اصلاح قانون انتخابات؛ اما و اگرها / گفتگوی ویژه خبری

اصلاح قانون انتخابات؛ اما و اگرها / گفتگوی ویژه خبری
کارشناس حقوقی و پژوهشگر مسائل انتخابات با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما گفت: با توجه به اینکه نمایندگان مجلس برای تصمیم گیری درباره اصلاح قانون انتخابات ذینفع هستند بنابراین تمایل چندانی به پذیرش الزامات سخت‌تر برای نام نویسی انتخابات مجلس ندارند و مصوبات را به نتیجه نمی‌رسانند.

آقای ابوالفضل درویشوند با اشاره به اینکه به الزامات قانونی انتخابات باید توجه شود، افزود: ثبت نام کنندگان برای نامزدی انتخابات باید با توجه به آن نام نویسی کنند.
وی ادامه داد: در دوره گذشته برای ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی بیش از ۱۲ هزار نفر‏، نام نویسی کردند که این موضوع معقول و مطلوب نیست.
آقای درویشوند افزود: سیاست‌های کلی نظام انتخابات به عنوان مرجع بالاتر، الزاماتی را برای اصلاح قانون انتخابات در نظر گرفت، اما با این حال این الزامات به نتیجه منجر نشد.
وی با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس باید از آیین نامه داخلی مجلس و قانون اساسی آگاه باشند، گفت: موارد متعددی داریم که نمایندگان، اساسا توجهی به نظرات کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ندارند.
آقای درویشوند با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس باید به قوانین و مقررات بالادستی هم آگاه باشند، افزود: شرایط بسیار حداقلی در قانون انتخابات برای داوطلبان نمایندگی مجلس در نظر گرفته شده است که این شرایط باید متناسب با شان نمایندگی مجلس، اصلاح، عینی‌تر و بهینه‌تر شود.
این کارشناس حقوقی و پژوهشگر مسائل انتخابات گفت: معمولاَ ۶۵ درصد نمایندگان مجلس برای دوره بعد تغییر می‌کنند و حدود ۳۵ درصد آنها، تکرار می‌شوند.
آقای درویشوند با اشاره به اینکه نظام اقتصادی و مالی کشور به طور کلی شفاف نیست و مشخص نیست چه کسی چقدر دارایی و درآمد و از کجا دارد؟ افزود: این ایراد است که باید اصلاح شود.
وی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی از جمله نظارت بر کارگزاران اجرایی و قانون گذاری قدرت زیادی دارند‏, اضافه کرد: برخی اشخاص برای نماینده شدن حدود چند میلیارد برای تبلیغات هزینه می‌کنند، با توجه به اینکه حقوق کل دوران نمایندگی مجلس کمتر از این مقدار است پس یا کسی در راه رضای خدا به او کمک کرده و یا این مبلغ را از کسی گرفته و وامدار او شده است و پس از نماینده شدن باید دین خود را به آن شخص ادا کند.
آقای درویشوند افزود: کشور‌های دیگر برای جلوگیری از این موضوع راهکار‌هایی را در نظر گرفته اند و در طرح اصلاح قانون انتخابات هم موادی برای این منظور در نظر گرفته شده است و این به شفافیت کمک می‌کند. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.