چرخه فعالیت بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص)

چرخه فعالیت بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص)
فعالیت های بنیـاد علـم و فنـاوری مصطفـی(ص) با هدف گذاری بر اقشار مختلف جامعه، درراستای همافزایـی و همگرایـی بیـن کشـورهای اسـلامی در حـوزه علـم و فناوریهای نوین، حلقه های به هم پیوسته چرخه علم تا ثروت‌ را تشکیل می‌دهند.

جایزه مصطفی (ص)، یک جایزهٔ علم و فناوری ایرانی است که هر دو سال یک بار به دانشمندان برتر جهان اسلام اعطا می‌شود. این جایزه به نام محمد بنیان‌گذار اسلام و به دلیل تأکید بسیار او بر علم‌آموزی، به نام یکی از القاب او، مصطفی، به معنای برگزیده نام‌گذاری شده‌است. مبلغ پرداختی به برنده این جایزه ۵۰۰٬۰۰۰ دلار آمریکا است که از راه‌هایی چون وقف دارایی‌های مؤسسات بزرگ اقتصادی و دانش‌بنیان، صاحبان سرمایه، یا عموم علاقه‌مندان به رشد علمی جوامع اسلامی تأمین می‌شود.

برگزارکننده جایزه
جایزه مصطفی در سال ۱۳۹۱ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده‌است. مطابق این مصوبه، شورای سیاستگذاری متشکل از دانشگاه‌ها و مراکز بزرگ علمی ایران و جهان اسلام بر روند اعطای این جایزه نظارت می‌کند و مسئولیت ایجاد دبیرخانه و برگزاری جایزه مصطفی (ص) بر عهده پارک فناوری پردیس است.

حامیان جایزه
هزینه اهدای جایزه، از طریق وقف دارایی‌های مؤسسات بزرگ اقتصادی و دانش‌بنیان، صاحبان سرمایه، یا عموم علاقه‌مندان به رشد علمی جوامع اسلامی تأمین می‌شود.
صندوق واقفان جایزه مصطفی

در این روش افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند با خرید اوراق پذیره‌نویسی، بخشی یا تمام سود حاصل از سرمایه خود را برای جایزه وقف کنند.
وقف عواید حاصل از املاک و اموال

خیرین و مؤسسات علاقه‌مند به توسعه علم و فناوری در جهان اسلام می‌توانند از طریق وقف املاک و اموال خود در اهدای جایزه مصطفی مشارکت کنند. در حال حاضر «بانک توسعه اسلامی» به عنوان یک سازمان بزرگ اقتصادی در ساخت یک مجتمع تجاری در شهر تهران و به نفع جایزه مصطفی مشارکت خواهد کرد. این مجتمع تجاری یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجاری و خرید در ایران و خاورمیانه بوده و منابع حاصل از آن وقف اعطای جایزه مصطفی خواهد بود.

صدور اوراق وقف
در این روش اوراق وقف قابل خرید و فروش در بورس در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت که عواید حاصل از آن به تأمین هزینه اهدای جایزه اختصاص خواهد یافت. گفتنی است تمام عواید حاصل از موقوفات به هر یک از روش‌های فوق صرفاً در جهت اهداف جایزه به کار می‌رود و هزینه‌های اجرایی جایزه اعم از هزینه‌های دبیرخانه و برگزاری مراسم جایزه توسط پارک فناوری پردیس و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران تأمین می‌گردد.
شیوه و شرایط شرکت

نامزدی برای دریافت جایزه مصطفی بر مبنای یک اثر یا دستاورد برجسته نظری یا کاربردی صورت می‌گیرد و مجموع فعالیت‌های علمی یا اثر کلی یک فرد بر حوزه‌های علمی فناوری، در گام بعدی مورد توجه داوران قرار دارد. داوطلبان، آثار علمی خود را از طریق یکی از نهادهای نامزد کننده به دبیرخانه جایزه ارائه می‌کنند.

نامزد کنندگان
ثبت نام یا نامزدی مستقیم از سوی خود فرد امکان‌پذیر نیست و آثار علمی توسط نهادهای نامزد کننده به دبیرخانه جایزه معرفی می‌شوند.

شرایط شرکت
انتخاب نامزدها برای دریافت جایزه مصطفی از سراسر جهان صورت می‌گیرد. دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان که ملیت هر یک از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی را دارا بوده یا همکاری علمی قابل توجهی با این کشورها داشته‌اند می‌توانند برای دریافت جایزه نامزد شوند. - -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.