ابتذال پنهان زیر پوست سینما/ چگونه با پول بازیگر شوید؟!

ابتذال پنهان زیر پوست سینما/ چگونه با پول بازیگر شوید؟!
ابتذال پنهان زیر پوست سینما/ چگونه با پول بازیگر شوید؟
سینمای ایران با معضلاتی روبروست که هنوز برایش راه‌حلی پیدا نشده است.
ابتذال پنهان زیر پوست سینما/ چگونه با پول بازیگر شوید؟
بازیگری حرفه ای پرطرفدار درمیان جوانان و نوجوانان است که برای ورود به این عرصه به دنبال ترفندهای مختلفی هستند اگر چه گذشته ورود به این عرصه نیازمند توانایی و استعداد بود اما در چند سال اخیر راهکارهای مختلفی برای ورود به این عرصه ایجاد شده که نه تنها استعداد هنری نیاز نیست بلکه با خریدن نقش به بازیگری ورود می کنند و همین امر آسیب های زیادی را به هنر و بازیگری وارد کرده است.
محمود پاک نیت بازیگر سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پول گرفتن کارگردانان از بازیگران برای دادن نقش گفت: واقعیت این است که من با هر کارگردانی کار کردم اینگونه نبوده، اما من شنیدم که برخی از کارگردانان پول گرفتند و یک آقا یا خانم را برای نقشی در یک پروژه انتخاب کردند.نقش اول و دوم کاری را به آنها دادند ،حتی بعد از آن هم بازیگر پول ساز شده است.
وی ادامه داد: البته در این سال‌ها تهیه کنندگانی را دیدم که از بازیگران پول می‌گرفتند و نقش می‌دادند حتی به کارگردان پیشنهاد می‌دادند که آن‌ها را در کار انتخاب کند ونقش بدهد.
کسی جرات نکرده پیشنهاد بدهد که کاری سفارش کنم
بازیگر سریال «دخترم نرگس» اظهار کرد: خوشبختانه در این ۵۱ سالی که کار می‌کنم کسی جرات نکرده به من پیشنهاد بدهد که او را برای کاری سفارش کنم. من حتی همسرم که بازیگر است را در هیچ کاری پیشنهاد نمی‌دهم. چون از این کار متنفر هستم معتقدم آدم‌هایی هستند که لیاقت کار در بازیگری دارند، اما بیکار هستند. آنهاباید کار کنند، نه کسانی که پول می‌دهند. با این کار جامعه هنری خودمان را متلاشی می‌کنیم.
بازیگر حکایت های کمال توضیح داد: دو راه وجود داردتا کلاس‌های بازیگری سر و سامان بگیرند. مسئولان جلوی کلاس‌های بازیگری بی سر و سامان را بگیرند و با تحقیقاتی که انجام می‌دهند، بررسی کنند که این کلاس‌ها مفید است یا خیر، دومین راه این است عزیزانی که قرار است در کلاس‌ها حضور پیدا می‌کنند با تحقیق مراجعه کنند.
وی ادامه داد: امیدوارم همه جوانان در کاری که انجام می‌دهند موفق باشند و به خواسته هایشان برسند. اما عزیزان من هیچ چیزی مهم‌تر از آگاه بودن نسبت به کاری که می‌خواهیم انجام دهیم نیست.
پاک نیت درباره اینکه با پول و پارتی می‌توان بازیگر شد، گفت: من معتقد هستم پول و پارتی کاری نمی‌تواند انجام دهد، اما دانشگاه شما را آماده می‌کند تا بازدهی خوبی داشته باشید و آگاهانه بازیگر شوید.
وی افزود: هیچ تضمینی وجود نداردکه دانشگاه و کلاس بازیگری افراد را بازیگر کند، چون هدف نداشتند و فقط به خاطر مدرک آن رفتند.
