معرفی هنر نمدمالی

معرفی هنر نمدمالی
نمدمالی هنری است بسیار قدیمی که در آن با استفاده از الیاف پشمی و آب محصولاتی مانند کوله، کلاه، دوش‌نمد و فرش‌های نمدی تولید می‌شود. نمد بافته نمی‌شود و فقط با فشاری که با دست یا پا روی ترکیب الیاف و آب می‌آورند تولید می‌شود.
از پشم گوسفند به عنوان ماده اولیه برای نمد مالی استفاده می‌شود. این پشم از خصوصیات ویژه‌ای برخوردار است که اگر نبود شاید ساخت نمد به عمل نمی‌رسید.
جالب اینکه که نمدمالی هنری است که محصول نهایی آن نمد است. نمد تنها زیراندازی است که به کمک بافتن شکل نمی‌گیرد. برای صحت این ادعا کافی است نگاه دقیق‌تری به نام آن بیاندازید: «نمد + مالی». یعنی قطعه‌ای که با مالیدن به دست می‌آید. در لغت‌نامه دهخدا نوشته شده است، نمد نوعی از فرش است که از پشم یا کرک مالیده حاصل می‌شود. در نمدمالی تنها ابزاری که نیاز است آب داغ است و زور بازو!
نمدمالی یا نمدبافی؟
در نمدمالی بافتن انجام نمی‌شود بلکه با ایجاد فشار و رطوبت و حرارت، موجب درهم رفتن الیاف پشمی می‌شوند. دو خاصیت جعدیابی و پوسته‌ای شدن پشم امکان تولید نمد را فراهم می‌کنند. پشم مورد استفاده در نمدمالی، پشم بهاره گوسفند با الیاف بلند است. همچنین از صابون و زرده تخم مرغ نیز می‌توان برای بهتر شدن کیفیت کار استفاده کرد. مقدار پشمی که برای هر مترمربع نمد لازم است با مقدار پشم لازم برای تولید قالی برابر است، اما چون زمان تولید نمد بسیار کوتاه‌تر است (تقریبا یک روز) قیمت آن پایین است. معمولا نمدمالان فعالیت خود را از اوایل فروردین آغاز کرده و در اواخر مهر خاتمه می‌دهند. بهترین پشم در کار نمدمالی پشم شش ماهه اول سال است. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.