موزه مردم شناسی و آب شهرستان قاین

موزه مردم شناسی و آب شهرستان قاین
موزه آب شهرستان قائن، پس از انجام عملیات مرمتی آب‌انبار بازار قائن در این شهر افتتاح شده است.
این آب‌انبار در انتهای کوچه سنگی که بازار قدیم در آن واقع بوده است، قرار دارد و به همین دلیل به آب‌انبار بازار معروف است، که از قنات (کهناب) آبگیری می‌شده. بنای آب‌انبار دارای کلیه قسمت‌ها و مشخصات اصلی آب‌انبارها است و دارای راه‌پله‌ای است که به پاشیر منتهی می‌شود. با توجه به پوشش آب‌انبار و شواهد تاریخی موجود بنای آب‌انبار مربوط به دوره تیموری بوده ‌است.
این موزه که تنها موزه آب استان خراسان جنوبی است، شامل نمایش شاهراه‌های آبی مرتبط به دوره‌های تاریخی و مجموعه‌ای از تصاویر مرتبط به تأسیسات آبی (سدها، آب انبارها، قنوات و...)، وقف‌نامه‌ها و ... است.
موزه مردم‌شناسی قائن در طبقه همکف خانه تاریخی سلطانی واقع در محدوده بافت تاریخی شهر قائن که از بناهای تاریخی و متعلق به خانواده سلطانی از ملاکین و بزرگان قائن بوده است، طراحی و تجهیز شد.
اصل بنای این منزل قدیمی متعلق به دوره زندیه بوده و در دوره قاجار دوره پهلوی نیزتغییراتی در آن به‌وجود آمده و فضاهایی به آن اضافه شده است.
این موزه در بخش‌های مختلفی چون مراسم شب یلدا ( کف‌زنی)، دستاسی، جاجیم‌بافی، کاشت، داشت و برداشت زعفران، ریسندگی، حلاجی و جلک‌ریسی، مراسم سنتی کشاورزی، تلم‌زنی(تهیه مواد لبنی) و مراسم سنتی عروسی همراه ساز و دهل و رقص محلی (اجرای موسیقی مقامی قائنات و خراسان جنوبی) با استفاده از مانکن با پوشش محلی که بیانگر آداب و رسوم کهن منطقه است، طراحی شده است. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.