چگونه در دانشگاه فرهنگیان قبول شویم؟

چگونه در دانشگاه فرهنگیان قبول شویم؟
آشنایی با دانشگاه فرهنگیان و چگونگی قبول شدن در دانشگاه
و معرفی رشته های دانشگاه فرهنگیان

لیست رشته های دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۰

با توجه به این که گروه تجربی ، ریاضی ، انسانی ، هنر و زبان شامل رشته های تحصیلی مختلف می باشد به منظور اطلاع از رشته های هر گروه آزمایشی دانشگاه فرهنگیان می بایست دفترچه ثبت نام کنکور سراسری 1400 را مطالعه نموده و جزئیات مربوط به هر یک را مطالعه نمایید .
رشته محل های ارائه شده در هر گروه آزمایشی نیز در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری درج شده و به اطلاع داوطلبان می رسد . در زیر به بررسی رشته های تحصیلی هر گروه آزمایشی در دانشگاه فرهنگیان و ارائه لیست رشته محل های دانشگاه فرهنگیان در هر گروه آزمایشی پرداخته ایم :
گروه آزمایشی ریاضی
آموزش ریاضی ، آموزش فیزیک ، آموزش ابتدایی ، آموزش‌ و پرورش کودکان استثنایی ، آموزش تربیت‌ بدنی .

گروه آزمایشی تجربی
دبیری شیمی ، دبیری زیست‌ شناسی ، آموزش ابتدایی ، آموزش‌ و پرورش کودکان استثنایی ، آموزش تربیت‌ بدنی

گروه آزمایشی انسانی

آموزش زبان و ادبیات فارسی ، دبیری الهیات و معارف اسلامی ، دبیری تاریخ ، دبیری زبان و ادبیات عربی ، دبیری علوم اجتماعی ، راهنمایی و مشاوره آموزش ابتدایی آموزش‌ و پرورش کودکان استثنایی ، آموزش جغرافیا ، آموزش تربیت‌ بدنی

گروه آزمایشی هنر
آموزش ارتباط تصویری
گروه آزمایشی زبان
تربیت دبیر زبان انگلیسی
...........
دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی است که زیر نظر دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم و فناوری اطلاعات برای تأمین، تربیت و توانمندسازی معلمان و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش در ایران است.

تاریخچه ی تربیت معلم در ایران
الف : قبل از پیروزی انقلاب اسلامی
دارالفنون؛ 1229
دارالمعلمین؛ 1297
دارالمعلمین عالی؛ 1308
دانشسراهای مقدماتی و عالی؛ 1312
مراکز تربیت معلم دو ساله روستایی؛ 1332
مراکز تربیت معلم یکساله؛ 1338
دوره تربیت معلم حرفه‌ای پسران و دختران؛ 1341
دانشسرای عالی سپاه دانش؛ 1343
مرکز تربیت معلم دینی؛ 1345
مراکز تربیت معلم کودکان استثنایی؛ 1347
مراکز دانشسرای راهنمایی؛ 1348
مراکز تربیت معلم دو ساله فنی و حرفه‌ای
مراکز تربیت مربی کودک؛ 1351
دانشکده‌های علوم تربیتی دانشگاه‌ها
دانشگاه تربیت معلم


ب: پس از پیروزی انقلاب اسلامــی



دانشسراهای تربیت معلم دو ساله و چهارساله
دانشگاه‌های تربیت معلم و دانشکده‌های علوم تربیتی و تربیت دبیر
مراکز تربیت معلم
دانشگاه تربیت دبیر فنی شهید رجایی
مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم (ص)
و تأسیس دانشگاه فرهنگیان در سال 91



دانشگاه فرهنگیان، در راستای سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با هدف تأمین و تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و کارآمد برای وزارت ­آموزش وپرورش و همچنین دستیابی به اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده است. این دانشگاه پس از طی مراحل قانونی و با امضای رئیس جمهور وقت در اسفند ماه سال1390 تأسیس شد؛ دانشگاهی که در زمان شکل گیری قریب به یکصد سال تجربه در عرصه های مختلف آموزش معلمان مشتاق را در پیشینه خود داشت .



اهداف، وظایف و اختیارات:

دانشگاه فرهنگیان تأمین و تربیت معلمان، مدیران، کارکنان کارآمد مورد نیاز در طراز جمهوری اسلامی، توانمند سازی و ارتقای شایستگی های تخصصی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر پرورش نیروهایی متقی، کارآفرین، خلاق در تولید علم و ... را بر عهده دارد. همچنین ایجاد تحول و نوآوری در نظام تربیت معلم کشور و اصلاح و ارتقای روش ها و برنامه های آموزشی و پژوهشی تربیت معلم، توسعه زمینه پژوهندگی و تقویت روحیه پژوهشی و گسترش دانش، بینش و مهارت های منابع انسانی از جمله مهمترین اهداف این دانشگاه استراتژیک عنوان شده است.

مطابق اساسنامه مصوب دانشگاه، تعلیم و تربیت دانشجو معلمان، مدیران و کارشناسانی با شایستگی های اخلاقی، اعتقادی، انقلابی، تخصصی و حرفه ای و مسلط برشیوه های تربیت اسلامی، ارتقای توانمندی های دانشجومعلمان به منظور ایجاد مهارت تدریس چند رشته ای، همکاری با مراکز آموزشی و پژوهشی دارای فعالیت های مرتبط، انجام مطالعات و پژوهش های کاربردی و تولید دانش مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش از جمله مهمترین وظایف و اختیارات این دانشگاه بیان شده است.



