چشم انداز زیبای قلعه ماران رامیان | جاذبه های گردشگری گلستان (2)

چشم انداز زیبای قلعه ماران رامیان | جاذبه های گردشگری گلستان (2)
کلیپ از چشم انداز زیبای قلعه ماران رامیان استان گلستان

قلعه ماران(موران یا میران) قلعه‌ای تاریخی است که در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی شهرستان رامیان استان گلستان قرار دارد. قلعه ماران به عنواین دیگری همچون قلعه موران، قلعه میران و دژ تاکی نیز مشهور است. در واقع در شهرستان رامیان قله‌ای به ارتفاع ۲.۴۰۰ متر وجود دارد، در بالای قله زمینی مسطح و بزرگ به وسعت ۳هزار متر هست که بقایای یک قلعه تاریخی به نام قلعه ماران در آنجا دیده می‌شود. امروزه از قلعه تاریخی ماران جز بخشی از دیوارها و تکه‌های سنگ چیز زیادی باقی نمانده به طوری که به جای سفر به قلعه ماران بهتر است بگوییم صعود به قله ماران!.

صعب العبور بودن مسیر و اشراف به زمین‌های اطراف، سبب شده بود تا سلاطین و شاهان در گذشته، این مکان را برای ساخت قلعه مناسب تشخیص دهند. قلعه رامیان در طول تاریخ پایتخت و مرکز برخی حکومت‌ها نیز بوده است که از مهمترین آنها می‌توان به پایتخت ییلاقی سلسله اشکانیان اشاره کرد. همچنین در زمان حکومت تیموریان، تیمور و پسرش به نام میرانشاه به قلعه رامیان آمدند و دو دژ در این قلعه بنا نهادند که یکی از آن دو بَنا به نام میرانشاه به قلعه میران مشهور شده است. برای صعود به قله ماران و دسترسی به قلعه ماران اگر از سمت روستای پاقلعه صعود را آغاز کنید به تجهیزات کوهنوردی زیادی نیاز ندارید و با گذر از تپه‌هایی با شیب ملایم می‌توانید خود را به قله برسانید اما بهتر است برای رفتن به این جاذبه گردشگری با گروه‌های کوهنوردی و تورهای قلعه ماران که با مسیر آشنایی بیشتری دارند، همراه شوید.

سفر به استان گلستان بدون رفتن به جاهای دیدنی رامیان کامل نمی شود. شهر سرسبز رامیان در شرق استان گلستان قرار دارد و دارای اقلیمی نیمه کوهستانی و جنگلی است. عمده شهرت رامیان به دلیل جنگل‌های سرسبز و روستاهای بکر و زیبای آن است. تقریبا تمامی جاذبه‌های گردشگری این شهرستان از نوع جاذبه‌های طبیعی هستند. کوه‌های مرتفع، دریاچه‌های زیبا، جنگل‌های انبوه و چشمه‌های دیدنی بخشی از جاذبه های گردشگری رامیان را تشکیل می‌دهند. قلعه میران نیز یکی از همین جاهای دیدنی است که در روستای پاقلعه قرار گرفته است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر به معرفی این جاذبه گردشگری بپردازیم.
دیدنی های قلعه ماران

قلعه ماران(میران) یکی از جاذبه های دیدنی شهرستان رامیان و استان گلستان است که با مناظر زیبا و جنگل‌های سرسبز اطراف خود و هوای خنک و تازه، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. جنگل‌های اورس موجود در قلعه موران (قلعه میران) و نیز جنگل‌های «اولنگ» و «تخته بادو» و «جنگل ابر» که در این منطقه دیده می‌شوند، نخستین سرزمین‌های پدید آمده از پس روی دریای تتیس بوده و جنگل‌های هیرکانی از آنها ایجاد شده‌اند.

در دامنه کوه رامیان اورس گونه‌های گیاهی مثل: سرخدار، ممرز، راش، گردو، انجیلی، رزماری، زرشک، زعفران کوهی و سورنجان(حسرت) فراوان می‌‌روید. می‌توانید از این گیاهان ارزشمند و دارویی به رایگان با خود بکنید و بیاورید. همچنین این منطقه مکانی برای زیست آهو و شوکا، خرس، گرگ، گله اسبان وحشی، ببر، شغال، شاهین، عقاب و جغد می‌باشد. که اگر خوش شانس باشید ممکن در سفر خود بعضی از این جانوران زیبا را نیز ببینید. بقایای یک زندان باستانی هم در اطراف کوه ماران دیده می‌شود که برای تخمین قدمتش باید مطالعات بیشتری بر روی آن صورت گیرد. همچنین سرچشمه برخی از رودهای این منطقه در همین کوهستان قرار دارند. رودهای مثل: خاک پیرزن، پشمکی، قره چای و جادره از این منطقه سرچشمه می‌گیرند.
بهترین زمان سفر به قلعه ماران گلستان

