برداشتن گام چهارم با تداوم بدعهدی اروپایی‌ها

برداشتن گام چهارم با تداوم بدعهدی اروپایی‌ها
آقای محمدجواد ظریف پس از حضور در نشست عصر امروز اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره گذشت یک ماه از برداشتن گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران و احتمال برداشته شدن گام چهارم گفت: حتما اگر طرف مقابل طبق تعهدات عمل نکند گام چهارم در راه خواهد بود و جمهوری اسلامی بر اساس برنامه ریزی‌های خود تصمیم خواهد گرفت و اطلاع رسانی می‌کند.

وی با بیان اینکه همزمان با برداشته شدن گام‌های کاهش تعهدات، مذاکرات ادامه دارد، افزود: اگر اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل کنند حتی امکان بازگشت به عقب در تعهدات برجامی ایران وجود خواهد داشت.

وزیر امور خارجه درباره جزئیات مذاکره ایران با طرف‌های برجامی درباره طرح چهار ماده‌ای فرانسه که در نیویورک مطرح شد، گفت: فرانسوی‌ها پیشنهادی مطرح کردند که متن و مبانی آن متفاوت است؛ مبانی آن مربوط به بازگشت آمریکا به تعهدات و در مقابل بازگشت ما به برجام و شروع گفتگو‌ها در حوزه مشخص است، اما درباره متن، الفاظ و کلماتی وجود دارد که نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد، اما آنچه مهم است اینکه ما هنوز در طرف آمریکایی این علاقه را ندیده ایم که وارد کار جدی شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: علت اینکه آقای روحانی با پیشنهاد آمریکا موافقت نکرد این بود که آقای ترامپ رسما در مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود نه تنها تحریم‌ها را بر نمی‌داریم بلکه اضافه هم می‌کنیم؛ از یک طرف درخواست مذاکره می‌کردند و قول می‌دادند تحریم‌ها را برمی دارند، اما از طرف دیگر خلاف آن را در بیانات رسمی مطرح می‌کردند.

آقای ظریف همچنین تاکید کرد: آمریکا اگر خواهان بازگشت به ۵+۱ است باید به تعهداتش عمل کند؛ میز مذاکره موجود است و این آمریکاست که آن را ترک کرده است و الان باید با تغییر در اقدامات، علاقه برای بازگشت به میز مذاکرات را نشان دهد.

وی درباره اینکه آیا تغییری در رفتار آمریکایی‌ها به وجود آمده گفت: پیام‌هایی که از سوی دوستان آمریکا و بسیاری از رهبران جهان فرستاده می‌شود نشان می‌دهد آن‌ها مایلند این کار را انجام دهند، اما این نباید به پیام رسانی محدود باشد بلکه باید در اقدامات دیده شود.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اعلام دارایی هایش در سامانه قوه قضائیه افزود: ما به عنوان اعضای هیئت دولت هم در ابتدای تصدی مسئولیت و هم در پایان آن فهرست اموالمان را به قوه قضائیه اعلام کردیم و من درباره این سامانه ابلاغ جدیدی ندیده ام، اما در صورت ابلاغ آماده هستیم فهرست اموالمان را ارائه کنیم، چون چیزی برای پنهان کردن نداریم. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.