دغدغه های پیامبراکرم در موضوع نفاق امت/ دکتر رفیعی

دغدغه های پیامبراکرم در موضوع نفاق امت/ دکتر رفیعی
سخنرانی حجت الاسلام دکترناصر رفیعی با موضوع دغدغه های پیامبر (صلی الله علیه واله) برای امّت در موضوع نفاق
رسول خدا (ص) در زمان حیات خود بارها در مورد حوادثی که بعد از رحلت ایشان برای جامعه ی اسلام پیش می آید نگران بودند و سفارش می کردند. این نگرانی ها در مورد نقاط ضعفی بود که موجب انحراف جامعه می شد. امام علی(ع) در نهج البلاغه به یکی از این امور اشاره کرده و فرموده اند من می ترسم برای امتم از حیله ی منافقینی که به طور حساب شده راه غلط خود را به شما می قبولانند.
ویژگی های منافقین در قرآن ذکر شده است :
۱. سوره ی مائده آیه ی پنجاه و دو
این آیه به ماجرای ارتباط دشمن با ما می پردازد در حالی که حیله ای در کارش است و خود را دوست جلوه می دهد. این امر در ماجرای مسلم و مَعقَل دیده می شود و نشان می دهد که او یک مانفق وافعی بود.
۲. سوره ی نساء آیه ی هشتاد و یک
این آیه به ولایت ستیزی اشاره دارد. منافقین در ظاهر مطیع و تابع اند اما در عمل سر مبارزه با ولایت دارند. همراهی آنان فقط در زبان است.
۳. سوره ی نساء آیه ی صد و چهل و یک
این آیه به دورویی منافقان در جنگ اشاره دارد که هوای دو طرف را دارند تا هر که پیروز میدان شد به سوی او گرایش پیدا کنند. آنها دوگانگی در رفتار دارند و به خیال خود از دو طرف برنده خواهند شد.
۴. آیه ی چهل و هفت سوره ی توبه
منافق فتنه گر است. او مدام در حال ایجاد فتنه هست تا از آن به نفع خود بهره ببرد. نمونه ی این موضوع فتنه در جنگ صفین است.
۵. ادعای خدمت یکی دیگر از صفات منافقان است که در قرآن به آن اشاره شده است. منافق کارشکنی می کند و ادعای خدمت دارد اما خدا می داند که حقیقت چیست. امتحان کربلا و دعوت کنندگان امام نمونه ی بارزی از نفاق بود که موجب اتفاق عاشورا شد. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.