ترس‌هایی که باعث بردگی انسان‌ها می‌شوند

ترس‌هایی که باعث بردگی انسان‌ها می‌شوند
ترس‌هایی که باعث بردگی انسان‌ها می‌شوند

چطور باید از شر ترسِ از تحقیر و سرزنش دیگران خلاص شد؟

سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان

متن:

خیلی از مدیران جوامع بشری در طول تاریخ، ابزارشان برای کنترل جامعه ترس بوده. از ترس‌های روانی تا ترس‌های واقعی مثل فقر و مرگ و زدن و بستن و اینها. باید فرهنگ از سر ترس زندگی کردن را در جامعه ریشه‌کن کرد.
با بردگی نوین مقابله کن
در جهان معاصر ما یکی از زشت‌ترین انواع ترس‌ها ابزار سلطه قرار گرفته و آن ترس از تحقیر، ترس از تمسخر و ترس‌هایی از این دست هست که بدتر از ترس‌هایی است که دیکتاتورها اعمال می‌کنند. دیکتاتورها با شمشیر جان افراد را مورد حمله قرار می‌دهند، بیشتر از این نیست؛ ولی ترس امروز برای به بردگی کشیدن انسان متفاوت شده.
اینها سلاح اصلی‌شان برای ادارۀ جهان ادارۀ افکار عمومی است و در این ادارۀ افکار عمومی یکی از اصول اساسی‌شان ترساندن است. یک عنصر فرهنگی دیگر هم اداره‌کنندگان افکار عمومی جهان که ابزار سلطۀ‌شان است دارند. آن عنصر فرهنگی ترس از جان و مال نیست، ترس از جنگ و فقر نیست، ترس از تحقیر است. تمسخر. این دیگر عنصر فرهنگی است. خب حالا چند تا کلمه را بگذاریم کنار همدیگر. آخرالزمان بیشترین ابزار سلطه چه ابزاری است؟ ادارۀ افکار عمومی. زور نیست، بیشتر چیست؟ فریب است. حالا آیۀ قرآن دربارۀ آخرالزمانی‌ها چی می‌فرماید؟
می‌فرماید این آخرالزمانی‌ها یکی از ویژگی‌های برجستۀ‌شان چیست؟ ترس از سرزنش ندارند. چرا از بین همۀ صفات خدایا این را می‌گویی؟ می‌فرماید تو نمی‌فهمی، بگذار آخرالزمانی‌ها می‌فهمند این را. آخرالزمانی‌ها از سرزنش نباید بترسند. هر کی از سرزنش بترسد اسیر برده‌کشی نظام سلطه شده. حل است؟ نظام سلطه بیشترین هزینه را در این صد سال گذشته برای چی انجام داده؟ برای پدیده‌ای به نام غربزدگی. غربزدگی چیست؟ اگر اینجوری نباشی بی‌کلاس هستی، خاک بر سرت. تحقیر می‌شوی. آنها! رفته خارج. آنها. اینکه تحقیر کنند، تحقیر کنند.
می‌فرماید که دوست دارید از دوستان خاصّ اهل‌بیت باشید؟ هر کسی مردم شهرش بلند شوند بهش بگویند تو آدم بدی هستی دلش بلرزد این از دوستان ما نیست. چرا احساس کردی کم آوردی؟ تو دیگر از دوستان ما اهل‌بیت نیستی. حالا برای اینکه این نشود باید چه‌کار کنیم؟ نترسیم از تحقیر دیگران و سرزنش دیگران. باید چه‌کار کنیم؟ اگر گفتی! باید هر کی تعریف‌مان کرد احساس تشویق نکنیم. تره خرد نکنیم برای تعریف کردن کسی، طبیعتاً تره خرد نخواهیم کرد برای تحقیر کردن کسی.
اگر من تحویلت گرفتم مردمت تحویلت گرفتند تو خوشحال شدی، تو همان کسی هستی که اگر مردم بخواهند هُوت کنند به‌هم می‌ریزی. می‌شود ابزار بردگی‌ات. حالا تربیت دینی را باز هم ببینید. اصلاً توی دین ممنوع است کسی را جلویش تعریف بکنی. می‌فرماید جلویش تعریف بکنی انگار خنجر را گرفتی کردی با دسته توی شکمش. کشتی‌اش. نکن این کار را. بگو دوستت دارم ولی تعریف‌اش نکن. چرا؟ چون تعریف بکنی تشویق بشود، تعریف نکنی تحقیر می‌شود دیگر! بعد به بردگی کشیده می‌شود. یکی از ترس‌ها ترس از چیست؟ که نباید داشت این ترس را، ترس از تحقیر است. مردم بروید توی فضای مجازی علیه ترس از تحقیر قیام کنید!
اینها (دیکتاتورها) سلاح اصلی‌شان برای ادارۀ جهان ادارۀ افکار عمومی است و در این ادارۀ افکار عمومی یکی از اصول اساسی‌شان ترساندن است. یک عنصر فرهنگی دیگر هم دارند. آن عنصر فرهنگی ترس از جان و مال نیست، ترس از جنگ و فقر نیست، ترس از تحقیر است. نظام سلطه بیشترین هزینه را در این صد سال گذشته برای چی انجام داده؟ برای پدیده‌ای به نام غرب‌زدگی. غرب‌زدگی چیست؟ اگر اینجوری نباشی بی‌کلاس هستی، تحقیر می‌شوی. آخرالزمانی‌ها از سرزنش نباید بترسند. هر کی از سرزنش بترسد اسیر برده‌کشی نظام سلطه شده. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.