معرفی دانشگاه صنعتی اصفهان؛ چهلستون علم و فناوری

معرفی دانشگاه صنعتی اصفهان؛ چهلستون علم و فناوری
دانشگاه صنعتی اصفهان بزرگترین دانشگاه صنعتی کشور است و به برادر دوقلوی دانشگاه صنعتی شریف مشهور است.
این فیلم به معرفی دانشکده ها، پژوهشکده ها ،افتخارات حوزه فناوری و دانش و فعالیت های فرهنگی دانشگاه صنعتی اصفهان می پردازد.

تاریخچه دانشگاه
دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان یکی از مراکز آموزش عالی ایران در سال 1353 واقع در بزرگترین قطب صنعتی کشور، در فاصله 20 کیلومتری شمال غربی اصفهان و شمال شرقی خمینی شهر، در دامنه کوه سیدمحمد در زمینی به وسعت 23 میلیون متر مربع احداث گردید. این دانشگاه فعالیت های آموزشی خود را در سال 1356 با پذیرش حدود 800 دانشجو در برخی رشته های فنی، مهندسی وکشاورزیآغاز نمود و اکنون با گذشت 24 سال از شروع فعالیتهای آموزشی دانشگاه اغلب رشته های فنی و مهندسی، کشاورزی و علوم پایه را در قالب 13 دانشکده در بردارد.

در سال تحصیلی 83-82 تعداد 1550 دانشجو در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دردانشگاهپذیرفته شده اند و جمعاً بیش از 8000 دانشجو در دانشگاه به تحصیل اشتغال دارند. ضمناً تعدادی دانشجوی خارجی از کشورهای سودان، لبنان و ... نیز در دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند.
دانشگاه صنعتی اصفهان با برخورداری از کادر هیأت علمی فعال و ممتاز و نیز امکانات استثنائی خود، مفتخر است که آموزش را با بهترین کیفیت و استانداردهای بین المللی ارائه نماید، به طوری که فارغ التحصیلان دانشگاه با کیفیت ممتاز خویش فرصتهای بزرگی برای تصدی مشاغل و مسئولیتهای کلیدی درفضای صنعتی- اقتصادی رو به رشد کشور یافته و در ادامه تحصیلات عالی نیز موفقیت چشمگیری در داخل و خارج از کشور داشته اند.

ویژگی­ های خاص دانشگاه صنعتی اصفهان
دانشگاه صنعتی اصفهان در حقیقت یکی از قطب های علمی کشور است که با حضور چشمگیر در جشنواره های علمی و مسابقات علمی جهان و ارائه مقالات علمی در معتبرترین مجلات علمی دنیا زنده بودن و پویائی را نمایش می دهد.

ارتباط مناسب این دانشگاه با صنعت و مجهز بودن کارگاه های آموزشی و تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی یکی از بارزترین مشخصه های آن است. دانشگاه صنعتی اصفهان مانند یک شهرک دانشگاهی در درون خود تمامی امکانات اولیه برای زندگی را مهیا نموده و نیازهای عمده دانشجویان را مهیا نموده، فعالیت مراکز خدماتی در درون این دانشگاه چشمگیر است. و بخش پژوهشکدهبرقوکامپیوترو امکانات ورزشی این دانشگاه خصوصاً استخر سرپوشیده این دانشگاه خیره کننده است که در گالری عکس نمائی از آنها پیداست. مسئولیت روابط عمومی این دانشگاه بدست افرادی کارآمد و تحصیلکرده در رشته روابط عمومی است که در ساماندهی اجزاء مختلف دانشگاه صنعتی اصفهان نقش مهمی را ایفاء می نماید.

