شبهات فاطمیه | چرا حضرت فاطمه (سلام الله علیها) حجت خدا بر ائمه است؟

شبهات فاطمیه | چرا حضرت فاطمه (سلام الله علیها) حجت خدا بر ائمه است؟
منظور از اینکه در حدیث آمده است «اگر حضرت فاطمه را بشناسیم شب قدر را درک کرده‌ایم» چیست؟!
و منظور از حجت بودن حضرت فاطمه بر سایر معصومین چیست؟!

حجت الاسلام تباشیر پاسخ می دهد:

یکی از چیزهایی که برای همه واضح و روشن است این مطلب است که دین مقدس اسلام بین زن و مرد فرقی نگذاشته و تنها امتیاز را در تقوی و پرهیزکاری قرار داده است: « إِنَّ أَکرَمَکمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکمْ » گرامی ترین شما با تقوی ترین شماست.
در بین زن ها وجود مقدس فاطمه زهرا که سیدة زنان عالم است ؛ شخصیت و معنویتی دارد که بالاتر از فکر و اندیشه ی انسان های معمولی است.
هر کجا صحبت از بی بی دئو عالم است با ویژگی های انحصاری صحبت به میان می ۀآید چه قرآن باد و سوره کوثر که کلمات فقط در همین سوره یافت می شود نه هیچ کجای دیگر و چه در روایات از لسان گویای اهلبیت کما این دو حدیث گرانقدر که فرمودند: «اگر حضرت فاطمه را بشناسیم شب قدر را درک کرده‌ایم»
حدیث مذکور میگوید که اگر کسی بتواند به مقام والای زهرای مرضیه پی ببرد و آن حضرت را آن طور که حقش است بشناسد به ثواب و فضیلتی می رسد که مساوی با درک شب قدر است.
این مسئله مشابه زیادی دارد مثلاً در روایات آمده است کسی که با معرفت به حق خدا و رسول و اهل بیتش از دنیا برود شهید است، کسی که با محبت آل پیامبر از دنیا برود شهید به حساب می آید، کسی در حال غریبی بمیرد، یا کسی که با مرضی از دنیا برود جزو شهدا هستند؛یعنی اجر و پاداشی مانند پاداش شهید خواهند داشت.
حضرت صادق فرمود: « فَمن عَرَفَ فاطِمَةَ حَقَّ مَعرِفَتِها فَقَد اَدْرکَ لَیلَةَ القَّدر و اِنّما سُمِّیت فاطِمةٌ لانَّ الخَلقُ فُطِمُوا عَن مَعرِفَتِها؛ هر کسی فاطمه را آن چنان که باید بشناسد به حقیقت شب قدر را درک نموده است و این که فاطمه، فاطمه نامیده شده است برای این است که مخلوق از (کنه) معرفت او عاجز است.»
به قرآن که مراجعه می کنیم یکی از حرفهایی که خدا در مورد شب قدر می زند این است: «وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْر» چه طوری میتوانید بفهمید که این شب قدر چقدر عظمت دارد؟! عبارت «ما ادراک» بیانگر عظمت است چه برای نفی باشد و چه برای استفهام؛ یعنی خداوند نهایت عجز و ناتوانی مخاطب در درک عظمت این شب را بیان کرده ؛ حالا امام هم که می خواهد به این عجز در شناخت وجود سراسر نور حضرت زهرا اشاره بفرماید از قرآن استفاده می کند و مثال شب قدر را می زند یعنی همانطور که شما از شناخت عظمت شب قدر محرومید از شناخت مادر ما زهرای شهیده هم ناتوانید!
لفظ «لیلة» به معنای شب است و خصوصیت شب خفا و ناپیدایی آن است. قدر هم به معنای عظمت، قدرت و فضیلت است.
شب قدر را خدای او و خود «لیله القدر» می شناسد و بس؛ اما دیگران به مقدار استعداد و لیاقتشان می توانند با برخی از اوصاف و خصوصیات شب قدر آن هم با هدایت و ارشاد خود او آشنا شوند.

با توجه به روایات چند معنا برای حجیت حضرت زهرا بر سایر ائمه: متصور است
۱ – الگو بودن حضرت زهرا در رفتار و منش و کردار خود الگویی ارزشمند برای سایر اهل بیت پیامبر و فرزندان طاهرینش بودند و امام زمان نیز در یکی از توقیعات شریف شان می فرمایند: «فِی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِی‏ أُسْوَةٌ حَسَنَة»
۲ – ملاک تمایز حق از باطل این معنا با توجه به روایاتی که ائمه را به عنوان حجّت الهی معرفی کرده اند به دست می آید. مثلا حضرت امیرمؤمنان از پیامبر اکرم نقل کرده است که آن حضرت فرمود:«من، علی، فاطمه، حسن، حسین و نُه فرزند حسین حجت های خدا بر خلق او هستیم. دشمنان ما دشمنان خدا و دوستان ما دوستان خدا هستند و خداوند به خاطر رضایت فاطمه، راضی می شود و به خاطر غضب فاطمه، غضب می کند».
3– نقش تکوینی حضرت زهرا در شکل گیری وجود اهل بیت واسطه شکل گیری وجود زمینی آن انوار ملکوتی بودند؛ حضرت زهرا تنها کفو امیرالمؤمنین؛ تنها فردی است که به لحاظ طهارت تکوینی و عصمت باطنی شایستگی همسری امیرالمؤمنین و بستری شایسته برای شکل گیری وجود دنیایی آن انوار ملکوتی را دارد. -
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.

ویدئو های مرتبط