محل فعالیت دانشگاه :

سازمان مرکزی دانشگاه در تهران مستقر و 98 پردیس و مرکز با گستردگی کشوری در حال فعالیت می باشند. پردیس ها در ساختار سازمانی مافوق مراکز بوده و در هر استان مجموعه­ی پردیس و مراکز تابعه آن با یک مدیریت در استان به فعالیت می پردازند.



ارکان دانشگاه:

ارکان دانشگاه عبارتند از:

هیئت امنا

رئیس دانشگاه

هیئت رئیسه

شورای دانشگاه



هیئت امنا:

رئیس جمهور به عنوان رئیس هیئت امنا، وزاری آموزش وپرورش و علوم و تحقیقات و فناوری، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، رئیس نهاد نمایندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و ... به عنوان مهمترین ترکیب هیئت امنای دانشگاه شناخته می شوند. هیئت امنا خط مشی کلی دانشگاه وسیاست های کلان فرهنگی، تربیتی، پژوهشی، تصویب اصول و سیاست های کلان، تعیین شرایط و ضوابط تحصیل دانشجو و شاخص های لازم و ... از مهمرین وظایف و اختیارات این رکن دانشگاه است.



شورای دانشگاه:

شورای دانشگاه دومین رکن سیاستگذار بعد از هیئت امنا است که به تنظیم سیاست ها وبرنامه های جاری دانشگاه براساس سیاست های کلان مصوب در هیئت امنا می­پردازد. این شورا با ترکیب رئیس دانشگاه، معاونان، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، معاون مرکز برنامه ریزی وزارت آموزش وپرورش، رؤسای دانشکده ها، آموزشکده های وابسته به دانشگاه و... به تدوین و تصویب آئین نامه های داخلی شورا وکمیته ها، بررسی و تصویب دوره ها و رشته های آموزشی جدید و برنامه های آن، پیشنهادی معاونت ها و شورای تخصصی دانشگاه، بررسی و تایید برنامه های پذیرش دانشجو توسط پردیس های استانی، بررسی و تصویب برنامه های پیشنهادی آموزشی، پژوهشی و تربیتی کوتاه مدت در چارچوب نیازهای وزارت آموزش و پرورش می پردازد.



رئیس دانشگاه:

رئیس دانشگاه به عنوان نماینده قانونی با پیشنهاد وزیرآموزش وپرورش و تایید وزیرعلوم وتصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و حکم وزیرآموزش وپرورش برای مدت چهار سال منصوب می شود. مسئولیت در قبال کلیه امور دانشگاه و حسن اجرای مقررات و مصوبات و آئین نامه، تهیه و پیشنهاد برنامه های راهبردی، سیاست ها، اهداف وخط مشی ها برای طرح در هیئت امنا، تعیین خط مشی اجرایی دانشگاه براساس برنامه­های مصوب هیئت امنا، نظارت دقیق و مستمر بر حسن اجرای امورتربیتی، فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، بهداشتی و درمانی، انتصاب ها، ارتقای اعضای هیئت علمی و ... از اهم وظایف و اخیارات رئیس دانشگاه است.



هیئت رئیسه:

این رکن مرکب است از رئیس، معاونان و مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه که از بارزترین وظایف آنها به مشارکت و همکاری فعالانه در تنظیم برنامه های راهبردی دانشگاه مبتنی برسند چشم­انداز و نقشه جامع علمی کشور، فراهم ساختن بسترهای لازم تحقق اهداف و برنامه های دانشگاه، بررسی آئین نامه ها، تشکیلات، شیوه نامه ها، بررسی و تصویب درخصوص فعالیت های تربیتی، دانشجویی ، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تربیت بدنی بر اساس تقویم سالانه دانشگاه و ... اشاره کرد.



نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان:

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با هدف تبیین ارزشهای اسلامی برای دانشگاهیان، تعمیق آگاهیهای عمومی، توسعه علایق اسلامی، گسترش فضای معنوی و فضایل اخلاقی، تحکیم ارزشهای اسلامی و انقلابی، هدایت تشکل های دانشگاهی و تقویت پیوند حوزه و دانشگاه ایفای نقش می کند.

در این مسیر برخی از راهبردهای نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری عبارتست از:

اهتمام به مسئولیت ها و وظایف ذاتی روحانیت و ایفای نقش پناهگاه عاطفی معنوی دانشگاهیان، پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری از دانشگاهیان با نگاه ویژه به جنگ نرم، تأکید بر شخصیت امام(ره) و خط امام و تبیین همه جانبه ی آن، اهتمام به وفاق، همدلی و فضای صمیمی بین مجموعه دانشگاهیان دانشگاه، توانمند سازی نیروهای ارزشی دانشگاه، اهتمام خاص به وحدت حوزه و دانشگاه، اولویت دادن به رویکرد فرهنگ سازانه و تولید ادبیات جدید، توجه ویژه به اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه، ارتقاء سطح آگاهی­های دانشجویان و بویژه تشکل های اسلامی، توسعه فرهنگ اقامه نماز، تعظیم شعائر دینی و انقلابی، ارتقاء سطح معرفت دینی، رصد دائمی فرصت ها، تهدیدات و تحولات فرهنگی، فکری دانشگاه.



