انگلستان در آستانه حساس‌ترین انتخابات پارلمانی

انگلستان در آستانه حساس‌ترین انتخابات پارلمانی
از لندن، دولت انگلیس با مصوبه مجلس عوام این کشور ۲۱ آذر انتخابات زود هنگام برگزار می‌کند تا بلکه مجلس و دولت جدید بتوانند یا قفل برگزیت را بگشاید و این کشور را از بن بست آن رها سازند و یا اصل برگزیت را کنار بگذارند، انتخاباتی که می توان آن را حساس‌ترین انتخابات پارلمانی نیم قرن اخیر در این کشور توصیف کرد.
گزارش مجتبی قاسم زاده - لندن

نخست وزیر انگلیس شامگاه سه شنبه عصبانی از نمایندگانی که با مصوبات خود راه او را برای رسیدن به اهدافش باریکتر کردند، لایحه برگزاری انتخابات زود هنگام را که تاکنون سه بار در مجلس رد شده بود، چهارمین بار با تامین نظر نمایندگان به رای گذاشت که این باره با ۴۳۸ رای موافق در برابر ۲۰ رای مخالف به تصویب رسید.
اکنون پس از تایید این مصوبه در مجلس اعیان، مجلس عوام برای برگزاری انتخابات منحل می‌شود و نتیجه انتخابات ترکیب جدید این مجلس و سرنوشت برگزیت را معین خواهد کرد.
در میان موج گسترده مخالفت‌های مردمی با برگزیت و رویکرد دولت، مهلت انگلیس برای ترک اتحادیه اروپا پنج شنبه نهم آبان ماه پایان می‌یابد که البته اتحادیه اروپا بنا به درخواست سه باره انگلیس برای تمدید مهلت جدایی سه ماه دیگر هم به انگلیس برای ترک اتحادیه اروپا مهلت داده است.
نخست وزیر انگلیس سه شنبه شب در مجلس خطاب به مخالفان رویکردش در روند اجرای برگزیت گفت: مخالفان در پارلمان نمی‌خواهند برگزیت به سر انجام برسد آنان مدام در پی تعویق اند که زیان‌های زیادی برای خانواده‌ها و اقتصاد کشور به بار اورده است.
بوریس جانسون تنها راه اجرای برگزیت و رهایی از این وضعیت را تشکیل پارلمان جدید دانست تا برگزیت را از بن بست موجود خارج سازد.
در مقابل رهبر اصلی‌ترین حزب رقیب دولت که مخالفت حزبش سبب شد سه بار درخواست دولت انگلیس برای برگزاری انتخابات زود هنگام به شکست بیانجامد، گفت: ما پس از اطمینان از حذف گزینه جدایی بدون توافق از اتحادیه اروپا، با برگزاری انتخابات زود هنگام موافقت کردیم.
جرمی کوربین افزود: ما با برگزاری انتخابات زود هنگام موافقت کردیم تا کشور را از شر دولت ویرانگر محافظه کاران نجات دهیم، دولتی که موجب شد شمار بیشتری از کودکان، بازنشستگان و حتی شاغلان در فقر به سر برند و شمار بی خانمان‌ها بیشتر شود. دولتی که خدمات اجتماعی را تضعیف و دشمنی را در کشور ایجاد کرده است.
در انگلیس نظام پارلمانی جاری است و هر حزبی که بتواند اکثریت ۶۵۰ کرسی مجلس عوام این کشور را در اختیار بگیرد می‌تواند دولت تشکیل دهد و رهبر حزب اکثریت مجلس، نخست وزیر خواهد شد و رهبر حزب دوم یعنی اصلی‌ترین رقیب حزب حاکم نیز ریاست دولت سایه را برعهده خواهد داشت.
یکی از بیشترین پرسش‌ها در این دوره از انتخابات علت پافشاری حزب حاکم محافظه کار که قدرت را در دست دارد برای برگزاری انتخابات زودهنگام است.
پاسخ این پرسش به خوبی در ناکامی دولت انگلیس در تحقق اهدافش به ویژه در خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نمایان است.
مخالفت‌های گسترده درون حزبی با رهبر این حزب و همراهی نکردن مجلس برای تحقق وعده چنده باره رهبر حزب حاکم و نخست وزیر انگلیس مبنی بر خروج این کشور از اتحادیه اروپا تا نهم آبان به خوبی آشکار کرد که جانسون برای پیشبرد اهداف و تصویب لوایح اش با مشکلات فراوان روبروست.
حزب حاکم محافظه کار با رهبری جدید و حدود سه ماهه بوریس جانسون به علت عمق اختلافات درونی اکثریت را در مجلس از دست داده است و با احتساب ۲۱ نماینده‌ای که جانسون رهبر این حزب و نخست وزیر به علت مخالفت آنان با نظر او، آنان را اخراج کرده است، نسبت به زمان انتخابات قبلی ۴۲ کرسی کمتر دارد و اکثریت را از دست داده است و اکنون فقط ۲۸۸ کرسی مجلس عوام را در اختیار دارد.
بوریس جانسون که با امید به درست بودن نظرسنجی‌ها خود را پیروز انتخابات می‌داند، امیدوار است ضمن بدست گرفتن قدرت تا پنج سال آینده، همانگونه که پیش‌تر اعلام کرد با معرفی نامزد‌های حزبی همسو افرادی از حزبش وارد مجلس شوند که با او همراه باشند تا راه برای تصویب لوایح و تحقق اهدافش هموار باشد.
البته ممکن است جانسون نیز همچون ترزا می‌نخست وزیر پیشین انگلیس در این قمار بازنده شود و همین جایگاه را هم از دست بدهد.
حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین، دومین حزب بزرگ انگلیس که به طور سنتی قدرت میان این حزب با حزب محافظه کار در این کشور دست به دست می‌شود، امیدوار است با توجه به ناکامی‌های دولت و مخالفت‌ها در جامعه با رویکردش در اجرای برگزیت، بتواند اکثریت کرسی‌های مجلس و به تبع ان قدرت سیاسی را بدست گیرد.
این حزب برای جلب ارای بیشتر از هم اکنون اعلام کرده یکی از رویکردهایش در صورت دست یابی به قدرت واگذار کردن سرنوشت برگزیت به مردم است که درباره توافق برگزیت رای نهایی با مردم باشد.
دیگر احزاب نیز هر یک با ارائه وعده‌ها و مواردی که احساس می‌کنند می‌توانند با طرح ان ارای بیشتری کسب کنند در تلاشند تا با کسب کرسی‌های بیشتر جایگاه خود را در مجلس عوام تقویت کنند.
هم اکنون حزب محافظه کار ۲۸۸ کرسی در مجلس عوام دارد.
حزب کارگر دومین حزب بزرگ انگلیس ۲۴۴ کرسی، حزب ملی اسکاتلند یا (اس ان پی) سومین حزب بزرگ انگلیس ۳۵ کرسی و حزب لیبرال دموکرات چهارمین حزب بزرگ انگلیس که از اساس مخالف برگزیت است نیز ۱۹ کرسی، حزب اتحاد گرای ایرلند شمالی دی یو پی ۱۰ کرسی، حزب شین فن از ایرلند شمالی ۷ کرسی، حزب ملی ولز ۴ کرسی و حزب سبز ۱ کرسی در مجلس عوام انگلیس دارد. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.