زیارتی مثل یک سوره/ آیت الله جوادی آملی

زیارتی مثل یک سوره/ آیت الله جوادی آملی
سخنان آیت الله جوادی آملی
زیارتی مثل یک سوره
زیارت اربعین از عناصر محوری دین ماست که علائم مومن پنج تاست، یکی اش همین است *. یک وقت است انسان زیارت می کند، ثواب می برد؛ یک بزرگواری مثل جابر و عطیه از دورترین نقطه آن روز با سخت ترین وضع خودشان را به کربلا رساندند، کار بسیار خوبی کردند، سنّتی گذاشتند، عدّه ای راه افتادند، پیاده و سواره این زیارت را دارند؛ این یک مرحله است.
یک وقت است نه، دستوری است با دو بیان که از وجود مبارک امام_صادق رسیده است به نام ( زیارت اربعین ). این زیارت ها چند قسم است؛ بعضی ها فقط عرض سلام و اظهار ارادت و اظهار خضوع در پیشگاه این ذوات قدسی است، بعضی از اینها پر محتواست و پر بار است. بعضی از زیارتنامه ها مثل سوره ای از سوَر قرآن است؛ شرح محققانه می خواهد، شرح عالمانه می خواهد.
در زیارت اربعین بعد از عرض ولایت و ادب و احترام به پیشگاه سالار شهیدان و شهدای دیگر (علیهم الصّلاه و علیهم السّلام)، تحلیل کرده است. ذات اقدس اله انبیاء عموماً، و وجود مبارک خاتم شان (علیهم آلاف التحیه و الثناء) خصوصاً را برای دو کار فرستاده، این دو کار در نهج البلاغه علی بن ابیطالب به صورت مشخص بیان شده، همان دو کار در زبارت اربعین به صورت شفاف بیان شده؛ یکی حل " مشکل علمی "، یکی حل " مشکل عملی ". مشکلات جامعه ما یا در اثر ندانستن است که به دنبال هر هوس و هوایی حرکت می کنند، یا به دنبال انگیزه نداشتن است؛ یا لِفَقد اندیشه است، یا لِفَقد انگیزه. همین دو بیان نورانی را شما در زیارت اربعین می بینید.
وجود مبارک امام صادق فرمود: حسین بن علی نصیحت کرد، سخنرانی کرد، پیام داد؛ (فاعذر فی الدّعا و منح النّصح)، این کارها را کرده؛ سخنرانی ‌کرده، نامه نوشته، مناظره کرده، مصاحبه کرده؛ (و منح النّصح)، و نُصح و نصیحت خالصانه کرده؛ (و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضّلاله)*. مردم را می خواهد از جهالت برهاند، و از سرگردانی نجات بدهد. این خون برای همین است!
---------------------------------------------
📌 ر.ک بحار الانوار / جلد ۸۲ / صفحه ۷۵
📌 تهذیب الاحکام / جلد ۶ / صفحه ۱۱۳ _ (زیاره الاربعین)
📋 نماز جمعه قم
📆 شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر _ ۱۳۸۶/۱۲/۰۳ -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.