بخش‌هایی از دختر لر نخستین فیلم ناطق سینمای ایران

بخش‌هایی از دختر لر نخستین فیلم ناطق سینمای ایران
«حواست از اول پرت بود...»/ تیتراژ، یک آواز و بخش‌هایی از "دختر لر"، نخستین فیلم ناطق ایرانی/ به‌مناسبت سالروز نخستین نمایشش در وطن.
موزه‌ی سینما همزمان با انتشار این ویدیو، نوشته:

«دختر لُر» نخستین فیلم ناطق فارسی است که در سال ۱۳۱۲ خورشیدی توسط اردشیر ایرانی در بمبئی به صورت سیاه و سفید فیلمبرداری شده‌است.
- این فیلم در ۳۰ آبان سال ۱۳۱۲ به روی پرده سینما «دیده‌بان» (مایاک سابق) در خیابان لاله‌زار به روی پرده رفت. اکران این فیلم موجب شکوفایی صنعت نوپای سینما در ایران شد.
- فیلم«دختر لُر» در فیلمخانه ملی ایران درحال مرمت و بازسازی است.
- محصول: استودیو امپریال فیلم
- کارگردان و تهیه کننده: اردشیر ایرانی
- فیلمنامه: عبدالحسین سپنتا
- فیلمبردار:رستم ایرانی

- عبدالحسین سپنتا (در نقش جعفر)
- روح‌انگیز سامی‌نژاد نخستین بازیگر زن ایرانی (در نقش گلنار)

آخرین روز از آبان ماه، با آغاز اکران فیلم «دختر لر» اولین فیلم ناطق فارسی در سینماها مصادف است. ساخت و نمایش فیلم «دختر لر» نقطه عطفی در سینمای ایران به شمار می‌رود، با آنکه در سال‌های بعد به واسطه جنگ جهانی دوم و اشغال ایران تا مدت‌ها از رونق افتاد، اما جایگاه «دختر لر» در سینمای ایران برای همیشه محفوظ باقی ماند.


آیا دختر لر فیلمی ایرانی است؟!

«دختر لر» به زبان فارسی تولید شده است. با این نگاه می‌توان همه فیلم‌هایی را که به زبان فارسی در سراسر جهان تولید شده‌اند، ایرانی به شمار آورد. برخی از عوامل فیلم از جمله نویسنده فیلمنامه و بازیگران اصلی ایرانی هستند، با این توجیه می‌توان فیلم‌هایی را که ایرانیان مهاجر در اقصی نقاط جهان تولید می‌کنند و حتی بعضاً با نگاه‌های سیاسی بر ضد جمهوری اسلامی ساخته شده‌اند نیز ایرانی برشمرد! اما برخلاف تعلق خاطری که سینمادوستان ایرانی به «دختر لر» دارند، می‌شود قوانین اسکار را برای انتخاب فیلم به عنوان ملاکی برای ایرانی بودن یا ایرانی‌نبودن «دختر لر» در نظر گرفت. آکادمی اسکار هر ساله برای بخش اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان، از سراسر جهان آثاری را به نمایندگی از کشورها انتخاب می‌کند، برای انتخاب آثار نیز مقرراتی دارد. این مقررات که در بند (E) بخش مقررات آکادمی قرار دارد، به تعریف‌هایی می‌پردازد که می‌توان برای دختر لر نیز در نظر گرفت. طبق این مقررات، ملیت «تهیه کننده»، «کارگردان»، «نویسنده فیلمنامه»، «بازیگران اصلی»، «مدیر فیلمبرداری»، «طراح صحنه»، «صداگذار» و... در انتخاب فیلم مؤثرند، اما در سینمای ایران از ابتدا این مؤلفه‌ها تأثیرگذار نبوده‌اند و صرفاً اگر زبان فیلمفارسی بود، فیلم ایرانی محسوب می‌شد، برای مثال در سال ۲۰۰۷، آکادمی اسکار فیلم «هوس، احتیاط» ساخته آنگ لی را که از سوی تایوان برای حضور در اسکار ارسال شده بود، نپذیرفت و دلیل اسکار هم غیرتایوانی بودن عوامل فیلم بود.

فیلم دختر لر در «هندوستان» فیلمبرداری شده است. کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «اردشیر ایرانی» است. «ایرانی» یک زردشتی است که برخلاف نامش که ایرانی است و اشاره به اجداد ایرانی‌اش دارد، در سال ۱۸۸۶ در پونای بمبئی که آن زمان بخشی از مستعمرات بریتانیا بود به دنیا آمد. «ایرانی» از سال ۱۹۲۴، با کارگردانی فیلم سینمایی «شاه جهان» وارد دنیای حرفه‌ای فیلمسازی شد و «دختر لر» ششمین فیلم این کارگردان هندی است. وی در سال ۱۹۶۹ و زمانی که مدت‌ها از فیلمسازی دور شده بود، در بمبئی درگذشت.

فیلم دختر لر، محصول شرکت «امپریال کمپانی بمبئی» است که هندی بودن آن مشخص است و مدیریت آن را اردشیر ایرانی بر عهده داشته است. لوکیشن فیلمبرداری در هند است و فیلمبرداری آن را «رستم ایرانی» انجام داده است. به غیر از «روح‌انگیز سامی‌نژاد» بازیگر نقش اول زن و «عبدالحسین سپنتا» بازیگر نقش اول مرد، اکثر نقش‌ها را هنرپیشه‌های هندی بازی کرده‌اند. روزنامه اطلاعات در سال ۱۳۵۱ می‌نویسد: «.. تمام کارهای فنی دختر لر به دست یک عده هندی تحت نظر متخصصان انگلیسی در بمبئی انجام گرفته بود...». با این شرایط هندوستان بیشتر از ایران می‌تواند ادعای تعلق «دختر لر» را داشته باشد.

دختر لر؛ فیلمی سیاسی

درباره سیاسی بودن فیلم «دختر لر» نظرات دو کارشناس فرهنگی جالب توجه است. شهریار زرشناس، پژوهشگر می‌گوید: «اولین فیلم ناطق فارسی (دختر لر) فیلمی کاملاً سیاسی است. این فیلم نوعی تجددمآبی دوره رضاشاه را ترویج می‌کند و عکس رضاشاه را در وسط فیلم در قالب یک ستاره نشان نشان می‌دهد و اعلانی که دارد این است که در این فیلم، می‌خواهیم وضعیت آشفته تاریخی ایران را نشان دهیم و بگوییم که خان‌ها چه می‌کردند و با آمدن رضاشاه چه تغییری حاصل شده است. وی می‌افزاید: سیاست استعمار در آن زمان تأسیس و استقرار دولتی مطلقه مدرن بود و رضاشاه هم تجسم آن بود، این‌ها از ابزار سینما استفاده کردند. -
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.