تجارت در بازار دنیا از منظر امام هادی (ع)/ آیت الله جوادی آملی

تجارت در بازار دنیا از منظر امام هادی (ع)/ آیت الله جوادی آملی
سخنان آیت الله جوادی آملی
🔰 تجارت در بازار دنیا از منظر امام هادی (ع)
💠 وجود مبارک امام هادی (علیه آلاف التحیّه و الثناء) بیانات نورانی فراوانی دارند که بخشی از آن در کتاب شریف ( تحف العقول ) آمده است. گاهی مسائل کلامی را، گاهی مسائل اخلاقی _ فقهی و حقوقی را می فرمودند. از نظر مسائل تقوا و اخلاقی فرمودند: (الدّنیا سوق ربح فیها قوم و خسر فیها آخرون)*. دنیا یک بازاری است که انسان تجارت می کند؛ یک عدّه سود می برند، یک عدّه متضرّر می شوند‌. و همچنین فرمود: (اذا اراد الله بعبد خیراً اذا عوتب قبل)*. اگر ذات اقدس اله توفیقی به کسی داد، خیری به کسی رساند؛ آن شخص وقتی لغزشی داشت، برادران ایمانی او را نصیحت کردند؛ می پذیرد.
عمده بیان نورانی امام هادی (سلام الله علیه) که فرمود: (الدّنیا سوق ربح فیها قوم و خسر فیها آخرون)؛ ( ربح ) گاهی به این است که انسان یک کالایی را بدهد، یک عوض بهتری بگیرد. خسارت به این است که یک کالایی را بدهد، یک عوض کمتری می گیرد؛ امّا ربح آخرتی اینچنین نیست.
در ربح آخرتی انسان عوض و معوّض، هر دو را مالک می شود؛ معنای ربح تجارت، تجارت مُربحه و تجارت رابحه این نیست که انسان چیزی را بدهد و ثمن بیشتری بگیرد؛ خیر! معنایش این است که آنچه را دارد، معادل آن را هم بگیرد؛ جمع عوض و معوّض است. معنای خسارت دینی این نیست که انسان یک چیزی را می دهد و یک چیز کم بهایی را می گیرد! معنای خسارت اخروی این است که عوض و معوّض، هر دو را می بازد! اگر کسی _خدای ناکرده_ تابع #شیطان بود، اینچنین نیست که چیزی را به انسان بدهند! کلّ هویت انسان را او مالک است‌. وقتی اسیر او شد، از آن به بعد هر چه او بخواهد این می کند، به اسیر که چیزی نمی دهند! ( و ) در جریان آخرت معنایش این نیست که کسی چیزی را می دهد و یک ثمن بیشتری می گیرد؛ ثمن بیشتری را گرفت برای چه چیز؟ (انّ الله اشتری من المومنین انفسهم و اموالهم)*. وقتی آدم هویت خودش را به خدا داد، آنوقت ثمن به درد چه کسی می خورد؟! خدای سبحان ثمن و مثمن، عوض و معوّض، عوضین را به آدم می دهد؛ یعنی با حفظ هویت آن پاداش را عطا می کند.

-------------------------------------------------

📌 تحف العقول / صفحه ۴۸۳
📌 تحف العقول / صفحه ۴۸۱
📌 سوره توبه / آیه ۱۱۱

📋 نماز جمعه قم
📆 قم ؛ ۱۳۸۵/۱۰/۱۵ -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.

ویدئو های مرتبط