آه مظلوم در بیان امام حسن(ع)/ آیت الله جوادی آملی

آه مظلوم در بیان امام حسن(ع)/ آیت الله جوادی آملی
سخنان آیت الله جوادی آملی
▪️ مرحوم علامه طباطبایی (رضوان الله علیه) می ‌فرمود که این حدیث از غرر روایات ماست،[1] وجود مبارک حضرت امیر داشتند در مسجد سخنرانی می ‌کردند، بودند. از شام معمولاً گروهی برای جاسوسی یا خبریابی می ‌آمدند. آمدند محضر حضرت امیر وجود مبارک امام مجتبی هم بچه بود، نشسته بود. به حضرت عرض کردند: «کَمْ بَینَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاء»؛ بین آسمان و زمین چقدر فاصله است؟ این یک سؤالی بود که کسی دسترسی ندارد، مگر اینکه آدم از راه علم غیب بگوید، اینها هم علم غیب باورشان نمی‌ شود. سائل سؤال کرد: «کَمْ بَینَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاء»؟ حضرت اشاره کرد به امام حسن که پسر تو جواب بده! وجود مبارک امام مجتبی فرمود: «دَعْوَةُ الْمَظْلُوم وَ مَدُّ الْبَصَرِ‏»؛[2] یعنی اگر آسمان ظاهر را می‌ گویی، ما که متر نداریم، تا چشم می ‌بیند آسمان است. اگر آسمان باطن و ملکوت را می گویی، آه مظلوم است. آه مظلوم مستقیماً به آسمان می ‌رسد، آنجا که ﴿وَ فِی السَّماءِ رِزْقُکُمْ﴾،[3] آنجا که ﴿لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ﴾.[4]
▪️ در قرآن فرمود که درهای آسمان به روی کافر باز نمی ‌شود، این کدام آسمان است؟ این آسمان ظاهری که الآن اینها ترمینال دارند! این کدام آسمان است؟ فرمود: ﴿لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ﴾،[5] درهای آسمان به روی کفار باز نمی‌ شود؛ این همان آسمانی است که ﴿وَ فِی السَّماءِ رِزْقُکُمْ﴾، این آسمان را امام حسن می ‌فهمد با اینکه بچه است! فرمود: اگر آسمان ظاهر را بگویید، «مَدُّ الْبَصَرِ»؛ تا چشم می ‌بیند. آسمان باطنی که ﴿وَ فِی السَّماءِ رِزْقُکُمْ﴾، آسمان باطنی که ﴿وَ فُتِحَتِ السَّماءُ فَکَانَتْ أَبْوَاباً﴾،[6] آسمان باطنی که ﴿لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ﴾، آن را می ‌گویی، آه مظلوم؛ «دَعْوَةُ الْمَظْلُوم‏».
▪️ چرا دعای مظلوم مستجاب می ‌رسد، به کجا می ‌رسد؟ این مثل دود نیست که بالا برود. این مظلوم وقتی آه می ‌کشد، چه کسی باید جواب بگوید؟ باید فرشته‌ های آسمانی که به اذن خدا مدبّرات امر هستند، باید این کار را انجام بدهند. آنها که اینجاها نیستند. بُعد مکانت است نه بُعد مکانی! این امام حسن! فرمود: «دَعْوَةُ الْمَظْلُوم وَ مَدُّ الْبَصَرِ‏».
[1]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏8، ص169.
[2]. تحف العقول، ص229.
[3]. سوره ذاریات، آیه22.
[4]. سوره اعراف، آیه40.
[5]. سوره اعراف، آیه40.
[6]. سوره نبأ، آیه19.
آیت الله العظمی جوادی آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1397/06/04 -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.