انسان و یادآوری اعمال گذشته/ آیت الله جوادی آملی

انسان و یادآوری اعمال گذشته/ آیت الله جوادی آملی
سخنان آیت الله جوادی آملی
🔰 انسان و یادآوری اعمال گذشته
💠 در بعضی از نصوص ما که اهل بیت (علیهم السّلام) نقل کردند، فرمودند به اینکه: ذات اقدس اله وقتی بخواهد به کسی لطف کند، یک جایی نشسته _حالا یا مجلس ترحیم است، یا مجلس موعظه است، یا مجالس دیگر است_ همان جا که نشسته است می بیند دفعتاً یادش می آید که بیست سال قبل فلان اشتباه را کرده؛ این نعمت الهی است. این برای همین است که آنجا فوراً استغفار بکند *. در این روایت هست که به یادش می اندازد که فلان وقت _در جوانی_ همچنین اشتباهی کرده که الآن استغفار کند! فرمود: این را قدردانی کنید، این عنایت الهی به شماست. یک استغفار ...؛ بگو " استغفروا الله "!
اگر کسی یادش بیاید به اینکه بیست سال قبل یا سی سال قبل فلان لغزش را داشت؛ وقتی اینجا نشسته، فکر نکرده بود! یک وقت روی یک تناسبی کسی همچنین حرفی می زند، این هم به تناسب یادش می آید، انسان ممکن است بگوید روی تناسب است؛ امّا یک وقتی که اینجا نشسته بدون هیچ عاملی، یادش می آید که بیست سال قبل فلان اشتباه را کرده، استغفار می کند؛ یا بیست سال قبل یک کار خیری انجام داده، یک " الحمد لله " بگوید، دو. همه اش استغفار که نیست!
یک وقت یادش می آید که فلان کار خیر را انجام داد، فوراً می گوید: ( الحمد لله ربّ العالمین). این نعمت است! فرمود: اگر یک وقتی چیزی یاد آدم بیاید، چه سیّئه چه حسنه؛ این یک تذکری است که برای سیّئه یک (استغفار)، برای حسنه هم یک (حمد). اینطور نیست که حالا یک چیزی به یاد آدم بیاید، انسان هیچ تکلیفی در برابر او نداشته باشد!!
------------------------------------------------
📌 ر.ک بحار الانوار / جلد ۶ / صفحه ۴۱

📋 درس خارج علوم القرآن
📆 قم ؛ ۱۴۰۱/۰۳/۰۴ -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.