ناز کردن برای خدا/ آیت الله جوادی آملی

ناز کردن برای خدا/ آیت الله جوادی آملی
سخنان آیت الله جوادی آملی
ناز کردن برای خدا
💠 دعاهای ما مثل خود قرآن کریم هم به ما راه ( ناز ) را نشان می دهد، هم راه ( نیاز ) را؛ منتها قسمت مهم راه (نیاز) است که هر کسی مشکلی دارد، به خدا بگوید که فلان کار را برای ما حل کن. ما از آن جهت که در تمام امور محتاجیم، فقیر هستیم؛ عبدک الفقیر، فقیر ذلیل خائض؛ اینها هست که نیاز داریم، احتیاج داریم.
امّا اگر یک قدری جلوتر رفتیم، بنده او شدیم؛ به ما اجازه (ناز) هم می دهند. این دعای_افتتاح که دارد، از حضرت (ولی_عصر (عج) ) رسیده است (و مدلّاً علیک)*، این ادلال از (دلال) است؛ (دلال) یعنی غنج و ناز؛ خدایا! من می خواهم برایت (ناز) کنم. چه جور ناز کنم؟
همانطوری که آیات قرآن مفسّر یکدیگرند، روایات مفسّر یکدیگزند، ادعیه مفسّر یکدیگرند. در این مناجات شعبانیه راه ناز را هم به ما نشان داد. این هم سفارش کردند که (مناجات شعبانیه)، مناجات ائمه (علیهم السّلام) است. در آنجا هم نیاز هست، هم ناز. آن نازش این است که خدایا! (ان اخذتنی بذنبی اخذتک بعفوک)*. خدایا! اگر در قیامت به من بگویی چرا #گناه کردی، می گویم چرا تو نبخشیدی؟! این راه ناز است. ما اینجور هم می توانیم با خدا حرف بزنیم. این را البته علی و اولاد علی (علیهم السّلام) می گویند، مناجات شعبانیه مناجات آنهاست! (الهی ان اخذتنی بذنبی اخذتک بعفوک)؛ به من بگویی چرا گناه کردی، من هم می گویم چرا تو بخشیدی؟!
البته باید به جایی برسیم که آن روز زبان ما باز بشود، چون آن رور هر کسی قدرت حرف ندارد؛ (لا یتکلّمون الّا من اذن له الرّحمان و قال صواباً)*. امروز هم او ما را به حرف آورده است! هر کسی آن روز قدرت حرف ندارد؛ ولی اگر قدرت حرف دارد، به او تا آنجا اجازه ناز هم دادند.
---------------------------------------------------

📌 اقبال الاعمال / صفحه ۵۸
📌 اقبال الاعمال / صفحه ۶۸۶
📌 سوره نباء / آیه ۳۸

📋 دیدار با اقشار مختلف مردم
📆 دماوند ؛ ۱۳۹۶/۰۵/۲۵ -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.