معرفی کتاب غروب آفتاب در اندلس

مسیر جاری :
معرفی کتاب غروب آفتاب در اندلس
دراین ویدئو کلیپ معرفی کتاب غروب آفتاب در اندلس به صورت نمایه سازی شده انجام گردیده است که بیننده ضمن اطلاع از وجود کتاب از محتوی آن نیز مطلع می شود. در این کلیپ باتوجه به نمایش قسمت هایی از کتاب و خوانش آن توسط مجری با کتاب غروب آفتاب در اندلس بیشتر آشنا می شویم.

«رم، واتیکان، کاخ پاپ»، «پیمان فریب»، «سرآغاز انحطاط»، «شراب کوردوبار، نذر جوانان مسلمان»، «آغاز حضور نظامی بیگانه»، «می‌توان کار را یکسره کرد»، «سقوط غم انگیز والانس»، «سقوط تولدو، پاداش خیانت» و «سرانجام توطئه و خیانت»، تنها فصل‌های پی‌در‌پی این کتاب نیستند، بلکه فصل پایانی حضور مسلمانان در اندلس و خزان اسلام در آن سرزمین نیز به شمار می‌آیند.

«غروب آفتاب در اندلس»، داستان شکار شیر است به مکر و حیله؛ روایت اعتمادی برگرفته از حسن ظن است بر دشمنانی که در قامت دوست ظاهر می‌شوند؛ حکایت فراموش کردن خود است و تن سپردن به خودباختگی؛ کتابی کوتاه اما اثرگذار که در حصار زمان داستان محدود نمی‌شود و بر پرده سیاست مسلمانان در همه اعصار، نمایشی عبرت‌آموز را به تصویر می‌کشد.


با استفاده از آرشیو غنی راسخون از اندلس بیشتر بدانید:
خورشید تمدن اسلامی در اندلس این گونه غروب کرد ...(1)
https://rasekhoon.net/article/show/209306
خورشید تمدن اسلامی در اندلس این گونه غروب کرد ...(2)
https://rasekhoon.net/article/show/209307
داستان تلخ اندلس اسلامی دیروز و اسپانیای مسیحی امروز
https://rasekhoon.net/article/show/203246
اندلس» آژیر خطری که به آن توجّه کافی نمی شود!
https://rasekhoon.net/article/show/701815
چه باعث شد استحاله فرهنگی آندلس رخ دهد؟
https://rasekhoon.net/news/show/1440120

⭕️ در بخشی از آخرین مقاله آمده است
اروپایی که استحمام را یک رسم بت‌پرستی می‌دانست!
دکتر فیلیپ. ک. حتّی (Dr. Philipe.K. Hata) در «تاریخ عرب» می‌نویسد: «در این دوران، قرطبه، پایتخت آندلس، بزرگترین مرکز فرهنگی اروپا و با قسطنطنیه و بغداد سه مرکز فرهنگی جهان به شمار می‌رفتند. قرطبه یکصد و 13 هزار خانه، 21 محله‌ی بیرون شهر، 70 کتابخانه و تعداد زیادی کتابفروشی و مسجد داشت. در شهر فرسنگها راه، سنگ فرش بود که از خانه‌های دو طرف روشنی می‌گرفت. در صورتی که لندن و پاریس، حتی هفت قرن پس از آن تاریخ، چنین وضعی نداشت. قرن‌ها بعد اگر کسی جرأت می‌کرد و در یک روز بارانی پاریس، از آستانه‌ی خانه بیرون می‌رفت، تا قوزک به گل فرو می‌رفت. موقعی که دانشگاه آکسفورد نظر می‌داد که استحمام یک رسم بت‌پرستی است. نسل‌های متوالی از دانشوران قرطبه از استحمام در حمام‌های مجلل بهره‌ور شده بودند.» (اعترافات، ج1، خدمات اسلام به اروپا، عطایی اصفهانی، چاپ چهارم، 1387، ص 32)

⭕️ افرادی که سالها در اندلس [اسپانیا] بودند، مسلمانان را با سه ویژگی اصلی میشناختند:

۱) دندان های سپید و درخشان به خاطر مسواک که اروپاییان آن روزها نمیدانستند!
۲) لباس های سپید و خوشبو.
۳) در خانه هایشان اتاقی است که درآن خود را می شویند [حمام].

منبع: ماهنامه موعود شماره، ۸۰ برگرفته از مکتب اسلام -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.