انسان، فرزند سه روز/ آیت الله جوادی آملی

انسان، فرزند سه روز/ آیت الله جوادی آملی
سخنان آیت الله جوادی آملی
🔰 انسان، فرزند سه روز
💠 روز هفتم ذی الحجه، مصادف با شهادت و رحلت امام_پنجم ، باقر علوم النبیین (صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین) است. وجود مبارک امام باقر (سلام الله علیه) فرصتی به دستش آمد که تا زمینه احیاء علوم اهل بیت را فراهم بکند و تتمه اش به عهده فرزند برومندش امام صادق (سلام الله علیهما) بود که اینها مکتب جعفری را احیاء کرده اند.
و وجود مبارک امام باقر به انسانها فرمود: (یا بن الایّام الثلاثه)، ای انسان! تو بیش از سه روز نداشتی و نداری، مواظب این سه روز باش! روزی که (وُلِد فیه)، و روزی که (یَنزِل فیه الی القبر)، و روزی که (یَخرج فیه من القبر)*. انسان سه مقطع حساس دارد؛ روزی که به دنیا آمده، روزی که وارد برزخ می شود، روزی که از برزخ بر می خیزد.
در کلمات امام هشتم (سلام الله علیه) هست که مهمترین ادوار تاریخ بشر همین سه روز است*، و این سه روز را ذات اقدس اله بر عیسی و یحیی (علیهما السّلام) درود فرستاد؛ (سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیّاً)*. یعنی فرزند سالم به دنیا بیاید، حلال به دنیا بیاید، حلال زندگی کند و بمیرد، و حلال سر از قبر بردارد. آنکه پاک زاد و پاک مُرد، پاک هم سر از قبر بر می دارد.
وجود مبارک امام باقر طبق این نقل فرمود: انسان! مواظب این سه روز باش. اگر روز اوّل در اختیار تو نبود، لااقل روز دوّم و سوّم را مواظب باش.
---------------------------------------------
📌 تحف العقول / صفحه ۲۹۲
📌 عیون اخبار الرّضا (ع) / جلد ۱ / صفحه ۲۵۷
📌 سوره مریم / آیه ۱۵ _ بیشتر: سوره مریم / آیه ۳۳

📋 نماز جمعه قم
📆 مصلّی قدس ؛ ۱۳۷۲/۰۳/۰۷ -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.

ویدئو های مرتبط