پاک نیت عنوان کرد: بایدبدانید برای چه چیزی آمده اید و چرا می‌خواهید بازیگر شوید. چرا کلاس بازیگری و دانشگاه می‌روید. اگر هدفتان هدف درستی باشد موفق می شوید.به نظرم هر کاری آگاهانه انجام شود موفقیت آن بیشتراست.فقط داشتن صدای خوب کافی نیست، بلکه باید موسیقی را بشناسید و در کنارش پشتکار هم داشته باشید.
وی بیان کرد: کلاس‌های آموزشی خوبی هم در کشور وجود دارد و به بچه‌ها آموزش درست می‌دهد. اما درکنارش کلاس‌هایی هستند که از جوانان سوءاستفاده می‌کنند. آموزش رکن اصلی کار است، درختی که ریشه دارد باد و طوفان آن را از بین نمی‌برد. اگر ما ریشه داشته باشیم ماندگار خواهیم شد.
حسین فرح بخش کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنده به عنوان کسی که چهل سال در این عرصه فعالیت دارد و خیلی از بزرگان سینما را کشف کردم به جوان‌ها توصیه می‌کنم هیچ فردی با خرج کردن پول و رفتن دنبال کار‌های نامتعارف امکان ندارد بازیگر شود، بازیگری در ابتدا باید در ذات هرکس باشد ضمن اینکه نیاز به مطالعه و ارتقای سطح سواد، تلاش فراوان، تحقیق گسترده و ورود عملیاتی به صحنه دارد.
این تهیه کننده ادامه داد: کلاس‌های بازیگری که از دهه هفتاد بوجود آمد به جز یک یا دو موسسه که حرفه‌ای عمل می‌کنند بقیه اش کلاهبرداری است، چون فقط از نام آدم‌های بزرگ سینما به نفع خودشان استفاده می‌کنند. از این کلاس‌ها هم به ندرت بازیگر بیرون آمده است.
وی در پاسخ به این سوال که بهترین مسیر برای بازیگر شدن چیست؟ بیان کرد: پارتی خیلی کارایی ندارد و فقط زمانی می‌تواند اثرگذار باشد که در وجود آن فرد که می‌خواهد بازیگر شود نشانه‌های بازیگری باشد در غیر اینصورت هیچکس نمی‌تواند برای او کاری انجام دهد.
فرح‌بخش گفت: روزی امین حیایی و مهناز افشار را به من معرفی کردند و در فیلم‌هایم از آن‌ها استفاده کردم، وقتی با آن‌ها صحبت کردم متوجه شدم توان و پیش زمینه‌ای داشته اند. افشار در یک دفتر سینمایی دستیار مونتاژ بوده و مطالعه خوبی داشت، حیایی زمان سربازی تئاتر کار می‌کرده و سابقه اجرای نمایشنامه رادیویی داشته است.یا فکر می‌کنند ابوالفضل پورعرب یک شبه با «عروس» معروف شد، ولی نمی‌دانند در دانشسرا و دبیرستان درس خوانده و تعداد زیادی تئاتر روی صحنه برده است، چون هنوز شناسایی نشده بود تلاش‌های قبلی اش را جزو پرونده اش حساب نمی‌کنند.خیلی از علاقه‌مندان و بازیگران به دنبال نقش بازی کردن هستند در صورتی که نقش آفرینی آن‌ها را به جایگاه بالا می‌رساند بدین علت در سینما نقش آفرین کم داریم و البته همین مقدار کم در یاد‌ها می‌ماند. نقش آفرینی نیاز به مطالعه، تحقیق و تلاش فراوان دارد و از عهده هرکسی بر نمی‌آید.خیلی از جوان‌ها بخاطر چشم و هم چشمی وارد کلاس‌های بازیگری می‌شوند و فکر می‌کنند حضور در این کلاس‌های چیزی به ارمغان می‌آورد در صورتی که اینطور نیست پول‌های زیادی هم می‌دهند و به نتیجه نمی‌رسند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اطلاع رسانی درباره کلاهبردار بودن اکثر این کلاس‌های بازیگری باز هم جوان‌ها تمایل به حضور در آن دارند؟گفت: به نظرم نظارت کافی وجود ندارد و با وجودی که فساد‌های زیادی هم از آن‌ها بیرون آمده، ولی کماکان به کارشان ادامه می‌دهند. حتی برخی فساد‌ها منتج به قتل و از هم پاشیدگی خانواده‌ها شده که البته ربطی به سینما ندارد و به نوعی سوءاستفاده از لباس سینما است، چون لباس سینما پاکتر از این حرف هاست و همیشه هر فردی قصد انجام کار‌های خلاف و بد دارد از لباس پاک استفاده می‌کند.یکی از لباس‌های پاکیزه سینما و تئاتر است و سوءاستفاده گر‌ها بدل این دو را بازی می‌کنند و خودشان را قلابی در این جریان‌ها می‌اندازند و باعث می‌شود برخی جوان‌ها که حرف بزرگتر‌ها و باتجربه‌هایی مانند ما را گوش نمی‌دهند در دامشان می‌افتند.