معاونت های دانشگاه فرهنگیان:



معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی:



این معاونت در دانشگاه در راستای برنامه‌ریزی امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی و نظارت بر حسن اجرای وظایف واحدهای وابسته، اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی هر دانشکده، پایش و ارزیابی عملکرد آموزشی دانشجویان، اعضای هیئت علمی و مدیران آموزشی واحدهای مختلف در هر نیمسال و انعکاس آن به ریاست دانشگاه و اعلام نتیجه ارزیابی به اعضای هیئت علمی، اجرای دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی و ضمن خدمت، برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه در راستای سندتحول، سند چشم‌انداز، نقشه جامع علمی و آمایش سرزمین، اهتمام به برگزاری دوره‌های توانمندسازی و دانش‌افزایی، ارزیابی و بازنگری محتوای سرفصل‌ها به‌منظور بروزرسانی، برنامه‌ریزی جهت تأمین امکانات و تخصیص اعتبار لازم جهت تعامل علمی ـ آموزشی حوزه و دانشگاه و ایجاد زمینه مناسب جهت نیل به علم دینی و علوم انسانی اسلامی، کارآمدی اعضای هیئت علمی دانشگاه، آموزش مهارت آموزان ماده28 و آموزش پذیرفته شدگان آزمون استخدامی پیمانی وزارت آموزش وپرورش، برنامه‌ریزی، نظارت و کنترل فرایندهای مختلف کارورزی در راستای توانمندسازی حرفه ای عوامل اصلی کارورزی و ... به فعالیت تخصصی آموزشی می پردازد .

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی با ساختار : دفتر برنامه ریزی درسی و آموزشی، مرکز بهسازی منابع انسانی و تحصیلات تکمیلی، اداره کل خدمات آموزشی و مدیریت امور مدارس وابسته و کارورزی به انجام وظایف خود در دانشگاه فرهنگیان می­پردازد.



معاونت دانشجویی:



معاونت دانشجویی در حوزه اداره و نظارت بر حسن اجرای کلیه امور دانشجویی، مطابق با مصوبات، مقررات و آیین‌نامه‌های مربوطه؛

راه‌اندازی و مدیریت فرآیند مشاوره امور دانشجویی دانشگاه در زمینه‌های تحصیلی، رفاهی، سلامت، نظارت بر فعالیت های مربوط به تسهیلات قابل ارائه به دانشجویان و برنامه‌های رفاهی آنان، برنامه‌ریزی جهت مدیریت و ارتقای امور صنفی، رفاهی، بهداشتی و سلامت دانشجویان، رصد و ارزیابی وضعیت صنفی، رفاهی، بهداشتی و سلامت دانشگاه و ارائه گزارش به رئیس دانشگاه فرهنگیان و زمینه‌سازی جهت مشارکت، همراهی و همدلی دانشجویان برای ارتقای وضعیت دانشگاه، تدوین ظرفیت سنجی مستمر در سراها، توزیع تجهیزات وملزومات درپردیس ها و مراکز تابعه، توان افزایی سرپرستان شبانه روزی، سیاست‌گذاری، حمایت، نظارت و توسعه ورزش قهرمانی، همگانی و فوق‌برنامه دانشجویان و با رسالت غنی‌سازی اوقات فراغت دانشجویان، کمک به رشد و شکوفایی ابعاد معنوی، جسمی، عاطفی، عقلانی و اجتماعی دانشجو معلمان از طریق پرداختن به فعالیت های مفرح و سلامت بخش تربیت‌بدنی و ورزش، به ارایه خدمات تخصصی در این حوزه می پردازد.

معاونت دانشجویی با ساختار: دفتر برنامه ریزی خدمات و رفاه دانشجویی، اداره کل مشاوره، بهداشت و سلامت و اداره کل تربیت بدنی به انجام وظیفه به دانشجو معلمان می پردازد.



معاونت فرهنگی و اجتماعی:



معاونت فرهنگی و اجتماعی در حوزه های برنامه­ریزی، هماهنگی، کلیه امور و اولویت­های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در سطوح استادان، کارکنان و دانشجویان، پشتیبانی از اجرای طرح­ها، برنامه­ها و فعالیت­های فرهنگی و اجتماعی، همکاری و مشارکت در تدوین سنجه­ها و رصد وضعیت کلی فرهنگی، تربیتی، اجتماعی و سیاسی دانشگاه، برنامه­ریزی جهت ایجاد ارتباط و همکاری با دانشگاه­ها، مراکز، مؤسسات و نهادهای فرهنگی و انقلابی، برنامه ریزی به منظور توسعه آموزش­های اجتماعی، سیاسی و اخلاقی، برنامه ریزی برای افزایش حضور مؤثر استادان، کارکنان و دانشجویان در فعالیت­های فرهنگی و اجتماعی، برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت در تطبیق و اجرای سیاست‌های راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستادهای تعمیق و گسترش فرهنگ و مبانی اسلام در دستگاه‌ها در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی و اجرای آن، برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر توسعه آموزش‌های فرهنگی، سیاسی و اخلاقی از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی و سمینارها و مجامع فرهنگی، فکری و سیاسی دانشگاهی با استفاده بهینه از توان موجود نهادهای اسلامی و انقلابی و نظارت بر آن‌ها، برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر ترویج فرهنگ گفتگو، نقد روشمند، آزاداندیشی و گسترش زمینه ارتباط دانشگاهیان با صاحب‌نظران علمی، فرهنگی و سیاسی و نظارت بر آن، انجام مطالعات و پژوهش‌های لازم با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه به منظور برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی جهت گسترش و تعمیق ارزش‌های اسلامی ـ ایرانی ـ انقلابی در همه سطوح دانشگاه، هماهنگی و برنامه‌ریزی برای ایجاد ارتباط و همکاری هرچه بیشتر با دانشگاه ها، مراکز، مؤسسات و نهادهای اجتماعی، فرهنگی و انقلابی، هماهنگی و برنامه ریزی به‌ منظور توسعه آموزش‌های اجتماعی، سیاسی و اخلاقی از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی، سمینارها، همایش ها، نشست ها و کرسی های آزاد اندیشی و... به ایفای نقش مهم بستر سازی و فرهنگ سازی در میان قشر فرهیخته دانشجو معلمان می نماید.

