بانکداری یا دیوانگی؟/ آیت الله جوادی آملی

بانکداری یا دیوانگی؟/ آیت الله جوادی آملی
سخنان آیت الله جوادی آملی
🔰 بانکداری یا دیوانگی؟
💠 بانک های ربوی و رباخواران را قرآن (مخبّط) می داند، معلوم می شود عقل نیست دیگر! خون مکیدن و جامعه را برهنه کردن، گرچه باعث انباشت ثروت سرمایه داران است؛ اما جامعه را بیکار کردن، جلوی تولید را گرفتن، جلوی اشتغال را گرفتن، یک درهم بیست برابر گرفتن؛ این را می فرماید: کار آدم مخبّط است، کار آدم عاقل نیست!
در سوره مبارکه بقره، آیه دویست و هفتاد و پنج این است: (الّذین یاکلون الرّبا)؛ اینها که درس اقتصاد را می خوانند، درس بانکداری می خوانند، و کارشناسی ارشد هم دارند، دکترای این رشته را هم دارند و خودشان را دانشمند می دانند؛ کسی که بتواند و بداند چه جور بیست درصد، سی درصد بگیرد و جامعه را لخت کند، این را درایت و عقل می دانند دیگر! فرمود: (الذین یاکلون الربا لا یقومون الّا کما یقوم الّذی یتخبّطه الشّیطان من المسّ). مخبّطانه قیام و قعود دارند، در قیامت هم همین مخبّط بودنشان ظهور می کند. چرا؟
(ذلک بانّهم قالوا انّما البیع مثل الرّبا). بعضی کالا می فروشند، ما اسکناس می فروشیم؛ بعضی خانه اجاره می دهند، ما پول اجاره می دهیم؛ پول باید پول بیاورد! این دانش اینهاست دیگر! فرمود: اینها مخبّط هستند، نمی دانند با این پول چه کار می کنند! اینها جزء خردمندان جامعه بودند دیگر! مگر بانکدارها جزء تحصیل کرده های عالیرتبه این نظام نیستند؟ مگر قرآن به همین ها به صورت آدرس صحیح نمی دهد که اینها مخبّط اند؟ همین ها را می گوید، دیگر از گذشته و آینده نداریم؛ به همین ها می گوید: (لا یقومون الّا کما یقوم الذی یتخبطه الشیطان)!
حالا حمایت از کالای داخلی است، مردم هم می خواهند تولید کنند؛ با کدام سرمایه، با کدام وام؟ با بیست درصد؟! این که نمی شود! فرمود: این کار دیوانگی است. بله، مثل اینکه کسی یک موسسه ای داشته باشد کلیه خرینی کند، کلیه فروشی کند، سود هم ببرد! این که کار نشد!! یک وقتی خدا می فرماید: ما به بعضی ها مهلت می دهیم، بعد سخت می گیریم؛ (فاعقبهم نفاقاً فی قلوبهم الی یوم یلقونه)*. فرمود: بعد ما اینها را گرفتار نفاق می کنیم که نفاق _می دانید_ بدتر از کفر است. گرفتار آن عقیده انحرافی می کنیم، حالا هر چه دست و پا می زنند نمی توانند نجات پیدا کنند _الی یوم القیامه _
------------------------------------------
📌 سوره توبه / آیه ۷۷
📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم
📆 قم ؛ ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
✴ دهم شهریور . روز بانکداری اسلامی -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.