علامه امینی، الگوی تحقیق/ آیت الله جوادی آملی

علامه امینی، الگوی تحقیق/ آیت الله جوادی آملی
سخنان آیت الله جوادی آملی
🔰 علامه امینی، الگوی تحقیق
💠 توده مردم را خواص اداره می کنند، و خواص را اَخص رهبری می کنند. یعنی صدها کار در جریان غدیر اتفاق افتاد و اتفاق می افتد؛ امّا همه اینها زیر پوشش (الغدیر) امینی (رضوان الله علیه) است. این یک قدم برداشت و صدها نفر را راه اندازی کرد. و مرحوم شهریار در یادنامه ای که برای مرحوم امینی (رضوان الله تعالی علیه) نوشته اند، یک غزل خوبی در وصف مرحوم امینی سرود. گفت به اینکه:
(لا قلم الّا امین لا رقم الّا غدیر / منطقش از هل اتی بازویش از لافتی)*. امینی که راه اندازی کرد، بقیه راه می افتند.
معمولاً برای پیشرفت معارف اسلامی سه گروه کار می کنند؛ یک عدّه (مبلغ) اند، یک عدّه (معلم) اند، یک عدّه (محقق). آنهایی که مبلّغند، در ماه مبارک رمضان و محرم و صفر و اینها، یا در روزنامه ها، یا در بعضی مجلات در سطح فهم عموم یا قلم می زنند، یا سخنرانی می کنند؛ این ( تبلیغ ) می شود. آنها که در حوزه ها و دانشگاهها تدریس می کنند، بالاتر از مبلّغند، دارند (تعلیم) می کنند. آنها که نظیر امینی (رضوان الله علیه) یک گوشه می نشینند و سالیان متمادی چیز می نویسند، ( تحقیق ) می کنند. تحقیق در قلّه است، تعلیم در سینه این کوه دماوند است، تبلیغ در دامنه این دماوند است!
ما اگر همیشه در دشت و اینها بخواهیم حرکت بکنیم، فقط در تبلیغ حرکت می کنیم؛ ذات اقدس اله می فرماید که در دشت و هامون رفتن، کار آسانی است؛ (فلا اقتحم العقبه)، چرا کُتل نمی روید؟ (اقتحام کردن)، یعنی ریسک کردن. چرا همه در بیابان صاف راه می روید؟! کتل هم بروید، (عقبه)، کتل؛ اینها را طی کنید. (فلا اقتحم العقبه . و ما ادراک ما العقبه)*. آدمی که در دشت است، جایی را نمی بیند؛ وقتی آمد بالای کوه، جایی را می بیند؛ فرمود: عقبه این است، گردنه این است، کتل این است!
---------------------------------------------
📌 فتح الفتوح / شهریار
📌 سوره بلد / آیات ۱۱ و ۱۲
✴ دوازدهم تیر . روز بزرگداشت علامه امینی
📋 دیدار با مسئولان ستاد غدیر
📆 قم ؛ دی ۱۳۸۵ -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.