احمدشاه مسعود نماد جهاد و مقاومت ملی افغانستان

احمدشاه مسعود نماد جهاد و مقاومت ملی افغانستان
شهید احمد شاه مسعود قهرمان ملی افغانستان به عنوان سمبل جهاد و مقاومت در افغانستان شناخته می‌شود.
احمد شاه مسعود در سال هزار و سیصد و سی و دو در روستای «جنگلک» استان پنجشیر به دنیا آمد و پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی در سال هزار و سیصد و پنجاه و دو وارد دانشکده مهندسی کابل شد و همزمان به عضویت «نهضت اسلامی افغانستان» درآمد، او پس از مدتی جهاد خود را با حکومت کمونیستی و نیرو‌های شوروی سابق آغاز کرد،

احمد شاه مسعود در دره پنجشیر مسئولیت فرماندهی مجاهدین را برعهده گرفت و شکست شش تهاجم ارتش سرخ شوروی به پنجشیر با فرماندهی وی بخشی از کارنامه مهم او درجهاد با متجاوزان محسوب می‌شود، پس از پیروزی جهاد مردم افغانستان در برابر شوروی سابق، احمد شاه مسعود در دولت مجاهدین به عنوان وزیر دفاع این کشور تعیین شد. طعم شیرین پیروزی جهاد مردم افغانستان دیری نگذشت که اختلافات و جنگ‌های داخلی با حمایت قدرت‌های خارجی در این کشور آغاز شد و در پی آن گروه طالبان ظهور کرد، احمد شاه مسعود در مبارزه با طالبان نیز کارنامه درخشانی دارد و مقاومت وی به همراه سایر گروه‌های جهادی افغان زبان زد خاص و عام شده است، احمد شاه مسعود سرانجام در هجدهم شهریور ماه سال هزار و سیصد و هشتاد براثر حمله انتحاری در شهرستان «خواجه بهاءالدین» استان تخار به شهادت رسید.
سالروز شهادت احمد شاه مسعود که از وی با القاب «آمرصاحب»، «قهرمان ملی» و «شیرپنجشیر» یاد می‌شود همه ساله در افغانستان تعطیل رسمی و سراسری است و روز شهادت وی روز شهید نام گذاری شده است.
افغانستان مستقل، متحد، آزاد و دارای نظام سیاسی مبتنی بر دموکراسی و انتخابات آزاد از آرزو‌های شهید احمد شاه مسعود برای کشورش بود.
همه ساله علاقه‌مندان احمد شاه مسعود در سالروز شهادت وی با تشکیل کاروان‌هایی در شهر کابل به گشت و گذار می‌پردازند تا یاد و اهداف وی زنده بماند، دولت افغانستان نیز مراسم ویژه‌ای را برای گرامیداشت از قهرمان ملی این کشور با حضور شخصیت‌های سیاسی، جهادی و مردم برگزار می‌کند. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.