طنز سیاسی بلبشو/ قسمت دهم: نقض حقوق بشر در ایران

طنز سیاسی بلبشو/ قسمت دهم: نقض حقوق بشر در ایران
طنز سیاسی در مجموعه تلویزیونی «بلبشو»
مجموعه تلویزیونی «بلبشو» از دل یک تجربه ۲۰ ساله بیرون آمده و تصمیم دارد مسائل روز اجتماعی و سیاسی را با زبانی طنز به چالش بکشد
طنز سیاسی در مجموعه تلویزیونی «بلبشو»سابقه برنامه عروسکی در تلویزیون به دهه ۷۰ و برنامه صبح بخیر ایران بر می‌گردد. پس از آن پای شخصیت‌های بین الملل سیاسی در دهه ۸۰ با «OKH TV» به تلویزیون باز شد.
تا حوالی سال‌های ۸۵- ۸۶ از بوش پدر و پسر تا بلر و دیگر شخصیت‌های سیاسی آمریکا با صدا پیشگی و بازیگری هنرمندانی، چون محمد رضا علیمردانی و هومن حاجی عبداللهی روی آنتن رسانه ملی بودند.
حالا نوبت به نمایش «بلبشو» با عروسک‌هایی متنوع و ساختاری منسجم رسیده است.
طرح و ایده بلبشو از حدود ۲ سال پیش به ذهن سازندگانش رسید. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که یک کار طنز عروسکی می‌تواند بستر خوبی برای بیان بعضی از واقعیت‌ها باشد.
۲۳ عروسک در بلبشو نقش آفرینی می‌کنند، از ترامپ و ملانی تا پمپئو و بن سلمان و حتی تعدادی از خبرنگاران از جمله حمید معصومی نژاد و کامران نجف زاده.
در بلبشو گاهی به کلاس درس نتانیاهو می‌رویم تا از رمز و راز بی تفاوتی در عین کودک کشی اش بشنویم و گاه گذری بر جلسات و محافل خصوصی دولت مردان آمریکایی و اروپایی خواهیم کرد.
جنس صدای افراد متناسب با شخصیت آن‌ها طراحی شده است. به طور مثال صدا پیشه عروسک ترامپ گفت: برای این شخصیت یک صدای کوچه بازاری درنظر گرفته ایم.
همچنین صدا پیشه پمپئو گفت: با توجه به خارجی بودن شخصیت‌ها تلاش کردیم ابتدا فضای مناسبی در ذهن مخاطب به وجود آوریم سپس مخاطب را همراه خود کنیم.
سختی کار عروسکی بر کسی پوشیده نیست. زمانی که اثر، بازیگر محور باشد با یک بازیگر و متنی که باید به درستی اجرا شود مواجه هستیم، اما زمانی که پای عروسک به میان می‌آید با صدا پیشه و عروسک گردان‌هایی که باید با هم هماهنگ باشند و متن را به درستی اجرا کنند رو به رو می‌شویم. سختی طراحی و ساخت عروسک‌های جذاب در عین حال شبیه به سوژه مورد نظر هم که جای خود دارد.
طنز اجتماعی و سیاسی متنی روان و متفاوت می‌طلبد. عباراتی که ذهن مخاطب را از کلیشه‌های رایج خارج کند و قدری قلقلک دهد.
مهیار مجیب کارگردان هنری این کار که پیش از این کارگردانی آثار کودک را بر عهده داشته است درباره فیلمنامه بلبشو گفت: سعی کردیم تحقیق و مطالعات زیادی درباره مسائل سیاسی داشته باشیم و از کارشناسان خبره سیاسی برای بیان مسائل سیاسی به زبانی قابل فهم برای مردم توأم با لحنی شیرینی و درون مایه طنز استفاده کنیم.
فیلمنامه بلبشو متناسب با اتفاقات روز به روز می‌شود و همین مسأله تولید این مجموعه عروسکی را سخت کرده است. همواره کارشناسان معتقدند زبان طنز بهترین ابزار برای بیان مسائل و نقد ناهنجاری‌های مختلف است و بلبشو تصمیم دارد با زبانی طنز به نقد رفتار و گفتار متناقض آمریکا و هم پیمانانش بپردازد.
این مجموعه در ۴۰ قسمت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه‌ای تهیه شده است و از شبکه دو سیما پخش می‌شود. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.