تحلیل عالمانه عبدالعظیم (ع) در مساله ولایت/ آیت الله جوادی آملی

تحلیل عالمانه عبدالعظیم (ع) در مساله ولایت/ آیت الله جوادی آملی
سخنان آیت الله جوادی آملی
🔰 تحلیل عالمانه عبدالعظیم (ع) در مساله ولایت
💠 این حضرت عبدالعظیم یک آدم مُلّایی بود _خوب گوش بدهید_ مُلّایی اینجور معلوم می شود. ولایت را ایشان دو بار نقل کرده؛ یعنی هم در اصول_دین نقل کرده، هم در فروع دین نقل کرده است. در اصول دین صبغه کلامی ولایت را نقل کرده، در فروع دین صبغه فقهی اش را نقل کرده؛ مساله توحید و نبوت و ... را یکبار نقل کرده، _این حدیث (عرض دین)* را لابد چند بار مطالعه فرمودید_ یک بار نقل کرده، اما (ولایت) را دو بار نقل کرده است.
آن، این است که آیا ذات اقدس اله بعد از رسول گرامی (علیه و‌ علی آله آلاف التحیه و الثناء) کسی را نصب کرده است یا نه؟ این مساله کلامی است، چرا؟ برای اینکه موضوع مساله (فعل الله) است. مساله ای که موضوعش فعل خدا باشد، مساله کلامی است. گفتیم: او گفته است که به مردم بگو (من کنت مولاه فهذا علی مولاه)*؛ این می شود _مساله کلامی_ .
مساله دوم، مساله فقهی است. این حدیث معروف زراره و غیر زراره که (بنی الاسلام علی خمس)؛ از ولایت شروع می کند، بعد نماز و روزه و ...، بعد حضرت می فرماید: (و لم یناد احد مثل ما نودی بالولایه)*، این به _تولّی_ بر می گردد. وظیفه ما چیست؛ این مساله، مساله فقهی است. وظیفه ما در عصر غیبت چیست؟ تولی اولیای الهی است؛ این می شود مساله ای که موضوعش فعل مکلّف است، در ردیف نماز و روزه است. چون نماز فعل مکلّف است، مساله فقهی است؛ چون روزه فعل مکلّف است، مساله فقهی است؛ چون تولّی فعل مکلّف است، مساله فقهی است. این که تولی_و_تبری را در فروع فقهی ما ذکر می کنند، سرّش این است!
پس جعل ولایت یک مساله ای است که موضوعش فعل الله است، می شود مساله کلامی؛ وجود مبارک عبدالعظیم_حسنی (سلام الله علیه) این را در کنار بحث نبوت و اینها ذکر کرده است. وظیفه ما همانطوری که نماز خواندن است، روزه گرفتن است، زکات دادن است، مکه رفتن است؛ پذیرش اهل_بیت است، این دیگر مساله فقهی است! مساله ای است که موضوع مساله فعل مکلّف است. وجود مبارک این سیّد بزرگوار هم صبغه کلامی اش را حفظ کرده، هم صبغه فقهی اش را حفظ کرده است.
--------------------------------------------
📌 التوحید للصدوق / صفحه ۸۲
📌 الکافی / جلد ۱ / صفحه ۲۹۵
📌 وسائل الشیعه / جلد ۱ / صفحه ۱۸
📋 کنگره بزرگداشت محدّث عظیم الشان حضرت عبدالعظیم (ع)
📆 شهر ری ؛ ۱۳۸۲/۰۳/۲۲
✴ پانزدهم شوّال . سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.

ویدئو های مرتبط