عقب نشینی از سوریه یا بازآرایی نیروها !

عقب نشینی از سوریه یا بازآرایی نیروها !
یک مسئول وزارت امور خارجه آمریکا گفت: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در تماسی تلفنی با دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود درباره تصمیمش برای ورود به شمال شرق سوریه صحبت کرده بود. ارودغان در این تماس تلفنی به ترامپ تاکید کرد ساز و کار ایجاد منطقه امن در شمال سوریه پاسخگوی مطالبات ترکیه نیست. وی همچنین تمایل خود را برای انجام عملیات نظامی یکجانبه به اطلاع ترامپ رساند، ولی به جزئیات آن اشاره‌ای نکرد.

تناقض آمریکایی... عقب نشینی از سوریه یا بازآرایی نیروها !
یکی از مسئولان ارشد دولت آمریکا گفت: تصمیم دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از شمال سوریه در واقع بازآرایی نیرو‌ها است و نه عقب نشینی، اما این اقدام هرگز به منزله نشان دادن چراغ سبز به ترکیه برای راه اندازی عملیاتی علیه کرد‌ها در آن منطقه نیست.
به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، در حالی که دونالد ترامپ اعلام کرده است قصد دارد نیرو‌های کشورش را از شمال سوریه خارج کند و یکی از مسئولان ارشد دولتش نیز در اظهارنظری متناقض تصریح کرد این اقدام تنها بازآرایی نیروهاست؛ شمال سوریه در آستانه حمله نظامی نیرو‌های ترکیه قرار دارد که تصمیم دارند به نیرو‌های سوریه دموکراتیک حمله کنند.
توافق آمریکایی ترکیه‌ای بر سر کرد‌ها با اعلام تصمیم دونالد ترامپ برای خارج کردن نیرو‌های کشورش از شمال سوریه علنی شد. وی در پیامی در توییتر نوشت زمان آن رسیده است که آمریکا از این جنگ‌های بی پایان و مضحک بیرون آید.
وی افزود ادامه حمایت از کرد‌ها بسیار پرهزینه است و کرد‌ها در ازای دریافت مقادیر زیادی پول و مهمات، در کنار نیرو‌های آمریکایی جنگیدند. ترامپ همچنین گفت: اکنون ترکیه، اروپا، سوریه، ایران، عراق، سوریه و کرد‌ها باید اوضاع را حل و فصل کنند.
ترامپ گفت: ”زمان آن رسیده است که از این جنگ مضحک و بی پایان بیرون آییم. من با تصمیم به عقب نشینی از سوریه، از هیچ طرفی جانبداری نمی‌کنم، همانطور که تنها کشور‌هایی که از این تصمیم ناراحتند، چین و روسیه هستند، زیرا آن‌ها می‌خواهند آمریکا در باتلاق سوریه گرفتار باقی بماند“.
اما این اظهارات ترامپ با انتقاد یکی از مسئولان بلندپایه دولت او همراه شد. وی تصریح کرد واشنگتن نیروهایش را از سوریه بیرون خارج نمی‌کند، بلکه نیرو‌های نظامی خود را که در شمال سوریه مستقر هستند به پایگاه‌های دیگری در خاک سوریه منتقل خواهد کرد، علاوه بر آن، منطقه‌ای که ترکیه قصد دارد در آن عملیاتی نظامی به راه بیاندازد، در حال حاضر ۵۰ نظامی آمریکایی را در خود جای داده است.
تصمیم ترامپ با مخالفت کنگره نیز همراه شد و میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواهان اعلام کرد هرگونه عقب نشینی فوری از سوریه به نفع روسیه و ایران و همچنین دولت سوریه خواهد بود. از طرف دیگر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا موضع مک کانل را تأیید و تأکید کرد تصمیم ترامپ، امنیت و ثبات منطقه‌ای را به شدت تهدید می‌کند و پیامی را به این مضمون صادر می‌کند که آمریکا دیگر شریک قابل اعتمادی نیست.
همچنین لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه از ترامپ خواست از تصمیم خود که به یک فاجعه منجر خواهد شد، منصرف شود.
این در حالی است که کینو جبرئیل، سخنگوی نیرو‌های سوریه دموکراتیک اعلام کرد عقب نشینی آمریکا، خنجر زدن از پشت به نیرو‌های کردی است.
همچنین سازمان ملل متحد اعلام کرد برای سناریوی بدتر در شمال شرق سوریه آماده می‌شود و برنامه‌های اضطراری را برای ارائه آماده کرده است. سازمان ملل همچنین نگرانی خود را از وخیم‌تر شدن اوضاع در میدان ابراز کرد. این در حالی است که اتحادیه اروپا نیز مخالفت خود را با حمله احتمالی ترکیه به شمال سوریه اعلام کرد و گفت: ازسرگیری اقدامات جنگی، تلاش‌های صورت گرفته برای حل درگیری را از بین خواهد برد. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.