لزوم حفظ احترام متقابل/ آیت الله جوادی آملی

لزوم حفظ احترام متقابل/ آیت الله جوادی آملی
سخنان آیت الله جوادی آملی
لزوم حفظ احترام متقابل
💠 دین به ما فرمود: تا می توانید ادیبانه و ظریفانه سخن بگوئید، به پیغمبر اسلام (علیه و علی آله آلاف التحیه و الثناء) فرمود: به بندگان من بگو: (قل لعبادی یقولوا الّتی هی احسن انّ الشّیطان ینزغ بینهم)*. فرمود: تا می توانید در گفتارتان، در رفتارتان، در نوشتارتان نسبت به یکدیگر احترام بکنید، حرف تلخ نزنید، حرف تند نزنید؛ نه در داخله منزل، نه در خارج منزل؛ کاری و حرفی و نوشتنی که بعد پشیمانی می آورد، نکنید! این را صریحاً در قرآن فرمود. احترام یکدیگر را حفظ بکنید، کرامت یکدیگر را حفظ بکنید.
چرا مثل فرشته نشویم؟! چرا ازدواج هایمان تاخیر بیافتد؟ چرا و چرا و چرا و چرا طلاق؟! ما که به این حرم ها مشرّف می شویم، درب و دیوار را می بوسیم، می گوئیم: (کلامکم نور)*، برای آن است که خود ائمه فرمودند: آن خانه ای که با طلاق ویران شده، این بافت فرسوده به این آسانی ساخته نمی شود! این در اثر آن است که مرد مواظب زبانش نبود، زن مواظب زبانش نبود، ادب را حفظ نکردند، کرامت را حفظ نکردند.
شما در این باغ ها می بینید اگر یک سگی پارس کرد، یک کسی بنشیند؛ این سگ آدم را رها می کند‌، خیلی پارس نمی کند. به ما گفتند: مستحب است اگر عصبانی شدی، ایستاده ای بنشین؛ چون این سگ دارد می گیرد!! خدای ناکرده حرف تندی می زنی، زن می رنجد، بچه می رنجد، همسایه می رنجد! چه سگی بدتر از این درون ما؟!
---------------------------------------------------
📌 سوره اسراء / آیه ۵۳
📌 من لا یحضره الفقیه / جلد ۲ / صفحه ۶۱۶ _ زیاره جامعه لجمیع الائمه (ع)

📋 خطبه نماز عید سعید فطر
📆 دماوند ؛ ۱۳۹۶/۰۴/۰۵ -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.

ویدئو های مرتبط