شب و روز مبعث تجلی اعظم خدا/ آیت الله جوادی آملی

شب و روز مبعث تجلی اعظم خدا/ آیت الله جوادی آملی
سخنان آیت الله جوادی آملی
🔰 شب و روز مبعث، تجلی اعظم خدا
💠 یکی از فیض های عمیق و عریق دهه سوّم ماه پربرکت رجب ، روزه_گرفتن در روز مبعث است. آنها که جوانند، قدرت بدنی شان مناسب هست؛ حیف است که از روزه این روز بی بهره باشند. درس و بحث گوشه ای از کارها را به عهده دارد، عمده آن راز و نیازی است که معلم با شاگرد دارد. خدای سبحان خود را به عنوان (معلّم) معرفی کرد؛ (و علّم الانسان ما لم یعلم)*. و برنامه درسی خودش را هم قرآن کریم معرفی کرد، اعم از قرآن ناطق و صامت که اهل_بیت همین قرآن کریم را بیان می کنند. یک مقدارش درس و بحث هست، یک مقدارش هم در نماز شب ، در روزه های این ایام (که) روز مبعث را روزه بگیرد.
شما در فضائل روزه روز مبعث نگاه کنید، دعای #شب_مبعث را که مرحوم محدث قمی هم نقل کرده است*، ببینید. در دعای شب مبعث ما خدا را سوگند می دهیم، یا به بارگاه الهی عرض می کنیم: خدایا! به تجلّی اعظم تو*، یعنی از این تجلّی دیگر عظیم تر که خدا ندارد!
اصل جهان را وجود مبارک #حضرت_امیر جلوه حق می داند، در این خطبه نورانی نهج_البلاغه فرمود: (الحمد لله المتجلّی لخلقه بخلقه)*. صدر و ذیل عالم آینه حقند؛ فرمود: خدا در این آینه تجلّی کرده است. (الحمد لله المتجلّی لخلقه بخلقه). آن وقت در این عالم هیچ آئینه ای به اندازه وجود مبارک پیغمبر نیست! ( تجلی اعظم ) است؛ این دعای شب بیست و هفتم است. دعای روز بیست و هفتم هم شبیه همین است؛ این نشان می دهد به اینکه از شب های عظیم در طول سال است. اینها کمک می کند که انسان شاگرد خدا بشود.

-----------------------------------------------

📌 سوره علق / آیه ۵
📌 ر.ک کلیات مفاتیح الجنان / صفحه ۲۴۶
📌 ر.ک المصباح للکفعمی / صفحه ۵۳۵
📌 نهج البلاغه / خطبه ۱۰۸

📋 درس اخلاق
📆 قم ؛ ۱۳۹۶/۰۱/۳۱ -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.

ویدئو های مرتبط