انسان شناسی از منظر سجاد (علیه السّلام)/ آیت الله جوادی آملی

انسان شناسی از منظر سجاد (علیه السّلام)/ آیت الله جوادی آملی
سخنان آیت الله جوادی آملی
🔰 انسان شناسی از منظر سجاد (علیه السّلام)
💠 شما این دعای نورانی عرفه امام سجاد (سلام‌ الله علیه) را در صحیفه سجادیه می خوانید. وجود مبارک حضرت در دو جا، دو حرف زد؛ هر دو هم (حق و صدق لا ریب فیه). یکی بالای منبر مسجد شام بود که به همه دشمنان گفت: مردم! بدانید در تمام روی زمین مردی به عظمت من نیست، و درست گفت. فرمود: امروز مشرق عالم و مغرب عالم بروید، کسی مثل من باشد؛ نیست! (انا ابن کذا، انا ابن کذا، ... دنی فتدلّی فکان قاب قوسین او ادنی)*، دیگر مثل من کسی روی کره زمین نیست.
همین امام سجاد در دعای عرفه که در صحیفه سجادیه است به خدا عرض می کند: خدایا! از من پَست تر در تمام عالم کسی نیست؛ (انا اقلّ الاقلیّن و اذّل الاذلّین مثقال الذّره او دونها)*. چرا؟ چرا از من پَست تر احدی نیست؟ برای اینکه من می فهمم هر چه دارم از توست، از خودم چیزی نیست؛ دیگران نمی فهمند! دیگران اسلامی حرف می زنند و قارونی فکر می کنند؛ قارون چه می گفت؟ گفت: (انما اوتیته علی علم عندی)*، من خودم زحمت کشیدم و این طور شدم!
همین امام سجاد که بالای منبر شام آن فرمایش را فرمود؛ حقّ لا ریب فیه، درست فرمود. فرمود: در تمام روی زمین مردی مثل من نیست، درست گفت؛ در دعای عرفه همین صحیفه سجادیه به خدا عرض می کند که پَست تر از من احدی نیست، برای اینکه من می دانم هر چه دارم از توست، خودم چیزی ندارم؛ آنها نمی دانند!! (انا اقلّ الاقلیّن و اذّل الاذلیّن مثقال الذّره او دونها). این بیان نورانی حضرت در دعای عرفه صحیفه سجادیّه است.

--------------------------------------------------
📌 الاحتجاج للطبرسی / جلد ۲ / صفحه ۳۱۱ _ احتجاج علی بن الحسین زین العابدین علی یزید بن معاویه لما ادخل علیه
📌 الصحیفه السّجادیّه / دعای ۴۷ _ ( کان من دعائه (ع) فی یوم عرفه)
📌 سوره قصص / آیه ۷۸
📋 مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب حوزه های علمیه
📆 قم ؛ ۱۳۹۶/۰۲/۰۵ -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.