معاونت فرهنگی با ساختار: اداره کل برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی، اداره کل امور فرهنگی و اداره کل امور اجتماعی برای ایفای نقش خود در دانشگاه به فعالیت می پردازد.



معاونت پژوهش و فناوری:



معاونت پژوهش و فناوری به عنوان بازوی علمی و پژوهشی دانشگاه دارای وظایفی همچون موارد زیر است:

برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری به منظور ارتقاء و افزایش سطح همکاری‌های علمی و بین‌المللی، اولویت بخشی به نوآوری در حوزه نظری و پژوهش‌های کاربردی و مورد نیاز کشور؛توسـعه، تقویت و هدایـت طرح‌های پژوهـشی مصوب با اولویت پژوهش‌های کاربردی هدفمند، مسئله محور و مبتنی بر سند چشم‌انداز برنامه‌های توسعه کشور و نـقشه جامع علمی کشور، کنترل و نظارت بر فرآیندهای پژوهشی دانشگاه بر اساس تقویم تعیین شده در طرح‌نامه پروژه‌های مصوب پژوهشی (تحقیقاتی)، مطالعات لازم در زمینه ارزشیابی فعالیت‌های پژوهشی و ارزیابی عملکرد پژوهشی سالانه دانشگاه جهت ارائه به رئیس دانشگاه، هیئت امنا ودیگر مراجع ذی صلاح ایجاد ارتباط لازم با مؤسسات داخلی و خارجی به منظور همکاری در امور پژوهشی و مبادله خدمات علمی، همکاری در ارائه خدمات علمی، فرهنگی و اجتماعی و برگزاری سمینارها و کنفرانس‌های علمی و اجرای کلیه امور قراردادهای تحقیقاتی و خدماتی بین دانشگاه و سایر مؤسسات، همکاری در اجرای دوره‌های کوتاه مدت پژوهشی برای مؤسسات غیردانشگاهی؛برنامه‌ریزی جهت استفاده اعضای هیئت علمی از فرصت‌های مطالعاتی داخل و خارج از کشور (اعم از مراکز علمی پژوهشی حوزوی و دانشگاهی) برابر ضوابط مصوب، برنامه ریزی در راستای تولید علم بومی متناسب با نیازهای واقعی دانشجویان و اساتید دانشگاه، برنامه ریزی در زمینه تأمین نیاز منابع علمی_ پژوهشی محققان، مدرسان و دانشجویان، پژوهشگران به انجام فعالیت های گروهی، تربیت استادو معلم پژوهشگر، دانشگاه، برنامه ریزی جهت تألیف کتب درسی دانشگاهی، نظارت بر تمهید مقدمات و ایجاد زمینه های اجرایی تحقق کرسی های نظریه پردازی، نظارت بر تمهید مقدمات و زمینه های اجرایی تحقق قطب های علمی، کارآفرینی و پارک‌های علم و فناوری، بررسی و ارزیابی فعالیت‌های دانشگاه در چارچوب برنامه‌های رشد و توسعه کشور مبتنی بر اهداف سند چشم‌انداز و برنامه‌های توسعه ‌ای کشور و نقشه جامع علمی در بخش آموزش عالی ، شناسایی و تعریف موضوعات و برنامه‌های علمی پژوهشی مشترک و برنامه‌ریزی جهت تامین امـکانات و تخصیص اعتبار لازم جهت تعامل علمی و پژوهشی حوزه و دانشگاه و ایجاد زمینه مناسب جهت نیل به علم دینی و علوم انسانی مناسب با حوزه تخصصی دانشگاه ؛ سیاست­گذاری و تعیین خط مشی های عمومی و تخصصی نشر و اطلاعات علمی، برنامه ریزی جهت گسترش نشر و ارتقای کیفیت نظام اطلاع رسانی علمی در دانشگاه، برنامه ریزی ارتقای فعالیت های حوزه نشر و اطلاع رسانی در پردیس ها، هماهنگی با سایر واحدهای دانشگاه در مسائل مربوط به نشر و کتابخانه، برنامه ریزی در تدوین آیین نامه ها و رویه های اجرایی در کتابخانه ها ، گسترش دسترسی به منابع علمی ، توسعه ظرفیت ، تولید مقالات علمی و...

این معاونت با ساختار: دفتر برنامه ریزی و امور پژوهشی، مدیریت پشتیبانی تولید علم بومی، مدیریت ارتباط با جامعه و همکارهای علمی ، اداره کل نشر و اطلاع رسانی علمی، پژوهشکده مطالعات تربیت معلم و پژوهشکده تعلیم و تربیت اسلامی در راستای تحقق اهداف و وظایف خود به ایفای نقش می پردازد.



معاونت طرح و برنامه و توسعه منابع:



معاون طرح و برنامه و توسعه منابع دانشگاه فرهنگیان، اداره و نظارت بر حسن اجرای کلیه امور اداری، مالی و عمرانی، مطابق با مصوبات مقررات و آیین‌نامه‌های مربوط؛ نظارت بر مصرف اعتبار تخصیصی به واحدهای مختلف بر اساس بودجه تفصیلی مصوب هیئت امنا و سایر قوانین و مقررات مالی مورد عمل دانشگاه و ارائه گزارش جهت طرح در هیئت امنای ذیربط؛ تعیین وضعیت موجود مؤسسه از طریق شناسایی نقاط قوت و تنگناها و مشکلات و فرصت ها تهدیدات پیش رو جهت تعیین راهبردهای پیشنهادی در راستای ارتقا به وضعیت مطلوب؛ جمع‌آوری و تکمیل اطلاعات موردنیاز بر اساس طرح جامع دانشگاه و برنامه‌ریزی و پیشنهاد بودجه سالیانه و انجام کلیه فعالیت های لازم در جهت اجرای طرح‌‌های عمرانی ؛تشکیل کمیته تدوین روشهای اجرایی به منظور بهینه‌سازی سامانه تعاملات اداری ؛ استـقرار فرآیند شناسایی درآمدها و کنترل مناسب بر چرخه‌ مالی به منظور تهیه گزارشات مدیریتی مالی در جهت ایجاد انضباط مالی؛ تهیه و تدوین برنامه استراتژیک منابع انسانی و کنترل، و ارزیابی استراتژی‌های تدوین شده در جهت توسعه منابع انسانی؛ مدیریت امور جذب، ارتقاء پرسنل در مجموعه دانشگاه؛ و.... را در سازمان برعهده دارد.

