چرا اهل معنا، دنیا و آخرت را دوست دارند؟/ آیت الله جوادی آملی

چرا اهل معنا، دنیا و آخرت را دوست دارند؟/ آیت الله جوادی آملی
سخنان آیت الله جوادی آملی
🔰 چرا اهل معنا، (دنیا) و (آخرت) را دوست دارند؟
💠 یک انبوهی از خاطرات با ما هست، و با مرگ روشن می شود. از بَس ما به امور دنیا سرگرمیم که این چیزها را چندین بار هم به ما بگویند، ما نمی یابیم که انسان یک شهری است، می آید؛ به هیچ وجه قابل کم و زیاد نیست.
از آن طرف مردان الهی هستند که از آنها کلماتی نقل می شود، بزرگانی هستند؛ اینها حرف شان این است: ما (دنیا) را دوست داریم، (آخرت) را هم دوست داریم. شما که اهل معنائید، اهل (طلّقتک ثلاثه)* هستید چرا دنیا را دوست دارید؟ گفتند ما دنیا را دوست داریم تا به یاد او باشیم، آخرت را دوست داریم تا شاهد او باشیم؛ همین! این دنیا را دوست داریم چون به یاد او کار بکنیم، آخرت را دوست داریم چون (وجوه یومئذ ناضره . الی ربّها ناظره)*. #دنیا را دوست داریم چون به یاد او باشیم، (ذکر کثیر)* داشته باشیم؛ یعنی همه کارهای ما (لله) باشد، نه اینکه تسبیح دست ما باشد مرتّباً ذکر بگوئیم! همه کارها، (انّ صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله ربّ العالمین)*.
از وجود مبارک #حضرت_امیر (سلام الله علیه) سئوال کردند که این بار شتر چیست؟ فرمود: هزار درخت خرما! عرض کردند: این که هزار درخت خرما نیست. فرمود: این هسته ها را که من‌بکارم، یک باغ خوبی در می آید؛ من این کار را می کنم! من با این هسته ها که می بینید روی شتر بار هست؛ در مزرعه می برم، می کارم؛ می شود (الف شجر). عرض کردند که یا امیرالمومنین! هزار درخت که در این بار شتر جا نمی گیرد، این چیست! فرمود: هر کدام از اینها را می کارم، کم کم می شود هزار درخت، می شود باغ بزرگ.*
وجود مبارک حضرت امیر و کسانی که شاگردان او هستند؛ دنیا را دوست دارند برای اینکه به یاد او کار کنند، آخرت را دوست دارند چون شاهد او باشند. انسان یک مجموعه ای است که هیچ نمی تواند انکار کند!!
---------------------------------------------
📌 نهج البلاغه / حکمت ۷۷
📌 سوره قیامه / آیات ۲۲ و ۲۳
📌 برداشت از: سوره احزاب / آیه ۴۱
📌 سوره انعام / آیه ۱۶۲
📌 ر.ک: الکافی / جلد ۵ / صفحه ۷۵

📋 درس خارج علوم القرآن
📆 قم ؛ ۱۴۰۱/۰۳/۱۱ -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.

ویدئو های مرتبط