افغان ها به کسی سواری نمی دهند ... | آمریکایی ها چگونه با تعریف افغان ها را رام کردند (قسمت اول)

افغان ها به کسی سواری نمی دهند ... | آمریکایی ها چگونه با تعریف افغان ها را رام کردند (قسمت اول)
فیلم رامبو 3 و تعریف هایی که از افغانستان می کند"افغان ها به کسی سواری نمی دهند ..." و سرباز آمریکایی به عنوان ناجی افغانستان و مدافع قبایل افغان معرفی می شود، شاید بخشی از برنامه آمریکا برای آماده سازی افکار عمومی برای ورود به افغانستان قبل از 11 سپتامبر 2001 بود، مثل سه گانه چرا می جنگیم؟؟ که برای اماده سازی افکار عمومی دنیا برای ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم ساخته شد.

🔸رمبو شخصیت محبوب هالیوودی بود که فیلم هایش راستای سیاست های کاخ سفید در مورد دنیا عمل می کرد .
🔸سال ۱۹۸۸ طی قسمت سوم سری فیلم های رمبو که در خصوص حمله شوروی به افغانستان و حمایت های آمریکا از آنها بود، جمله جالبی در سکانسی از آن در خصوص مقاومت ملت افغانستان بیان می شود.
🔸 نکته جالب اینجاست که آمریکا از این فیلم عبرت لازم را نگرفت و ۱۳ سال بعد به افغانستان لشکر کشید و به سرنوشت شوروی دچار شد .
🔸این کلیپ سکانس دیالوگ جالبی از این فیلم را نشان می دهد.

داستان فیلم رامبو 3:
رمبو درخواست دوستش را برای حضور در جنگ افغانستان رد می کند، اما بعد از مدتی مطلع می شود که سرهنگ تراپین به دست نیروهای شوروی اسیر شده است و حالا او تصمیم می گیرد برای نجات تنها دوستش راهی افغانستان شود.

نکاتی بیشتر درباره فیلم:
رمبو ۳ Rambo III
محصول: ۱۹۸۸
کارگردان: پیتر مک‌دونالد
بودجه ساخت: ۵۸ تا ۶۳ میلیون دلار
میزان فروش: ۱۸۹ میلیون دلار

یک عمر اکشن و تستوسترون
مثل دو فیلم قبلی، استالون یکی از نویسندگان فیلمنامه است و همراه با شلدون لِتیچ فیلمنامه این فیلم را به نگارش درآورده است.
داستان فیلم: ۳ سال پس از اتفاقاتی که در ویتنام رخ داده، کلنل تراتمن و یکی از مقامات رسمی وزارت امور خارجه آمریکا به نام گریگز از رمبو که به عزلت‌نشینی در معبدی بودایی روی آورده، می‌خواهند تا در مأموریتی مخفی برای رساندن موشک‌های استینگر به مجاهدان افغان، آنان را یاری دهد. رمبو در این مسیر باید با فرمانده بدجنس و بی‌رحم نیرو‌های روس دست‌وپنجه نرم کند.
فیلم پر از صحنه‌های کشت و کشتار و انفجار و تیراندازی است. استالون گفته که ایده اولیه او برای این فیلم بیشتر شبیه به فیلم «اشک‌های خورشید» (فیلمی جنگی با بازی بروس ویلیس که به عملیات گروه نجات نیروی دریایی ایالات متحده در جنگل‌های نیجریه می‌پردازد) بوده، با این تفاوت که ماجرا در افغانستان اتفاق افتاده است.
در دوران جنگ سرد، ساخت فیلمی تبلیغاتی برای به رخ کشیدن نیروی نظامی آمریکا و تحقیر روسیه توسط هالیوود امری مرسوم بود. با این حال، این فیلم یکی از ضعیف‌ترین فیلم‌های این مجموعه است که نقد‌های بسیار منفی‌ای از منتقدان دریافت کرده است.

نکاتی درباره یک شمایل رامبو
اورکت ارتشی رمبو یکی از اصلی‌ترین نشانه‌هایی است که شخصیت این قهرمان محبوب و دهه هشتادی فرهنگ عامه آمریکا را شکل می‌دهد.
سربند رمبو یکی دیگر از مشهورترین متعلقات این شخصیت است.
تیربار، چاقو و تیروکمان معروف‌ترین سلاح‌های رمبو هستند.
رونالد ریگان، چهلمین رئیس‌جمهور آمریکا، چندبار در سخنرانی‌هایش به رمبو اشاره کرد و وجهه‌ای سیاسی به این شخصیت بخشید.
استالون زمانی که نخستین بار در فیلم اولین خون در نقش جان رمبو ظاهر شد، ۳۶ سال داشت و در فیلم آخر این مجموعه ۷۳ ساله است.
استالون برای قسمت‌های دوم و سوم این مجموعه برنده جایزه بدترین بازیگر سال شده است.
رمبو: اولین خون قسمت ۲ برنده بدترین فیلم از ششمین دوره جایزه تمشک طلایی شده است. -
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.