گشایش خاصی برای مردم اتفاق نخواهد افتاد

گشایش خاصی برای مردم اتفاق نخواهد افتاد
کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبر فوری :
گشایش خاصی برای مردم اتفاق نخواهد افتاد
بورس مانند مار زخم‌خورده است

داور مسابقه میدون درخصوص علت حضورش در این برنامه گفت: در شرایط تحریم و فشارهای اقتصادی، حسن برنامه میدون این است که به جوانان می‌گوید، می‌توانیم کارآفرین و موفق باشیم.
حجت‌الله عبدالملکی در گفت‌وگو با خبر فوری با اشاره به مطرح شدن طرح گشایش اقتصادی از سوی دولت، اظهار داشت: اصل طرح خوب است و می‌تواند به صادرات نفت خام و کسری بودجه دولت کمک کند؛ اما اگر درست اجرا نشود می‌تواند یک فاجعه برای دولت بعدی ایجاد کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) خاطرنشان کرد: البته باید این موضوع را بگویم که گشایش خاصی برای مردم اتفاق نخواهد افتاد و جامعه منتظر رخداد خاصی نباشد چراکه اصل مشکلات مردم در تورم و بیکاری خلاصه می‌شود که این طرح هیچ اثری روی این موارد ندارد.

این کارشناس اقتصادی درباره طرح گشایش اقتصادی دولت عنوان کرد: طبق این طرح دولت تقریبا ۲۰۰ میلیون بشکه نفت را به اوراق تبدیل می‌کند و به مردم می‌فروشد که دوسال دیگر مردم به دستشان خواهند رسید. اگر در این جریان مقرر شود که دولت به صورت نقد و به قیمت روز امسال به مردم بفروشد و دوسال دیگر به صورت قیمت جهانی و افزایش دلار، از مردم بخرد؛ در این صورت دولت بعدی بین ۴۵۰ الی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان باید از مردم اوراق بخرد.

وی تاکید کرد: لذا اگر به این مدل تعریف شود، دولت بعدی بیچاره خواهد شد چراکه بودجه یکسالش را بابت فروش اوراق این دولت ازدست خواهد داد.

عبدالملکی تصریح کرد: اگر دولت متعهد به بازخرید اوراق نباشد و متعهد به تحویل نفت به مردم شود، این کار مفید و صحیح خواهد بود. در این صورت خریداران واقعی نفت و مرتبط با شرکت‌ها به مواد موردنظر دست خواهند یافت.

وی اضافه کرد: متأسفانه به نظر نمی‌رسد که دولت چنین قصدی داشته باشد. در حالیکه در جلسه سران قوا که حضور داشتیم، تاکید بر اجرای الگوی صحیح به دولت مطرح شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه به حوزه ورود مردم به بورس اشاره و اظهار کرد: مردم دقت کنند که بورس یک بازار حرفه‌ای است. عده‌ای هستند که تخصص بورس دارند و تحلیل بنیادی و تکنیکی بلد هستند و دانش معامله در بورس را دارند.

وی افزود: اگر کسی با دانش کامل وارد بورس شود و نگاه بلندمدت داشته باشد، ورود به بورس اتفاق خوبی است در غیراین صورت مردم واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک را خریداری کنند.

عبدالملکی ادامه داد: به این نکته توجه کنیم که بخش قابل ملاحظه‌ای از بورس ایران، شامل عملگرهای حقوقی و دانه‌درشت‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: اگر مردم عادی با اطلاع کم وارد بورس شوند، ممکن است حقوقی‌ها اقدامی انجام دهند که به ضرر مردم تمام شود.

این کارشناس اقتصادی کشور در پایان عنوان کرد: در حال حاضر، بورس مانند مار زخم‌خورده است و مطلوب نمی‌دانم که در چندماه اخیر، چند میلیون نفر وارد بورس شدند. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.