این معاونت با ساختار: اداره کل طرح و برنامه و بودجه، اداره کل امورمالی، اداره کل منابع انسانی و اداره کل پشتیبانی و رفاه کارکنان به انجام خدمات محوله در سطح دانشگاه فرهنگیان می پردازد.



معاونت نظارت ، ارزیابی و تضمین کیفیت:



معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در دانشگاه فرهنگیان در حوزه استخراج و احصاء مولفه های مورد نیاز دانشگاه، ارزیابی های تخصصی دانشگاه و تدابیر علمی و عملی ارزیابی کارکنان و سازمان؛ برنامه ریزی و سیاست گذاری جهت طرح های شناسایی و معرفی کارکنان و واحدهای سازمانی نمونه و برتر؛ هماهنگی جهت بررسی میزان اثربخشی برنامه های اجرا شده دانشگاه در راستای تحقق چشم انداز و راهبردهای کلان

تدوین سیاست ها، خط مشی ها و برنامه های کلی حاکم بر معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت و ارائه راهکارهای مناسب اجرایی؛ انجام مطالعات تطبیقی در زمینه بهبود روش ها و برنامه های ارزیابی اثربخشی اقدامات انجام شده؛ هماهنگی در زمینه جمع آوری داده ها و آمار عملکردی سازمان و کارکنان، تجزیه و تحلیل داده ها، دسته بندی اطلاعات و ارائه راهکارهای مبتنی بر اطلاعات گردآوری شده به مسئولین ذیربط؛ برنامه ریزی ارزیابی ارتقاء کیفی و کمی فعالیت ها و برنامه های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی منطبق بر اهداف و شاخص های دانشگاه.

بررسی، تدوین، پیگیری و تصویب طرح های مربوط به نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان؛ تهیه وتدوین شاخص های لازم برای ارزیابی کارآمد برنامه ها و طرح ها براساس مصوبات هیئت امنای دانشگاه؛بررسی و ارزیابی مستمر کارکرد و فعالیت های آموزشی و فرهنگی پردیس های استان ها و ارائه ی گزارش به واحدهای ذیربط دانشگاه؛ برنامه­ریزی جهت بررسی مشکلات و موانع آموزشی و پژوهشی دانشگاه و ارائه­ی طرح های مناسب جهت بهبود و افزایش سطح کیفی برنامه ها و... در جهت تعالی سازمانی دانشگاه گام برمی­دارد.

این معاونت با ساختار: مرکزسنجش و شایستگی های حرفه ای، مدیریت بالندگی حرفه ای و اداره کل نظارت ارزیابی و تعالی سازمانی به انجام وظایف محوله می پردازد.





اداره کل حوزه ریاست ، روابط عمومی و هماهنگی امور استانها :



حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی امور استانهای دانشگاه فرهنگیان در عرصه ارایه خدمات با مدیریت برنامه‌ها و فعالیت های سازمانی ریاست دانشگاه؛ نظارت بر پیگیری مکاتبات و اجرای دستورهای ریاست دانشگاه، تنظیم وتدوین گزارشات مورد نیاز؛ مدیریت بازرسی های ویژه حسب نیاز از واحد های دانشگاه؛ ارجاع شکایات واصله به حوزه تخصصی؛ هماهنگی امور مشاورین ریاست، معاونین دانشگاه و مدیران استانی؛ برقراری و توسعه ارتباطات درون و برون سازمانی و تامین نیاز های ارتباطی معاونت ها؛ نظارت و برنامه ریزی برای شناسایی و تعیین نیازهای جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه؛ برنامه­ریزی و اجرای فراخوان عمومی جذب اعضای هیئت علمی ؛ برنامه ریزی؛ نظارت بر دریافت پیشنهادات دستور جلسات با هماهنگی دبیر هیات امناء(ریاست دانشگاه) ؛ نظارت بر مصوبات جلسات وتصمیمات اتخاذ شده و همکاری و پیگیری ابلاغ مصوبات و تصمیمات به واحدهای تابعه ذیربط دانشگاه از سوی دبیر هیئت امنا (ریاست دانشگاه) نظارت بر مصوبات جلسات و تصمیمات اتخاذ شده و همکاری و پیگیری ابلاغ مصوبات و تصمیمات به واحدهای تابعه ذیربط دانشگاه از سوی دبیر هیئت امنا (ریاست دانشگاه)؛ نشست با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کمیسیون آموزش تحقیقات، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی؛ برگزاری جلسات ملاقات های مردمی و عمومی؛ در خواست گزارش ها، هماهنگی برای عملکرد و رویکردها در مواجه با مسائل؛ حضور مستمر در استانها؛ مدیریت برقراری ارتباط مناسب بارسانه های ارتباط جمعی، رسیدگی به درخواست های مرتبط با پوشش تصویری و انعکاس خبری و افکار سنجی؛ ابلاغ قوانین، مصوبات، آیین­نامه­ها، دستورالعمل ها و بخشنامه­ها به کلیه معاونت ها، واحدهای تابعه، سازمان ها، مراکز و شرکت های وابسته و... به ارایه خدمات تعریف شده می­پردازد.



