عمر ما یا عمر زمین؟/ آیت الله جوادی آملی

عمر ما یا عمر زمین؟/ آیت الله جوادی آملی
سخنرانی آیت الله جوادی آملی
🔰 عمر ما یا عمر زمین؟
💠 معنای فروردین که در یک گوشه ای از زمین اعتدال ربیعی نام دارد، آن است که این زمین در گردشش به دور شمس به یک نقطه ای رسیده که سال قبل از آنجا شروع کرده است. مراسمی برای همه ما ایرانی ها هست؛ آن صله رحم هست، آن رفع کدورت و کینه هست، غبار روبی دلها هست؛ اینها مراسم خوبی است.
معنای پنجاه ساله شدن انسان این نیست که او پنجاه بهار را درک کند، پنجاه بار زمین به دور شمس بگردد این شخص بشود پنجاه ساله! این چه تناسبی است؟ این (سالِ زمین) است نه کسی که در زمین زندگی می کند. این زمان عوض می شود، نه متزمّن! عمر ما همان حرکتی است که به دور شمس ولایت کردیم. اگر کسی پنجاه قدم، پنجاه بار دور شمس ولایت علی و اولاد علی حرکت کرد، پنجاه مطلب اینها را فهمید، پنجاه دستور اینها را فهمید، پنجاه قدم درباره اینها برداشت، پنجاه کتاب درباره اینها نوشت، پنجاه کار درباره اینها کرد؛ این می شود پنجاه ساله! و گرنه زمین پنجاه بار به دور شمس بگردد، این زیدِ متحجّرِ راکد بشود پنجاه ساله؟!
معنای عمر این نیست که زمین بگردد، معنای عمر این است که خودت بگردی! اگر خودش با حرکت جوهری اهل حرکت بود، این عمر ارزشمند است. ذات اقدس اله به عمر پیغمبر قسم می خورد، به پیغمبر می فرماید: به عمر تو و حیات تو سوگند، (لعمرک انّهم لفی سکرتهم یعمهون)*؛ قسم به حیات تو! پس عمر یعنی مقدار حرکت خود انسان در محور حق. یک وقت انسان حق محور است، به دور حق می گردد؛ بله این عمرش پنجاه سال می شود. سال نو که آمد، او هم دو قدم برداشت، ده قدم برداشت؛ یک تحوّلی پیدا کرد.
و اینکه گفت: (یا محوّل الحول و الاحوال)*، خدایی که زمین را به دور شمس می گردانی، مرا هم به دور شمس ولایت بگردان، من هم حق مدار بشوم، من هم حق محور بشوم! بله، یک همچنین آدمی عمرش زیاد می شود، عمرش عامل سعادت است، به آن عمر قسم خوردن بجاست؛ (لعمرک انّهم لفی سکرتهم یعمهون).

----------------------------------------------------

📌 سوره حجر / آیه ۷۲
📌 زاد المعاد / صفحه ۳۲۸

📋 نماز جمعه قم
📆 قم ؛ ۱۳۸۲/۰۱/۰۱ -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.

ویدئو های مرتبط