بهترین زمان سفر به قلعه ماران(میران) اوایل بهار است. در این فصل چشم انداز بی‌نظیری از طبیعت رامیان انتظار شما را می‌کشید ضمن اینکه رطوبت هوا هم کم تر است و صعود به قله با سهولت بیشتری انجام می‌شود. در پاییز و زمستان قلعه ماران پوشیده از برف است و به علت سردی زیاد هوا، توصیه به رفتن نمی‌شود. البته هستند کوه نوردانی که ترجیح می‌دهند در پاییز یا زمستان به قله ماران صعود کنند.
چی لازمه با خودمون ببریم قلعه ماران؟

کفش مناسب و تجهیزات کوه پیمایی، عینک، کلاه آفتابی، کوله پشتی و عصای کوه پیمایی از وسایلی است که می‌بایست همراه داشته باشید. در فصل تابستان رطوبت هوا زیاد است و برای صعود ممکن است مشکلاتی را برایتان ایجاد نماید در این ایام بهتر است زمان بیشتری را برای صعود اختصاص دهید و آب آشامیدنی کافی همراه داشته باشید. روستای پاقلعه و رامیان مناطق توریست پذیری هستند و امکانات مناسبی نیز دارند، می‌توانید مایحتاج روزمره و سایر نیازهایتان را از روستا تهیه نمایید.
قلعه ماران کجاست؟

برای دسترسی به قلعه ماران ابتدا می بایست راهی شهرستان رامیان شوید. رامیان در استان گلستان قرار دارد و افزون بر 86 هزار نفر جمعیت در آن ساکن هستند. پس از رامیان می‌بایست به سمت روستای پاقلعه برانید. جاده روستا آسفالته و دارای شرایط مناسبی است و از دل جنگل‌های سرسبز و خرم می‌گذرد. از روستا 2 کیلومتر دیگر به سمت قله میران برانید از اینجا به بعد می‌بایست خودرو خود را پارک کنید و عازم صعود شوید. روستای پاقلعه یکی از مسیرهای اصلی صعود به قله میران(ماران) است. به طور میانگین صعود به قله 2 تا 3 ساعت زمان می‌برد.

مسیر دیگری نیز برای صعود به قله ماران وجود دارد که از روستای ییلاقی و بسیار زیبای «خاک پیرزن» می‌گذرد. از این روستا تا قلعه حدود ۵ الی ۶ ساعت زمان نیاز دارید. مسیر صعود از این روستا نسبت به پاقلعه سخت‌تر است و نیاز به آمادگی جسمانی مناسب و تجهیزات کامل کوهنوردی دارد. در سر راه «چشمه گل رامیان» هم واقع شده است که در واقع یک دریاچه طبیعی کوچک است و دیدن آن خالی از لطف نیست.
اقامت در قلعه ماران

اگر قصد کمپینگ و برپایی چادر بر فراز قله رامیان را دارید حتما می‌بایست وسایل و تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید(بهتر است مقاله مهم ترین نکات برای کمپینگ در طبیعت را نیز مطالعه نمایید). همه ساله کوه نوردان بسیاری برای فتح قله رامیان به اینجا می‌آیند و گاهی چندین شب را در قله سپری می‌کنند. اما اجاره خانه روستایی در رامیان گزینه بهتری است که می‌توانید براحتی از آن استفاده کنید و از طبیعت و جاذبه های گردشگری رامیان نهایت لذت را ببرید. همچنین مردم محلی روستای پا قلعه و روستای خاک پیرزن در فصول گرم سال که گردشگران و کوهنوردان بیشتر هستند، خانه‌های محلی خود را به گردشگران اجاره می‌دهند. اگر تمایل داشته باشید، می‌توانید از این خانه‌ها نیز استفاده نمایید.

شهرستان رامیان یکی از زیباترین مناطق استان سرسبز گلستان برای طبیعت گردی و ماجراجویی است. تمام کسانی که به گلستان سفر می‌کنند، برای گشت و گذار در طبیعت بکر و زیبای آن، به رامیان هم سری می‌زنند. قلعه ماران نیز یکی از جاذبه های طبیعی این منطقه است که هر ساله طبیعت گردان و کوهنوردان بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. در سفر به قلعه ماران با یک تیر دو نشان خواهید زد و علاوه بر دیدن طبیعتی بسیار زیبا از یک محوطه تاریخی که قدمت آن به دوران اشکانیان می‌رسد نیز دیدن می‌کنید. پس کوله بار سفر را بردارید و بی‌معطلی عازم قلعه ماران یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری رامیان شوید و با نظرات خود ما را نیز بیشتر از پیش با این جاذبه گردشگری آشنا نمایید. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.