معرفی کبوترخانه های تاریخی اصفهان

معرفی کبوترخانه های تاریخی اصفهان
وله کبوترخانه کارگردان جوادموسوی

از جالب ترین جاذبه های تاریخی که کمتر کسی اسمی از آن شنیده است برج های کبوتر خانه در اصفهان است که تعدادشان زمانی تا 3000 برج بوده است

کبوتر خانه ها که میراث خیرین و نماد سخاوت و مهر ورزی فرهنگ ایرانی به طبیعت و پرندگان است به دلیل استفاده ای که کشاورزان از برج های کبوترخانه می کنند در دیگر شهرها نیز کبوترخانه وجود دارد اما تعداد زیادی از آن ها در شهر اصفهان قرار دارد.

برج های کبوترخانه اصفهان
در اطراف اصفهان چیزی حدودا به سه هزار برج کبوتر وجود دارد که در گذشته تعداد ان ها نیز بیشتر بوده است. و تنها تعدادی از آن ها باقیمانده است. در گذشته کبوترخانه ها را به گونه ای می ساختند که کبوترها بتوانند به راحتی در آن دوام بیاورند و کبوترخانه را برای اقامت خود انتخاب نمایند کبوترخانه ها باید طوری باشد که از کبوترها در برابر خطرات و حیوانات خطرناک محافظت کند. برج کبوتر خانه اصفهان بسیار مقاوم است . برج کبوترخانه اصفهان به گونه ای ساخته شده است که از کبوترها در برابر دشمنان محافظت کند و از طرفی حیوانات شکاری مانند جغد و کلاغ هم نتوانند به راحتی به این برج ها وارد شوند.

کبوترخانه از قدیم می توانستند تعداد زیاد زیادی از کبوتر ها را در دل خود جایی دهند. که تعداد کبوترهایی که در کبوترخانه اصفهان زیست میکردند تا 25000 بوده است. معماری دقیق برج کبوترخانه اصفهان سبب شده است که پرندگان شکاری نتوانند به راحتی در این برج وارد شوند. در داخل کبوترخانه نیز تعداد زیادی از لانه های منظم کبوتر قرار دارد. که جنس این خانه از کاه گل می باشد که سبب می شود فضای لانه د رتابستان خنک و در زمستان گرم باشد.
برج کبوترخانه مرداویج

اصفهان به دلیل اینکه از ایام کشاورزی از رونق بسیار بالایی برخوردار بوده است دارای تعداد زیادی از کبوترخانه ها می باشد که از مشهورترین این کبوترخانه می توان به برج کبوترخانه مرداویج ( Mardavij Pigeon Tower ) برج کبوترخانه مرداویج استان اصفهان دارای یک استوانه مرکزی و هشت استوانه خارجی می باشد. که استوانه‌ی مرکزی در وسط و استوانه‌های خارجی، در دور تا دور ان قرا دارند. نوع مصالح به کار رفته در ساخت این برج کبوترخانه مرداویچ، از جنس خشت خام، گل و پینه می باشد. استوانه های موجود در کبوترخانه مرداویچ اصفهان دارای ارتفاع های مختلفی می باشد. استوانه‌ی مرکزی دارا ارتفاع ۱۸ متر و قطر استوانه در قاعده‌ آن ۱۶ متر می باشد. کبوترهانه مرداویچ اصفهان در سه طبقه ساخته شده است که می تواند تعداد زیادی از کبوترها را در دل خود جای بدهد. تعداد کبوترهایی که می توانند در این مکان زندگی کنند بالغ بر 15000 کبوتر می باشد که 770 تنپوشه در بالای برج ها قرار دارد.
ادرس برج کبوترخانه اصفهان

برج کبوترخانه مرداویچ از مشهورترین برج های کبوترخانه اصفهان می باشد. که در خیابان مرداویچ قرار دارد.

معماری برج کبوتر خانه
برج کبوتر خانه در اصفهان عموما به شکل استوانه ای می باشد که هدفی خاص را دنبال می کند. از طرفی جمع کردن این تعداد کبوتر با استفاده از کبوترخانه فکر هوشمندی می باشد تا بتوان از فضولات کبوترها برای کارهای کشاورزی استفاده کرد. معماری برح های کبوترخانه اصفهان به شکلی بوده است که اگر کسی با این مکان ها آشنایی نداشته باشد فکر می کند که در این مکان دژی نظامی وجود دارد .ساخت برجهای کبوترخانه بیشتر در مناطق اصفهان و یزد کاربرد داشته است. سوراخ هایموجود در کبوترخانه ها به اندازه ای می باشد که تنها کبوتر بتواند از آن عبور کند و بریا سایر پرندگان مهاجم بسیار کوچک بوده است. اما راهکارهای دیگری نیز برای محافظت از کبوترها اتخاذ وجود داشت و ان هم این امر می باشد که بور کندر بریا محافظت بیشتر از کبوتر ها استفاده می کردند. با گذشت 400 سال از ساخت کبوترخانه تنها کمتر از 500 تا از این کبوترخانه ها هنزو باقیمانده اند که تعدادی از این برج ها نیز در فهرست آثار میرتث فرهنگی و گردشگری مورد استفاده قرار گرفته است.

شاید برای شما این سوال پیش آید که مگر مقدار کود به دست آمده از این کبوترخانه مگر چقدر است که در قدیم حاضر بودند اقدام به ساخت کبوترخانه نمایند؟ مقدار کود بدست امده از این کبوترخانه بالغ بر 70 هزار کیلوگرم در سال بوده است که حجم زیاید از نیازهای کشاورزان را پوشش میداده است و از طرفی این مقدار کود هم کم نمی باشد. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.