وله | پنجاه و هفتمین سال جایزه بنیاد البرز

وله | پنجاه و هفتمین سال جایزه بنیاد البرز
وله | پنجاه و هفتمین سال جایزه بنیاد البرز کمیته علمی دانش آموزان

معرفی بنیاد فرهنگی البرز
بنیاد فرهنگی البرز در سال 1342 با سرمایه و همت مردی نیک سیرت و خیر اندیش مرحوم آقای حسینعلی البرز تأسیس گردید.

انگیزه تأسیس بنیاد فرهنگی البرز
از آنجائیکه اقدامات خیرخواهانة پراکنده نمی توانست حس نوع دوستی او را اقناع کند، ایشان اقدام ماندگاری انجام داد. مرحوم طهمورث فقیه مولف کتاب چهره ماندگار وقف از قول ایشان می نویسد:

"درست در شبی که فردای آن می­بایست عازم سفر مکة معظمه شوم، تبی سخت وجانسوز وجودم را فراگرفت، حتی رمق ناله کردن برایم نمانده بود، دراین حال به عالم خلسه فرو رفتم، درخواب مردی روحانی به بالینم آمد و گفت :اگر میخواهی از این تب سوزان جان سالم بدر ببری فعلاً از سفر مکه منصرف شو بیا هزینه سفر و اندوخته ات را درمکانی متمرکز وقف آموزش فرزندان کشورت کن تا زنده بمانی و رستگار شوی چون کعبه در کنار توست حجت قبول، چشم که باز کردم کسی را در کنارم ندیدم...با همسفرم تماس گرفتم و به او گفتم: فلانی؟! من دیگر به سفر نمی آیم، تب کردم سخت مریضم و قادر به حرکت نیستم... فعلاٌ قسمت نبود...."

مرحوم البرز در خاطرات خود می نویسد: با مشورت اساتید دانشگاه­ها، حقودانان و سه دخترش که هرسه نفر آنان صاحب نظردر امور فرهنگی و تربیتی هستند، تصمیم گرفتم حاصل زحمات خود را وقف اشاعه فرهنگ کشورم کنم و در بنیادی متمرکز سازم.

بنیاد فرهنگی ح.ع. البـــرز در تاریخ 24 اسفند 1342 با اختصاص مبلغ ده میلیون ریال وجه نقد و با هدف اشاعه فرهنگ کشورتاسیس و در اداره ثبت شرکتها به شماره 622 ثبت شده است.

اساسنامه بنیاد بخاطر تحولاتی که در در سیستم آموزشی کشور به عمل می آمد برحسب مقتضای زمان بارها مورد بازنگری قرار گرفت. از جمله مهمترین تغییرات می توان به جایگزین شدن جایزه حسن تحصیل در اساسنامه سال 1356 به جای وام شرافتی و اشتغال به کار در اساسنامه سال 1342 اشاره کرد. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.