پیش به سوی مرجعیت ایران در علم و فناوری | آشنایی با مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (رایسست -RICeST )

پیش به سوی مرجعیت ایران در علم و فناوری | آشنایی با مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (رایسست -RICeST )
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (رایسست - RICeST ) بر اساس تفاهم نامه منعقد شده میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و فرهنگستان علوم جهان سوم در سال 1370 دایر و لایحه تاسیس آن در سال 1375 از تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان گذشت.
رایسست با هدف تامین نیازهای اطلاعاتی و تأمین مدارک علمی مورد نیاز اعضای هیأت علمی، پژوهشگران و دانشجویان کشورهایی که در حوزه جغرافیایی ایران قرار دارند تاسیس شده است.

از جمله فعالیت های مهم رایسست می توان به برقراری نظام مبادله الکترونیکی اطلاعات بین پژوهشگران ایرانی و کشورهای منطقه، تأسیس انواع پایگاه‌های اطلاعاتی، انتشار گزارش‌های پژوهشی، نشریات علمی و کتاب‌های فارسی و غیر فارسی، حمایت از پژوهش‌های داخلی و منطقه‌ای در حوزه‌های علوم و فناوری ، برقراری ارتباط و همکاری علمی با بخش‌های صنعتی، خدماتی و آموزشی برای شناسایی نیازها و تأمین اطلاعات مورد نیاز آنها اشاره کرد.

رایسست از ابتدای فعالیت خود پایگاه های اطلاعاتی مختلفی را تأسیس نموده که هر کدام از این پایگاه ها می تواند بخشی از نیازهای اطلاعاتی کاربران را تأمین نماید. در این پایگاه ها امکان دسترسی به متن کامل مقالات مجلات علمی و پژوهشی، علمی ترویجی ، مجموعه مقالات کنفرانس ها و همایشهای علمی، کتاب های لاتین و فارسی، چکیده طرحهای تحقیقاتی کاربردی، پایان نامه های انگلیسی و فارسی، مجموعه استانداردهای جهانی و سایر اطلاعات از قبیل مقالات روزنامه ها و... در تمام حوزه های موضوعی و به زبان های مختلف فارسی، لاتین و عربی از طریق حضوری و غیر حضوری فراهم شده است. همچنین رایسست قادر است سایر مدارک علمی موجود در پایگاه ها معتبر علمی سراسر دنیا را در کوتاه ترین زمان ممکن در اختیار کاربران قرار دهد.

پایگاه های اطلاعاتی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری
(رایسست - RICeST)
رایسست، در طول فعالیت خود با تاسیس پایگاه های اطلاعاتی مختلف سعی در رفع نیازهای اطلاعاتی جامعه علمی کشور کرده است. گردآوری و آماده سازی و در دسترس قرار دادن منابع فارسی و آثاری که به زبان های غیر فارسی در کشور منتشر می شود، اهمیت بسزایی برای رایسست دارد.

این پایگاه حاوی مقالات اکثر نشریات داخلی به زبان فارسی بوده و مقالات آن به صورت تمام متن و بدون محدودیت موضوعی تهیه شده است که می توان بر اساس گزینه های مختلف مانند عنوان، موضوع، نویسنده، و سایر گزینه ها در آن جستجو نموده و اطلاعات مورد نیاز خود را بازیابی نمایید.

برخی از خدمات این پایگاه ها عبارتند از:
دسترسی آسان به نشریات ملی و بین المللی ( به ویژه کشورهای اسلامی) موجود در رایسست
مشاهده فهرست الفبایی نشریات
مشاهده فهرست نشریات بر اساس طبقه بندی موضوعی
مشاهده فهرست مندرجات نشریات
مشاهده مشخصات کامل نشریات و وضعیت اعتبار آنها
دسترسی به متن کامل مقالات نشریات با استفاده از نام کاربری
دسترسی به نسخه های مختلف نشریات ( اعم از چاپی یا الکترونیکی)

