به حدی رسانده اند که خودشان می‌گویند دیگر چیزی برای تحریم کردن باقی نمانده است.
وی افزود: آن‌ها هر کاری که خواستند انجام دادند و حالا مجبور شدند تحریم‌ها را از نو شروع کنند و همان چیز‌هایی را که قبلا تحریم کردند دوباره شروع کرده اند و تحریم می‌کنند.
رئیس جمهور گفت: این حرکت امریکا به معنای استیصال کامل آنهاست و معلوم است که این تحریم و فشار حداکثری نتوانست کاری انجام دهد و ملت خوب و عزیز ما به خوبی در این یکسال و نیم ایستادگی و مقاومت کردند.
ابتکار صلح هرمز طرح جدید ایران است
رئیس جمهور گفت: ابتکار طرح صلح هرمز عنوانی است که بزودی آن را بازگشایی می‌کنیم.
آقای روحانی افزود: طرح ما برای امنیت منطقه یک همکاری دست جمعی درون منطقه‌ای است، البته این طرحی که در سازمان ملل گشوده خواهد شد، تنها امنیتی نیست و مسائل اقتصادی و سیاسی را هم در بر می‌گیرد.
وی گفت: ابتکار جدید ایران تحت عنوان ابتکار صلح هرمز مطرح خواهد شد، زیرا حروف اختصار اول آن اگر باهم ترکیب شوند HOPE را تشکیل می‌دهد که نام امید می‌دهد و به نوعی این ائتلاف، ائتلاف امید نام دارد و همه کشور‌های ساحلی خلیج فارس و منطقه هرمز به این ائتلاف دعوت می‌شوند و برای اینکه ما امنیت منطقه را تضمین کنیم، ضمن اینکه این طرح باز نشده و عکس العمل‌های دیگران را نمی‌دانیم، باید ببینیم این طرح به کجا می‌رسد، البته آمریکایی‌ها بسیار مشتاق هستند تا این طرح را ببینند و آن را مورد بررسی قرار دهند، این طرح تحت عنوان ابتکار صلح هرمز به دنیا اعلام خواهد شد تا بگوییم ایران به دنبال یک صلح بلند مدت در منطقه است.
رئیس جمهور افزود: ما این آمادگی را داریم تا همه کشور‌های منطقه را به مجمع گفتگو دعوت کنیم تا در آن حضور داشته باشند و با حضور سازمان ملل در این طرح معتقدیم که می‌توانیم مشکلات منطقه را از درون منطقه حل کنیم، زیرا آن‌هایی که از بیرون منطقه می‌آیند نمی‌توانند مشکلات منطقه را حل و فصل کنند، همانطور که در این مدت شاهد بودیم از سال ۲۰۰۱ تاکنون آمریکایی‌ها در این منطقه هستند و هر روز به یکجا لشکرکشی کردند و در هیچ کجای منطقه نتوانستند امنیت را برای این کشور‌ها فراهم کنند.
آمریکا به دنبال حضور بیشتر در منطقه است
رئیس جمهور با اشاره به اتهام زنی‌های آمریکا به ایران در موضوع آرامکو، اظهار داشت: آمریکا با این اتهام زنی‌ها به دنبال حضور بیشتر در منطقه است.
آقای روحانی رئیس جمهور با بی نتیجه خواندن سیاست فشار حداکثری آمریکا، گفت: شرایط اقتصادی ماه‌های پیش مقداری بهتر شده است و این نشان می‌دهد ما توان مقابله کافی با آن‌ها را داریم.
رئیس جمهور با اشاره به شرایط حاد پیش آمد در منطقه، گفت:در هفته‌های اخیر شاهد برخورد‌ها و نگرانی‌های هستیم که معلوم است ریشه آن‌ها از کجاست؛ وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد و اتهاماتی می‌زنند نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها دنبال اهداف دیگری هستند.
وی با اشاره به حرف‌های وزیر امور خارجه آمریکا، گفت: من هیچ وقت ندیده ام این وزیر خارجه منطقی صحبت کند و این جزء عجایب تاریخ است که دائماً حرف‌های ناصحیح و نادرست می‌زند؛ در موضوع آرامکو هم بیش از خسارت‌هایی که وارد شده، تبلیغ می‌کنند.
آقای روحانی افزود: خسارت‌هایی که ممکن است در ۲ هفته جبران شود را می‌گویند در ۱ ماه هم جبران نمی‌شود. دلیل این حرف این است که آمریکا می‌خواهد بطور کامل این منطقه را تصاحب کند.
رئیس جمهور با اشاره به اظهار نظر آمریکایی‌ها مبنی براین می‌خواهیم سیستم‌های پدافندی پاتریوت را به منطقه بیاوریم، عنوان کرد: پیداست که آمریکا قصد دارد کل نفت شرق عربستان را به طور کامل در مشت خودش قرار دهد؛ البته این دعوا مربوط به ما نیست و مربوط به دعوای آمریکا با چین و دیگران است.
وی ادامه داد: اینکه الان آمریکا با عربستان قرارداد بسته تا سیستم‌های پدافندی را به منطقه بیاورند نشان می‌دهد آن‌ها به دنبال اهداف دیگری در منطقه هستند و این سرو صدا‌ها برای حضور بیشتر آن‌ها در منطقه است.
آقای روحانی رئیس جمهور، دقایقی قبل در صدر هیئتی از فرودگاه مهرآباد با بدرقه رسمی شماری از مقامات کشورمان از جمله معاون اول رئیس جمهور و مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب، تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد. سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، دیدار با سران برخی کشور‌های آسیایی و اروپایی و نیز دبیرکل سازمان ملل متحد از برنامه‌های رئیس جمهور در سفر به نیویورک است. تاکنون دیدار آقای روحانی با سران عراق، پاکستان، ژاپن، فرانسه، انگلیس، سوئد، سوئیس و اسپانیا قطعی شده است. دیدار با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی و نخبگان سیاست خارجی این کشور از دیگر برنامه‌های سفر رئیس جمهور است. آقای رئیس جمهور شامگاه پنجشنبه، نیویورک را به مقصد تهران ترک می‌کند. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.