صلابت دینی شهید بهشتی/ آیت الله جوادی آملی

صلابت دینی شهید بهشتی/ آیت الله جوادی آملی
سخنان آیت الله جوادی آملی
🔰 صلابت دینی شهید بهشتی
شهید مظلوم دکتر بهشتی از بهترین یاران امام بود که امامت را خوب درک کرد، نظام را خوب درک کرد. کسانی که با او همکاری علمی و یا قضایی داشتند، به خوبی او را می شناسند. بسیار خوش استعداد بود. در فقه یک مجتهد بود، مسائل عمیق فقهی را خوب قدرت تحلیل داشت؛ در تحلیل لایحه قصا ص کاملاً مشخص بود که در فقه یک مجتهد خوبی است. در مسائل عمیق فلسفی نوع معارفی که علامه طباطبایی القاء می کردند، شهید_بهشتی از زمره شاگردان محدودی بود که به خوبی می فهمید.
امّا کسانی که در کنار یک میز با او کار می کردند، از نزدیک به صلابت دینی او پی برده بودند*. آن روزها مساله جان یک عدّه و مال‌های سنگین گروهی در خطر بود. وابستگان به بیوت احیاناً نامه هایی می آوردند؛ گرچه مرجع تصمیم گیری شورای عالی (قضایی) بود، ولی ریاست شورا را این بزرگوار به عهده داشت، هیچ ترتیب اثر نمی داد! تا انسان از نزدیک مسئولیت قضایی را به عهده نگیرد، سخن از ا عد ام و زندان زید و عمرو به میان نیاید، زید و عمروی که یا به بیوت وابسته اند، یا به شخصیت های سرشناس وابسته اند نامه نیاورند، و انسان در برابر آن نامه سخت نایستد؛ آنگاه استواری در دین مشخص نمی شود!
شهید بهشتی از این نمونه های نادر بود. لذا امام راحل (رضوان الله علیه) درباره ایشان هم به مظلومیت ایشان صحّه گذاشت، هم فرمود: شهید بهشتی یک ملّت و امّت بود*. یعنی این از وارثان بنام ابراهیم خلیل (سلام الله علیه) بود که (کان ابراهیم امّه قانتاً)*. اگر امام راحل درباره شهید بهشتی (رضوان الله علیه) فرمود: بهشتی یک امت بود، یک ملت بود؛ یعنی شاگرد همین راه بود، رهرو راه همین رهبران الهی بود.
---------------------------------------------
📌 آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظلّه) در دوران ریاست شهید بهشتی، از سوی امام امت (ره) عضو شورای عالی قضایی و عهده‌دار تهیه لوایح قضایی بودند. (برای مطالعه بیشتر، رجوع شود به مهر استاد / صفحات ۱۰۴ ۱۰۵ و ۲۰۱)
📌 صحیفه امام / جلد ۱۵ / صفحه ۱۸
📌 سوره نحل / آیه ۱۲۰

📋 نماز جمعه قم
📆 مصلّی قدس _ ۱۳۷۱/۰۴/۰۵ -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.

ویدئو های مرتبط