پایگاه اطلاعاتی کتاب های فارسی

پایگاه کتاب های فارسی شامل تمام پیشینه های کتابشناختی کتاب های خریداری شده یا اهدا شده می باشد. این پایگاه مشتمل بر ده ها هزار عنوان کتاب می باشد که از این تعداد، برخی از آنها دارای فایل تمام متن است که قابل تورق و مشاهده توسط کاربر می باشد. کتاب های فارسی در بخش «کتابخانه رایسست» نگهداری می شوند و قابل استفاده و امانت به کاربران حضوری می باشد. پوشش موضوعی کتابها متنوع و مشتمل بر حوزه های (علوم پایه، فنی مهندسی، علوم انسانی، علوم کشاورزی و تعداد محدودی علوم پزشکی) می باشد.

کاربران می توانند از صفحه جستجوی پیشرفته رایسست (ورود به جستجوی پیشرفته) با انتخاب پایگاه "کتاب/ کتاب فارسی" و وارد نمودن عبارت جستجو، مدرک مورد نظر خود را بازیابی نمایند که در تصویر زیر نشان داده شده است:

جستجو در پایگاه کتاب ها با استفاده از صفحه جستجوی پیشرفته سایت رایسست - RICeST

پایگاه اطلاعاتی کتاب های لاتین
علاوه بر کتاب های فارسی، پیشینه کتابشناختی کتاب های لاتین نیز که توسط رایسست خریداری یا اهدا شده اند، در پایگاهی جداگانه به نام پایگاه اطلاعاتی «کتاب های لاتین» وارد شده اند. کتاب های لاتین نیز مانند کتاب های فارسی در بخش "کتابخانه رایسست " نگهداری می شوند و قابل استفاده و امانت به کاربران حضوری می باشد. شیوه دسترسی به اطلاعات کتابشناختی این کتب نیز از دو روش "فهرست پایگاه های رایسست " و "صفحه جستجوی پیشرفته " رایسست به نحوی که در مورد کتاب های فارسی توضیح داده شد می باشد.

پایگاه اطلاعاتی کتاب های عربی
پایگاه اطلاعاتی کتاب های سایر زبان ها
پایگاه اطلاعاتی کتاب های الکترونیکی
پایگاه اطلاعاتی نشریات فارسی

پایگاه نشریات الکترونیکی جهت مرور نشریات به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی ایجاد شده است. این پایگاه تمامی نشریاتی که رایسست اشتراک دارد و آنها را نمایه سازی می کند را در بر می گیرد. علاوه براین، این پایگاه شامل نشریات سایر زبان ها نیز می باشد که از طریق سربرگ پایگاه های اطلاعاتی واقع در وب سایت رایسست قابل مشاهده می باشد. با انتخاب هرکدام از آنها می توان فهرست کل نشریات را بر اساس عنوان، پدیدآور، و یا موضوع بازیابی کرد. پس از انتخاب نشریه ای خاص این امکان وجود دارد تا اطلاعات کتابشناختی آن نشریه، موجودی به تفکیک سال، و فایل تمام متن مقالات مشاهده گردد.

در این صفحه می توانید از این خدمات ارزشمند بهره مند شوید:

1- دسترسی آسان به نشریات کشور
2- مشاهده رایگان فهرست مندرجات نشریات
3- مشاهده وضعیت اعتبار هر نشریه
4- مشاهده مشخصات کامل نشریه
5- دسترسی به متن کامل مقاله با استفاده از کد کاربری
6- دسترسی به فهرست نشریات کشورهای اسلامی موجود در رایسست

علاوه بر این روش، کاربران می توانند به قسمت جستجوی پیشرفته سایت رایسست مراجعه نموده و پس از انتخاب "نشریه"، به عنوان نوع مدرک در جعبه جستجو نام نشریه مورد نظر را وارد نموده و اطلاعات آن را بازیابی نمایند.

https://ricest.ac.ir -
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.