ضایع کردن نماز از نشانه های قیامت/ آیت الله آقامجتبی تهرانی

ضایع کردن نماز از نشانه های قیامت/ آیت الله آقامجتبی تهرانی
حاج آقا مجتبی تهرانی روایتی از تفسیر المیزان مطرح می‌کند که علامۀ طباطبایی(ره) از تفسیر علی بن ابراهیم قمّی(ره) نیز نقل می‌کند. این روایت در جلد ششم بحارالأنوار، در باب علامات قیامت آمده است. عبدالله بن عبّاس می گوید:«حَجَجْنَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ(ص)حَجَّةَ الْوَدَاعِ»؛ با پیغمبر اکرم(ص) در حجّة الوداع حج کردیم. همان آخرین حجّی که پیغمبر اکرم(ص) در ذی الحجّه ای به جا آوردند که در ماه صفرش وفات کردند.

«فَأَخَذَ بَابَ الْکَعْبَةِ ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَیْنَا بِوَجْهِهِ»؛ حضرت درب کعبه را گرفتند و چهرۀ مبارکش را به سوی ما نمودند. «فَقَالَ أَ لَا أُخْبِرُکُمْ بِأَشْرَاطِ السَّاعَةِ»؛ سپس فرمودند: آیا می‌خواهید که به شما از نشانه‌های قیامت خبر بدهم؟

در آیه شریفه‌ای که این روایت در تفسیر آن آمده است دارد:«فَهَلْ یَنْظُرُونَ إِلَّا السَّاعَةَ أَنْ تَأْتِیَهُمْ بَغْتَةً فَقَدْ جَاءَ أَشْرَاطُهَا» این آیه در سورۀ مبارکۀ محمّد(ص) (آیه ۱۸) است. «وَ کَانَ أَدْنَى النَّاسِ مِنْهُ یَوْمَئِذٍ سَلْمَانُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ فَقَالَ بَلَى یَا رَسُولَ اللَّهِ(ص)»؛ نزدیک‌ترین مردم در آنجا به پیغمبر اکرم(ص) سلمان(ره) بود که عرض کرد: بفرمایید یا رسول‌اللّه(ص).

چه بسا نظر ابن عبّاس این باشد که اصحاب، اطراف پیغمبر(ص) بودند. وقتی حضرت درب خانۀ کعبه را گرفتند و به مسلمان‌ها و اصحابشان گفتند که آیا شما را از علامات قیامت خبر بدهم، نزدیک‌ترین فرد به پیغمبر اکرم(ص)در آنجا و در آن روز، سلمان(ره) بود و نزدیکی مکانی را مطرح کرده است. «فَقَالَ إِنَّ مِنْ أَشْرَاطِ الْقِیَامَةِ إِضَاعَةَ الصَّلَاةِ»؛ فرمودند: به درستی که از نشانه‌های قیامت، یکی ضایع کردن نماز است. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.