رشته ­های ارائه شده در دانشگاه
دانشگاه صنعتی اصفهان رشته‌های زیر را ارائه می‌نماید:

رشته های علوم پایه
فیزیک
دوره کارشناسی گرایشی را در بر نمی گیرد. (فیزیک عمومی)
دوره تحصیلات تکمیلیشامل گرایش‌های:
فیزیک ذرات بنیادی
فیزیک ماده چگال : در سه گرایش عمده پژوهشی محاسباتی، نظری و آزمایشگاهی وجود دارد.
فیزیک هسته‌ای
شیمی
ریاضی
آمار
رشته های فنی مهندسی
مهندسی معدن
اکتشاف معدن (کارشناسی مهندسی اکتشافوکارشناسی ارشداکتشاف)
استخراج معدن (کارشناسی مهندسی استخراج و کارشناسی ارشد مکانیک سنگ)
مهندسی برقکارشناسی: (کنترل، قدرت، الکترونیک، مخابرات) تحصیلات تکمیلی: همه گرایش‌ها
مهندسی کامپیوترکارشناسی:(نرم‌افزار-سخت‌افزار) تحصیلات تکمیلی: همه گرایش‌ها
مهندسی فناوری اطلاعات
مهندسی شیمی در تحصیلات تکمیلی: پیشرفته، جداسازی،پدیده‌های انتقالو پلیمر، مهندسی هسته‌ای
مهندسی عمران
مهندسی صنایع
مهندسی مکانیک کارشناسی: (سیالات: انرژی و تأسیسات، جامدات: مکانیک جامداتو طراحی مکانیکی، ساخت و تولید، هیدرولیک و پنوماتیک، مکاترونیک و در صورت رسیدن به حد نصاب: مکانیک خودرو، هوافضا) تحصیلات تکمیلی: همه گرایش‌ها
مهندسی کشاورزی شامل گرایش‌های:
مهندسی توسعه روستایی
مهندسی بیوتکنولوژی (زیست فناوری)
مهندسی آب
مهندسی باغبانی
مهندسی خاکشناسی
مهندسی زراعت و اصلاح نباتات
مهندسی علوم دامی
مهندسی علوم و صنایع غذایی (بیوسیستم)
مهندسی گیاه پزشکی
مهندسی مکانیک ماشینهای کشاورزی (بیوسیستم)
مهندسی مواد

دوره کارشناسی شامل گرایش‌های:
مهندسی مواد -متالورژی استخراجی
مهندسی مواد -متالورژی صنعتی
دوره کارشناسی ارشد شامل گرایش‌های:
شناسایی و انتخاب مواد
استخراج فلزات
ریخته گری
خوردگی و حفاظت از مواد
جوشکاری فلزات

دوره دکتری شامل گرایش‌های:
دکتری مهندسی مواد
دکتری تخصصی بیومواد
دکتری نانومواد
مهندسی نساجی شامل گرایش‌های:
مهندسی نساجی -تکنولوژی نساجی
مهندسی نساجی -علوم الیاف
مهندسی منابع طبیعی
مهندسی صنایع و سیستم‌ها

افتخارات دانشگاه

دانشگاه صنعتی اصفهان، در سال ۲۰۱۲ از طرف پایگاه استنادی جهان اسلام(ISC) درآخرین گزارش آن از پیشتازان علم درکشور، به عنوان چهارمین دانشگاه در میزان تولید علم کشور طی سه دهه گذشته اعلام شده است. در این گزارش که به بررسی وتحلیل تولید علم کشور طی سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۲ پرداخته است، دانشگاه صنعتی اصفهان پس از دانشگاه‌هایعلوم پزشکیتهران، تهران و مجموعهدانشگاه آزاد اسلامیجایگاه چهارم تولید علم کشور طی این مدت را به خود اختصاص داده است.