دفتر مرکزی حراست:



دفتر مرکزی حراست با تدوین، اجرا و پایش برنامه های عملیاتی حوزه تخصصی در راستای تحقق برنامه راهبردی دانشگاه و توسعه و تسهیل ارتباطات درون و برون سازمانی در حوزه تخصصی؛ مطالعه، پژوهش و بهینه کاوی در زمینه بهبود و اثربخشی روش ها و برنامه های حوزه تخصصی

طراحی و تدوین استاندارد سیستم ها و روش های موجود؛ هماهنگی در اجرای آیین نامه ها، قانون مناقصات و شناسایی معاملات مشکوک در دستگاه متبوع وکلیه قوانین مرتبط؛ همکاری در اجرای قانون ارتقا سلامت اداری و مبارزه با فساد در دانشگاه؛ تقویت، توسعه و اجرای منظم برنامه­های نظارتی و بازرسی از واحد های تابعه حراست و استان ها و... می کند.



مرکز هوشمند سازی (فناوری اطلاعات و ارتباطات)



با فراهم آمدن زیر ساخت­های مناسب، سامانه های متعددی برای یادگیری الکترونیکی و همچنین کلاس های مجازی و برخط و برون خط، آزمون های الکترونیکی و شبکه های اجتماعی برای دانشجومعلمان کشور ایجاد شده است و ضرورت آن روز به روز بیشتر احساس می شود. بنابراین مرکز هوشمند سازی دانشگاه فرهنگیان با ارائه راهبردها و سیاست گذاری به منظور تهیه و تدوین برنامه مرکز هوشمند سازی، هماهنگ و منطبق با خط مشی و آیین نامه های دانشگاه ؛ شناخت و تدوین کاربرد فناوری اطلاعات در دانشگاه ؛ برقراری ارتباط با مراکز ملی در حوزه فناوری اطلاعات؛ سیاست گذاری در تدوین برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت فناوری؛ توسعه آموزش مجازی با همکاری معاونت آموزشی؛ ایجادارتباطات وتعاملات مؤثر و سازنده با سازمان ها، مجامع و دستگاههای متولی فناوری اطلاعات و ارتباطات و... به فعالیت در این حوزه می پردازد.



مدیریت همکاری ها و ارتباطات علمی و بین المللی:



ارتباطات علمی وبین المللی و همکاری های فی­مابین همواره یکی از راههای انتقال تجارب سودمند است بدین منظورمدیریت و برنامه ریزی توسعه همکاری های علمی و ارتباطات بین الملل دانشگاه فرهنگیان با اطلاع رسانی در زمینه همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه فرهنگیان به واحد های تحت پوشش،همکاری، مشارکت و نظارت بر تنظیم و مبادله تفاهم نامه‌های همکاری فی‌مابین دانشگاه فرهنگیان و مراکز و سازمان‌های بین‌المللی؛ برنامه‌ریزی و هماهنگی جهت حضور فعال و شرکت در مجامع و نشست های تخصصی در سطوح بین المللی؛ پیگیری امور مربوط به عضویت دانشگاه فرهنگیان در مجامع بین المللی،برقراری ارتباط با وزارت امور خارجه و دیگر نهادها و سازمانهای متولی به منظور توسعه همکاری­ها و ارتباطات بین المللی؛ پیگیری امور مربوط به اعزام و نیز پذیرش هیئت ها در مجموعه دانشگاه فرهنگیان؛ همکاری و مشارکت در تهیه و تنظیم برنامه بازدید میهمانان خارجی سازمان در چارچوب همکاری‌های دو جانبه و... فعالیت و به ارایه خدمات مورد نیاز دانشگاه اقدام می­کند.



اداره کل امور شاهد و ایثارگران:

این اداره کل با نظارت بر اجرای برنامه ها،آیین نامه­ها و دستورالعمل­های ارسالی از وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پیگیری مصوبات ستاد شاهد و ایثارگران دانشگاه و انجام امور محوله از سوی ریاست محترم دانشگاه به فعالیت می پردازد؛ انعکاس مشکلات به ستاد شاهد و ایثارگر دانشگاه در صورت لزوم، به منظور اتخاذ تصمیم مناسب؛ هماهنگی و ارتباط مؤثر با اعضای ستاد شاهد و ایثارگران؛ هماهنگی لازم با بنیاد شهید وامور ایثارگران و هماهنگی با وزارت علوم وزارت آموزش و پرورش و ... از شاخص ترین وظایف اداره کل امور شاهد و ایثارگران است.



اداره کل حقوقی، قرار دادها، املاک و رسیدگی به شکایات:



اداره کل حقوقی در دانشگاه فرهنگیان در حوزه مدیریت و راهبری امور حقوقی و قراردادها، املاک و رسیدگی به شکایات؛ همکاری و مشارکت در تنظیم لوایح و پیش نویس مصوبات ارکان دانشگاه و پیشنهاد به مراجع ذیصلاح قانونی؛ ارائه خدمات مشاوره‌ای امور حقوقی و قراردادی به مسئولین دانشگاه و واحدهای ستادی و استانی؛ پاسخگویی و طرح و تعقیب دعاوی حقوقی و جزایی دانشگاه له/علیه اشخاص حقیقی و حقوقی؛ بررسی و تنظیم قراردادها و تفاهم نامه های دانشگاه جهت انعقاد با اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی؛ همکاری و مشارکت در خصوص انجام امور تنقیح قوانین و مقررات و اطلاع رسانی شایسته قوانین و مقررات در مجموعه دانشگاه؛ برنامه ریزی و نظارت بر معاضدت و حمایت قضایی از اعضا توسط کارشناسان حقوقی با رعایت دستورالعمل های ابلاغی؛ راهبری و مدیریت امور حقوقی مرتبط به دانشجو معلمان متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش و نیز سایر مسایل حقوقی و تنظیم اسناد قانونی بورسیه ها و مأمورین به تحصیل دانشگاه؛ نظارت بر رسیدگی و پاسخگویی به شکایات و پیگیری و پاسخگویی به مکاتبات و گزارش های نهاد های نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات کشور و ... به ایفای وظایف محوله می پردازد.



