معرفی مؤسسه‏ آموزشی‏ و ‏پژوهشی امام خمینی

معرفی مؤسسه‏ آموزشی‏ و ‏پژوهشی امام خمینی
فیلم معرفی مؤسسه‏ آموزشی‏ و ‏پژوهشی امام خمینی (با کیفیت HD)
«این مؤسسه‏ خوب، جامع و کامل می‌‏تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‏‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»
مقام معظم رهبری(ره)

مؤسسه‏ آموزشی‏ و ‏پژوهشی امام خمینی(ره) تحت نظارت عالیه مقام معظم رهبری «دامت‌برکاته» اداره می‏‌شود و رئیس و مدیر آن از سوی رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» تعیین می‌شود. در حال حاضر، این مهم از سوی معظم‌له به فیلسوف و حکیم فرزانه حضرت استاد علامه محمدتقی مصباح یزدی «دامت‌برکاته» واگذار شده است.
ایشان به‌عنوان یک فقیه، مفسر، فیلسوف، ژرف‌اندیش متفکر و آینده‌نگر و صاحب‌نظر در مسائل اساسی اسلامی، از دیرباز، مسائل و مشکلات حوزه‌های علمیه و نیازهای جامعه و نظام اسلامی را به ‌صورت عمیق شناخته و در راستای آن به ارائه طرح‌ها و برنامه‌های بدیع پرداخته‌اند که از آن جمله می توان به تأسیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و هدایت، مدیریت و توسعه کمی و کیفی آن اشاره کرد.

معاونت آموزش
معاونت آموزش، متصدی امور آموزشی مؤسسه در سه مقطع کــارشــناسی (حضوری و نیمه حضوری)،کارشناسی ارشد و دکتری می‌باشد. هم‌چنین، برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت برای مراکز مختلف دیگر بر عهده این معاونت است. این معاونت فعالیت‌های آموزشی خود را در چارچوب مصوبات شورای عالی حوزه، شورای عالی انقلاب فرهنگی و با کسب مجوز و نظارت رسمی وزارت علوم تحقیقات و فناوری انجام می‌دهد. این معاونت عهده‌دار برگزاری رشته‌های مختلف در 17 گروه: اخلاق، ادیان، اقتصاد، تاریخ، تاریخ اندیشه معاصر، تفسیر و علوم قرآن، جامعه‌شناسی، حقوق، روان‌شناسی، زبان، عرفان، علوم تربیتی، علوم سیاسی، کلام، فلسفه، مدرسی معارف، مدیریت و در مقاطع کارشـنـاسـی، کارشنـاسـی ارشــد و دکتــری می‌باشد. هدف اصلی این معاونت، ایجاد فضا و امکانات لازم برای دانش‌پژوهان و تربیت محققین و نظریه‌پردازانی است که با تسلط بر مبانی اسلامی، بتوانند نظریه‌های مختلف در علوم انسانی را نقد و بررسی، و دیدگاه اسلام را در آن زمینه تبیین نمایند و پاسخ‌گوی نیازهای اجتماعی، فکری و فرهنگی جامعه اسلامی باشند.

آموزش‏‌های آزاد
مدیریت آموزش‌های آزاد با هدف آموزش مبانی اندیشه اسلامی، در معاونت آموزش مؤسسه امام خمینی(ره) تشکیل شده است و تاکنون با برگزاری بیش از 200 دوره با حضور بیش از 500 استاد برجسته، مبانی اندیشه اسلامی و مباحث معرفتی و بصیرتی را برای 86587 نفر از دانشجویان، بسیجیان و نهادهای مختلف برگزار نموده است. همچنین این مدیریت، در راستای جذب و تربیت استادِ مبانی اندیشه اسلامی، تاکنون چندین دوره تربیت مدرس برگزار کرده است.

مدیریت آموزش‌‏های آزاد تاکنون دوره‌‏های طرح ولایت دانشجویی، طرح ولایت دبیران، طرح ولایت ویژه نخبگان، طرح ولایت طلاب، طرح بصیرت، طرح طلیعه ولایت، طرح حکمت، طرح معرفت، طرح سلمان، طرح حجاب و عفاف، دوره‏‌های مستقل و ... را در سطح کشور برگزار نموده است.