در گزارش پایگاه استنادی ISC، سهم دانشگاه صنعتی اصفهان بعنوان برترین دانشگاه صنعتی کشور در تولید علم طی سه دهه گذشته ۶٫۵۵ درصدکل تولیدات علمی کشور است که پس ازدانشگاه تهرانجایگاه دوم در میان مراکزآموزش عالیوزرات علوم، تحقیقات وفناوری را بدست آورده است. همچنین در آوریل ۲۰۱۳ میلادی در جدیدترین رتبه بندی مؤسسه تایمز بعنوان یکی از معتبرترین مراکزرتبه بندی دانشگاه‌های جهان، برای نخستین بار دانشگاه صنعتی اصفهان در فهرست یکصد دانشگاه ممتاز قاره آسیا قرار گرفت، در این گزارش دانشگاه صنعتی اصفهان پس از دانشگاه صنعتی شریف برترین دانشگاه صنعتی کشور است. گفتنی است تعداد مقالات ISI منتشر شده از محققان وپژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان در سال ۲۰۱۱ برابر ۸۲۷ مقاله واز ابتدای سال جاری میلادی تا ماه نوامبر نیز ۵۹۶ مقاله می‌باشد. در سال 2015 در نظام رتبه بندی لایدن، دانشگاه صنعتی اصفهان در صدر فهرست برترین دانشگاه های ایران بر حسب شاخص های مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی قرار گرفت. در رتبه بندی مؤسسه معتبر بین المللی تایمز در سال 2015 نیز با کسب رتبه 63، ضمن قرار گیری مجدد در فهرست یکصد دانشگاه برتر با کمتر از 50 سال قدمت جهان، 29 رتبه ارتقاء یافت.

همکاری با سایر مراکز

دانشگاه صنعتی اصفهان در حال حاضرهمکاری علمیو فنی با سایر دانشگاهها و مراکز دولتی ایران دارد که از آن جمله همکاری باوزارت ارتباطات و فناوری اطلاعاتو دانشکده وابسته به آن یعنی دانشکده پست و مخابرات ایران (واحد تهران و اصفهان) و مرکز رشد ICT این دانشکده در اصفهان دارد.

همچنین چندین تفاهمنامه همکاری بین این دانشگاه و دانشگاههای تاجیکستان با همکاری سفارتجمهوری اسلامی ایراندر سال ۸۸ منعقد گردیده‌است.

دانشگاه در سالهای اخیر همکاریهایی با ستاد توسعه زیست‌فناوری کشور جهت دستاوردها، توانمندی‌ها و فعالیت‌های علمی، صنعتی، تجاری و خدماتی زیست‌فناوری کشور داشته‌است.

امکانات ورزشی

امکانات ورزشی دانشگاه صنعتی اصفهان همانند بسیاری از دانشگاه های دیگر کشور جهت ارتقاء روحیه دانشجویان و ایجاد فضای با نشاط از امکانات مناسبی بهره مند است که عبارتند از:

سالن ورزشی والیبال
سالن ورزشی بسکتبال
سالن ورزشی بدمینتون
سالن ورزشی هندبال
سالن ورزشی بسکتبال
استخر شنای دانشگاه
زمین چمن فوتبال

امکانات خوابگاهی

خوابگاههای دانشجوئی: دانشگاه تعدادی خوابگاه برای استفاده دانشجویان غیربومی دارد که با توجه به محدود بودن این امکانات، با شرایط زیر و رعایت اولویت در ابتدای هر ترم به دانشجویان واجد شرایط واگذار می گردد.

دانشجویانی می توانند از خوابگاههای دانشجوئی استفاده کنند که از هیچ گونه کمک مؤسسات دیگر و وام مسکن صندوق رفاه استفاده ننمایند، شاغل هم نباشند، به دانشجویان ساکن در شهرستانهای حومه اصفهان و خمینی شهر، شاهین شهر، نجف آباد، اصولاً خوابگاه واگذار نمی گردد. این دسته از دانشجویان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به اداره خوابگاههای حوزه معاونت دانشجوئی مراجعه نمایند. ظرفیت اتاقهای دانشجویان کارشناسی 4 نفر، کارشناسی ارشد 3 نفر، دکتری غیربومی 2 نفر و دکتری بومی 3 نفر می باشد.

ودیعه مسکن جهت دانشجویان متأهل کارشناسی که ساکن خوابگاه نباشند تا سقف 000/500/5 ریال،کارشناسی ارشد و دکتری 000/000/12 ریال، براساس ضوابط و قوانین صندوق رفاه دانشجویان تعلق خواهد گرفت.

مراجع :

سایت دانشگاه صنعتی اصفهانhttp://www.iut.ac.ir -
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.