بسیج اساتید:



بسیج اساتید دانشگاه فرهنیگان به مثابه یکی از فرهیخته‌ترین نهادهای علمی، فرهنگی، برآیندی از تعهد و اخلاص فرهنگ بسیج و دانش و تخصص اساتید برجسته و اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ ا‌ست. هم اکنون کانون بسیج اساتید دانشگاه با سابقه و پیشینه ای پربار که از اجرای برنامه ها و فعالیت های مختلف فرهنگی، علمی و اجتماعی در سطح دانشگاه و مراکز وابسته، سرچشمه گرفته و با بهره گیری از افراد و اعضایی توانمند و مجرب، آماده انجام رسالتی است که سازمان بسیج اساتید کشور بر عهده آن نهاده است.

اشاعه تفکر بسیجی در دانشگاه‌ها؛ تحقق دانشگاه اسلامی؛ ایجاد بستر مناسب برای تولید علم؛ مشارکت در تأمین نیازهای تحقیقاتی کشور، با استفاده از حداقل امکانات و بودجه با مدیریتی جهادی و انقلابی، برنامه‌های یاد شده را عملیاتی کند.



بسیج دانشجویی:



بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور دارای 10 حوزه بسیج دانشجویی و 100 پایگاه و دفتر فعال بسیج دانشجویی است که در قالب مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مستقر در سازمان مرکزی مدیریت می­گردد. این مرکز با توجه به 5 تکلیف اساسی بسیج دانشجویی یعنی مسأله شناسی، کشف پاسخ مسأله، گفتمان سازی، مطالبه گری و اقدام میدانی، سه معاونت مأموریتی تأسیس داشته که دو مأموریت اول را معاونت پژوهش و فناوری برعهده دارد، دو مأموریت بعدی را معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری متولی می باشد و مأموریت آخر را نیز معاونت عملیات جهادی انجام می دهد. لکن تحقق این سه سنخ مأموریت منوط به ایجاد دو زیر ساخت اساسی است، اول زیر ساخت سرمایه انسانی بسیج که معاونت رشد و کادرسازی به این مأموریت ویژه می پردازد و دوم زیرساخت سرمایه اجتماعی بسیج که معاونت فرهنگی اجتماعی ضامن تقویت این مأموریت می باشد.



گام هایی برای آینده:



طرح 31-100



رویکرد­های متعددی برای اصلاح و کارآمدسازی واحدها و مراکز دانشگاهی به ویژه همسوسازی ساختار و تشکیلات با تغییرات و دگرگونی­ها در دستور کار دانشگاه قرار دارد و محور این تغییـرات نیـز عمـدتاً تواناسـازی و تأمین حداکثری منابع مالی، مادی، انسانی و تعامل پویای آنها با محیط پیرامون بـوده اسـت. رویکرد اصلاحی مزبور، با هدف بهبود اداره دانشگاه در جهت ارائه خدمات مطلوب­تر، مقتصدانه، کارآمد و حرفه­ای به جامعه هدف از یک سو در تجمیع پردیس­ها و واحدهای تابعه استان نیازمند نواندیشی و بازآرایی است. دلالت­های آماری موجود حاکی از ضرورت اصلاح، اقدام بهنگام منطبق با وضعیت نامتناسب و غیراستاندارد بخش اعظم فضاهای کالبدی دانشگاه می باشد. در این رویکرد فعالیت­های دانشگاه در یک واحد استانی با حفظ پردیس­ها و مراکز تابعه جهت ارائه خدمات دانشگاهی (دوره­های کارشناسی و کارشناسی ارشد)، توانمند­سازی منابع انسانی آموزش و پرورش در دوره­های ضمن­خدمت، دوره­های مهارت­آموزی و ایجاد مدارس وابسته برای غنی­سازی دوره­های کارورزی، تجمیع و اهداف ملحوظ در اساسنامه را محقق خواهد ساخت.

طرح تجمیع (31-100) در یکصد سالگی دانشگاه دربردارندة 31 واحد دانشگاهی، با مأموریت تربیت معلم در قالب دانشگاه فرهنگیان در دو پردیس همجوار با دو یال مجزا و در مرکز استان، به تفکیک خواهران و برادران با لحاظ موارد ذیل طراحی شده است.

1) تصریح ماده (5) اساسنامه، دانشگاه مبنی بر تأسیس دو پردیس خواهران و برادران در هر یک از استان­ها با پیشنهاد هیئت امنا و تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مؤید این طرح بوده و توجیهی برای امکان­پذیری تجمیع این دو واحد می باشد.

2) برخورداری دانشگاه از 64 پردیس و 34 مرکز تابعه ( 98 واحد) با پراکندگی وسیع، مساحتی در حدود 1.000.000مترمربع را به خود اختصاص داده است. در حالیکه حدود شصت درصد بافت آن فرسوده با میانگینی در حدود 50 سال قدمت، فاقد توجیه اقتصادی و فنی است.