او درباره عملکرد وزارت ارشاد برای جلوگیری از عملکرد کلاس‌های بازیگری کلاهبردار، اظهار کرد: وزارت ارشاد دو مرحله دارد، اول اینکه فردی که می‌خواهد کلاس بازیگری راه اندازی کند به ارشاد مراجعه کرده و اگر تمام موارد قانونی را دارد و ارشاد مجوز بدهد مرحله دوم نظارت دقیق و سنگین است که فقط کار وزارت ارشاد نیست و نیروی انتظامی به عنوان ضابط می‌تواند ورود کند و قوه قضاییه هم می‌تواند روی این موضوع بررسی کند و جا‌هایی که حس می‌کند ورود کند، پس تمیز کردن این موضوع کاری جمعی است.البته با قاطعیت عرض می‌کنم نظارت به شدت ضعیف است و متاسفانه آموزشگاه‌های زیادی بازگشایی می شود؛ مکان‌ها و افرادی که حتی برای اهالی سینما نام آشنا هم نیستند.متاسفانه برخی از این کلاس‌های بازیگری از نام افراد مطرح و سالم سینما و تئاتر برای کلاهبرداری استفاده می‌کنند و اتفاق افتاده که این افراد مطرح پس از فهمیدن، با آن موسسه برخورد جدی داشته است.البته باید این را هم اذعان کرد اگر آموزشگاه‌های غیرحرفه‌ای و بد زیادی داریم در مقابل آموزشگاه‌های معتبر و خوبی مانند کارنامه و امین تارخ نیز وجود دارد که عملکرد قابل دفاعی دارند.
فرحبخش درباره نقش فروشی برخی کارگردان‌ها و تهیه کننده‌ها گفت: همه من را می‌شناسند، چند پیشنهاد وجود دارد که اگر به من بدهند از دفترم بیرونشان می‌کنم یکی از آن‌ها خریدن نقش است، چون توهین می‌دانم. البته که تهیه کننده و کارگردان حرفه‌ای چنین کاری نمی‌کند. بدین علت به جوان‌ها می‌گویم برای بازیگر شدن پول ندهید، چون جز اینکه پولتان را بخورند پیامد دیگری ندارد.
این کارگردان تصریح کرد: بنده پس از چهل سال فعالیت در سینما و اشراف به همه جزئیات آن با صراحت می‌گویم یک نفر با پرداخت پول بازیگر نشده است. اگر کسی توانست یک نفر را به من معرفی کند چهخانم چه آقا، یک نقش اول به او می‌دهم.
فرح بخش خاطرنشان کرد: نقش فروشی مقوله‌ای نیست که در عیان اتفاق بیفتد و براحتی بتوان جلوی آن را گرفت، برخی مواقع خریدن نقش از طریق کارگردان و تهیه کننده انجام نمی‌شود و عوامل میانی این کار را می‌کنند البته در خصوص نقش‌های سطحی و پایین رخ می‌دهد. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.