لایو متفاوت از افغانستان و طالبان توسط محمدحسین جعفریان قبل فروپاشی کابل

لایو متفاوت از افغانستان و طالبان توسط محمدحسین جعفریان قبل فروپاشی کابل
با توجه به مسایل روز کشور افغانستان و نزدیکی آن به محل زندگی ما، گوش کردن این لایو و گفتگوی یک ساعته با محمد حسین جعفریان برایتان مفید خواهد بود

محمد حسین جعفریان در این گفتگو مثل یک کلاس درس با مثالها و داستان‌های مشخص و ملموس وضعیت افغانستان را برای ما مرحله به مرحله ترسیم می‌کند و اجازه می‌دهد بفهمیم چگونه کار به این لحظه رسید.
به این لحظه که پنج شهر بزرگ با جمعیت بالای میلیون نفر در عرض بیست و چهار ساعت به دست طالبان بیفتند. جعفریان همچنان در این گفتگو تصویری متفاوت از طالبان به ما نشان می‌دهد. تصویری که نه سیاه سیاه است و نه ساده‌انگارانه. از جعفریان همچنین درباره اخبار تلخی که از افغانستان درباره زنان می‌آید پرسیدم. توضیحات او دقیق و شنیدنی بود. توصیه می‌کنم وقت بگذارید و این گفتگوی یک ساعته ‌و نیمه با اقای محمدحسین جعفریان درباره افغانستان را ببینید و به دست دیگران هم برسانید.
چرا که اطلاعات غلطی که این روزها در رسانه‌ها پخش می‌شود می‌تواند باعث افزایش تنش بین ما و همسایه شرقی و پاره تن تاریخی مان شود.

در کشورهای توسعه نیافته، همیشه توده مردم قربانی اعمال حکومتشان هستند. مثل کشور خودمان و البته بدتر از ما، مردم مظلوم افغان هستند. بیچارگی کشور ما از نفت و معادن زیرزمینی آن است و افغانستان هم قربانی استعدادهای کشاورزی، معاون بسیار با ارزش آن است.

در این لایو می شنوید:
- آیا طالبان عوض شده است؟
- کرزای کارش رستوران داری در آمریکا بود و مرد سیاست نبود!
- اشرف غنی با 900 هزار رای در کشور 40 میلیونی که 300 هزارتاش تغلبی بود، شد رییس جمهور افغانستان!
- چون ایران به مراسم تحلیف غنی نرفت شد ضد ایران و فارس!
- جنگ در افغانستان جنگ زبان است نه دینی!
- شایعاتی که باید در مورد آنها دقت کرد (پاسخ به شایعات پخش شده توسط حسین دهباشی در فضای مجازی)
- مردم افغانستان با طالبان همراهی خواهند کرد.
- طالبان بیش از 100 گروه و شاخه اند
- بزرگترین چالش طالبان مرز بندی بین خود با پرچم های سیاهی است که زیر پرچم سفید طالبان قرارگرفته اند!


آشنایی با محمد حسین جعفریان:
بیشتر شهرت جعفریان از شعرهای بلند و نیز از گزارش‌ها و مستندهایش در مورد جنگ‌های جهان (افغانستان، تاجیکستان، بوسنی، کوزوو، پاکستان و کشمیر، عراق، لبنان و...) به ویژه ساخت مستند معروف «حماسه ناتمام» یا شیردره پنجشیر از زندگی احمدشاه مسعود است.

وی در سال۱۳۷۲در شمال شرق افغانستان مجروح و از یک پا فلج شد. جعفریان یکی از معدود خبرنگاران جهان است که با ملا محمد عمر رهبر طالبان دیدار داشته‌است. او همچنین از کارشناسان خبره ایرانی در امور افغانستان است.

وی در جلسه شعرخوانی سالانه در حضور رهبر انقلاب، با انتقاد از شیوه برگزاری مراسم گفت: من نکته‌ای می‌خواهم بگویم اینکه رویه برگزاری این جلسه به شکلی است که شعرهای پاستوریزه در اینجا قرائت می‌شود و بعضا دوستان شعرها را قبل از جلسه می‌خواهند و آنها را چک می‌کنند و می‌گویند این خوانده شود و آن نشود. مثل شعری که من می‌خواستم بخوانم.

این رویه باعث می‌شود شما در جریان شعر امروز مملکت قرار نگیرید. جعفریان در جلسه دو سال قبل، شعری به نام "عاشقانه‌های یک کلمن" را خوانده بود. موضوع این شعر شرایط بسیار سخت جانبازان جنگ بود. این شعر انتقادی آنقدر مورد توجه قرار گرفت که رهبر انقلاب دستور داد آن را به رشته تحریر درآورند و بر سر در بنیاد شهید و امور ایثارگران نصب کنند.

کتاب‌ها:
در حاشیه شط
پنجره‌های رو به دریا
فریادی پشت پنجرهٔ جهان
شانه‌های زخمی پامیر
شیری درقفس ۹۰۲
گزیده ادبیات معاصر(نیستان-شماره۱۲)
در پایتخت فراموشی

مستندها:
بوی جوی مولیان (سفر آیت‌الله خامنه‌ای به سیستان و بلوچستان)
شیر دره پنجشیر یا حماسه ناتمام (زندگی احمدشاه مسعود)
نسل گمشده (فیلمی مشترک با رضا برجی درباره جنگ کوزوو)
لعل بدخشان (درباره کشور افغانستان)
سفربه جمهوری طالبان
شاه همدان
چرامی‌جنگیم؟
افغانستان سلام (شانه‌های زخمی پامیر-مستنددر۲۶قسمت۳۰دقیقه‌ای) -
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.