تاکید دارد طرح (31-100)، طرحی انقباضی است که جایگزین 98 پردیس و مرکز در قالب (31) دانشگاه فاخر و جدید استانی متناسب با استانداردهای ملی و در طراز تربیت ­معلم نظام گردیده و تکثر و توسعه بی­پایان و مطالبات تأسیس در (750) شهر ایران مدیریت خواهد کرد و از سوی دیگر منجر به پاسخگویی به نیازهای تربیت معلم در 16 رشته اصلی و رشته­های جدید تا یکصد سال دیگر است. شایان ذکر است این دانشگاه در چشم­انداز گام دوم انقلاب پاسخگوی آموزش­های ضمن خدمت حدود 930.000 معلم موجود و آینده در تمام دوره­ها خواهدبود. همچنین اجرای این طرح جامع به دلیل تجمیع پردیس­ها و واحدهای تابعه و تخصیص فضاهای مشترک همچون کتابخانه­، ورزشگاه، سایت کامپیوتری، مسجد، تاسیسات (سردخانه، موتورخانه و ...) و تقلیل تخصیص نیروی انسانی در پست­هایی همچون نیروهای اداری، پشتیبانی، خدماتی و حراست در یک مکان، منجر به صرفه­جویی در منابع انسانی، مادی، مالی و کالبدی است. این طرح منجر به مدیریت و استفاده بهینه از منابع مادی و معنوی خیرین استانی و بهره­مندی از حمایت سازمان منابع طبیعی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استانداران و نمایندگان محترم ولی فقیه خواهد شد.



سرای طیبه:



توسعه حرفه­ای دانشجو معلمان برای خودسازی و ایفای نقش مؤثر در نظام تعلیم و تربیت صرفاً محدود به فراگیری دانش بیشتر درباره­ی تدریس و علوم مرتبط با آن نمی‌شود. دغدغه مندی، جدیت، دانش و خردمندی، نهادینه کردن ارزش های دینی و اخلاقی، کسب تجارب و تمرین مهارت، دلسوزی و تعهد، تقویت روحیه گروهی و مشارکت در فعالیت ها، افزایش اعتماد به نفس و پشتکار در حل مسائل، خود ارزیابی و خود تنظیمی، شناخت شرایط و هنجارها وابسته به زمان و جغرافیا و آشنایی با دیدگاه های فرامدرسه ای نیازمند برنامه ریزی دقیق، علمی و دانشجو محور در اوقات فراغت دانشجومعلمان است. تحقیقات نشان می‌دهد معلمان اغلب قادر نیستند که برنامه‌های آموزشی ویژه‌ای را در زمینه‌ی نیازهای دانش، مهارت و انگیزش خود پوشش دهند به این دلیل که غالباً به آموزش های رایج قبل و ضمن خدمت اکتفا می‌کنند. امر مهم دیگر در تربیت معلم مهارت ارتباط انسانی است. مهارت ارتباط انسانی اساس روابط حسنه و عشق ورزی به خود و جامعه مبتنی بر دانایی، زیبا بینی، محبت یا دوست داشتن، احترام، احساس مسئولیت، دلسوزی، ایثار، گذشت، تحمل رنج و وفاداری است که نیاز به دانش، بینش و مهارت دارد که در دوران تربیت معلم باید به آن پرداخته شود. شاید یکی از مزیت های شبانه روزی بودن دانشگاه فرهنگیان، توسعه همه جانبه­ی اعتقادی، سیاسی، اجتماعی و حرفه ای دانشجومعلمان با بهره مندی از اوقات فراغت است. تجارب نشان می دهد از این ظرفیت عظیم و مهم نه تنها خوب استفاده نشده، بلکه در برخی از اوقات به عنوان آسیب قلمداد شده است. دانشجومعلمان در سراهای دانشجویی دارای حداقل 20 ساعت اوقات فراغت در هفته هستند که چنانچه در ایام تعطیلی کلاس های آموزشی(پنجشنبه و جمعه) در پردیس و مراکز حضور داشته باشند؛ 44 ساعت اوقات فراغت خواهند داشت.

آماده سازی محیط بر اساس زیرنظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری به ویژه (اهداف 2 ، 5 ، 8 ) و زیر نظام تربیت معلم و تامین منابع انسانی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش می‌تواند در نشاط، مشارکت و تقویت مهارت های زندگی دانشجو معلمان و استقبال بیشتر دانش آموزان نخبه از دانشگاه فرهنگیان تاثیر بسزایی داشته باشد. بنابراین ادله، طرح سرای طیبه برای استفاده از فرصت طلایی مزبور تدوین شده است.

در بسته اجرایی تحولی سرای طیبه باید به اصول زیر توجه شود:

استفاده حداکثری از مشارکت سرپرستان شبانه روزی در فعالیت های تربیتی
تشویق و ترغیب اساتید به حضور در فعالیت های فوق برنامه
مشارکت حداکثری دانشجو معلمان در مدیریت اوقات فراغت
احصاء خلاقیت و ایده های نو
استفاده بهینه از نیروی انسانی موجود با استفاده از ظرفیت دانشجویی
تقویت اعتماد به نفس و مسئولیت پذیری در دانشجو معلمان
تقویت مهارت ارتباطات انسانی
مهارت در نقش های سازمانی و تربیتی به عنوان مدیران و مربیان آینده
بلوغ سازمانی و تقویت همگرایی بین گروه‌های مختلف (دانشجو، استاد، کارکنان)
استفاده از ظرفیت های بومی
بهره‌گیری از تجارب و توانمندی های دانشجویان فارغ التحصیل
صرفه جویی در منابع انسانی و مادی
تقویت جایگاه سراهای دانشجویی و استفاده از اوقات فراغت در ارتقاء بینش اعتقادی و مهارت زندگی
برنامه ریزی مبتنی بر نیاز سنجی و حذف فعالیت های غیر ضروری و موازی -
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.