معاونت پژوهش
پژوهش و تولید علم در حوزه علوم انسانی اسلامی و نقد عالمانه نظریه‌‏های سایر مکاتب در این حوزه، از رسالت‏‌های اصلی حوزه معاونت پژوهش است. تولید علم اسلامی در حوزه علوم اسلامی و دفاع مستدل از اندیشه‌‏های نوین اسلامی، تدوین آثار فاخر در عرصه‏‌های گوناگون دانش اسلامی و علوم انسانی، تدوین متون درسی برای بخش آموزش حضوری و سایر مراکز وابسته به مؤسسه و تبادل علمی با مراکز حوزوی و دانشگاهی در داخل و خارج کشور، از جمله برنامه‌‏های معاونت پژوهش در راستای تحقق چشم‏‌انداز ده ساله مؤسسه و نیل به اهداف پژوهشی آن می‏‌باشد.
معاونت پژوهش مؤسسه برای رسیدن به اهداف پژوهشی مندرج در سند چشم‌‏انداز مؤسسه، از همکاری اعضای هیئت علمی، محققان و همکاران علمی در قالب 16 گروه علمی بهره می‏‌گیرد.

گروه‌‏های علمی عبارت‏‌اند از: ادیان، اقتصاد، تاریخ، تاریخ اندیشه معاصر، تفسیر، جامعه‏‌شناسی، حقوق، روان‌شناسی، زبان‏‌های خارجی، عرفان، علوم تربیتی، علوم سیاسی، تفسیر و علوم قرآن، فلسفه، کلام وفلسفه دین و مدیریت.

نشریات علمی معاونت پژوهش

عنوان نشریه
دو فصل‏‌نامه « معرفت اقتصاد اسلامی»علمی - پژوهشی
دو فصل‌‏نامه « تاریخ اسلام در آیینه پژوهشی» علمی - پژوهشی
دو فصل‌‏نامه « قرآن شناخت» علمی - پژوهشی
دو فصل‌‏نامه « معرفت سیاسی» علمی - پژوهشی
دو فصل‏‌نامه « معرفت کلامی» علمی - پژوهشی
فصل‏‌نامه « روان‌‏شناسی و دین» علمی - پژوهشی
فصل‏‌نامه « معرفت ادیان» علمی - پژوهشی
فصل‏‌نامه « معرفت فرهنگی اجتماعی» علمی - پژوهشی
فصل‌‏نامه «معرفت فلسفی» علمی - پژوهشی
دو فصل‏‌نامه «اسلام و پژوهش‌‏های تربیتی» علمی - پژوهشی
دو فصل‏‌نامه « اسلام و پژوهش‏‌های مدیریتی» علمی - ترویجی
دو فصل‌‏نامه « معرفت عقلی» علمی - ترویجی
دو فصل‏‌نامه « معرفت اخلاقی» علمی - ترویجی
ماهنامه «معرفت» علمی - ترویجی
دو فصل‌‏نامه « عیار پژوهش در علوم انسانی» علمی - ترویجی
دو فصل‏‌نامه « انوار معرفت»علمی - پژوهشی
دو فصل‌‏نامه « معارف منطقی» علمی - پژوهشی
دو فصل‏‌نامه « اندیشه‌‏های حقوق عمومی» علمی - ترویجی
semiannua horizons of thought علمی - تخصصی

نشریات عمومی
1. خانه خوبان
2. نشریه پویا
3. دو ماهنامه « پویشی در علوم انسانی»
4. دیدار آشنا
5. پرتو سخن

معاونت فناوری اطلاعات
معاونت فناوری اطلاعات از سال 1390 تأسیس شد. این معاونت پیشتر با نام معاونت اطلاع‌رسانی شناخته می شد.

نظارت بر پایگاه‌ها و شبکه رایانه‌ای مؤسسه، نظارت بر امور و عملیات سخت افزاری و نرم افزاری مؤسسه در زمینه‌های برنامه ریزی و اجرایی فناوری اطلاعات، مطالعه، ارزیابی و پشتیبانی وسائل، لوازم و ابزار سخت افزاری در جهت بالابردن سطح کارایی بخش‌های مختلف مؤسسه، پشتیبانی و اجرای کلیه امور سمعی و بصری برنامه‌های مؤسسه همچون: همایش‌ها، نشست‌ها و برنامه‌های تالار، از وظایف و فعالیت‎های این معاونت است.


مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در سال 1372 تأسیس گردید. این مجموعه آموزشی از طلاب حایز شرایط به صورت داوطلب در قالب آزمونی، سنجش به عمل آورده و کسانی که شرایط شرکت در رشته‌های این مؤسسه را داشته باشند به عنوان دانش‌پژوه این مؤسسه مشغول به تحصیل می‌شوند.
این مؤسسه بیش از 14 رشته در مقطع کارشناسی دارد.
گروه‌های علمی از قبیل روان‌شناسی، علوم سیاسی، علوم تربیتی و... را شامل می‌شود. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.