مرد بزرگ تاریخ معاصر ایران (سید عبدالحسین لاری)/ فرزند ایران

مرد بزرگ تاریخ معاصر ایران (سید عبدالحسین لاری)/ فرزند ایران
داستان از اونجا شروع میشه که مردم منطقه لار در عهد قاجار تحت ستم و ظلم بودن و به همین دلیل از میرزای شیرازی که در عراق بود، درخواست میکنن که مجتهدی مبارز و شجاع رو به این منطقه راهی کنه تا هم جلوی زورگویی واسته و هم امور مذهبی مردم رو سر و سامون بده.
خلاصه اینجوری بود که سید عبدالحسین لاری با دستور استاد خودش، میرزای شیرازی ، میره به لارستان. اومدنش به اینجا مصادف‌ با به‌ توپ‌ بستن‌ مجلس‌ و آغاز دوره استبداد صغیر بود.
سید در اولین قدم، مشروعیت حکومت محمدعلی شاه رو زیر سوال برد و همکاری باهاش رو حرام دونست. از طرف دیگه خلأ قدرت‌ سیاسی‌ در فارس‌ و مناطق‌ جنوبی‌، باعث‌ شد که‌ اداره امور، به‌ کلی‌ مختل‌ بشه. به طوری که دستورات‌ و احکام‌ دولتی‌، توسط‌ مردم‌ نادیده‌ گرفته‌ می ‌شد و ضابطین‌ محلی‌، قدرت‌ لازم‌ رو برای‌ اجرای‌ قوانین نداشتن.
توی چنین شرایطی بود که سید برای اجرای اهداف اسلامی دست به اقداماتی از جمله تشکیل‌ نیروی‌ نظامی‌ و انتظامی‌ انقلابیون‌، با استفاده‌ از نشان‌ و علامت‌ ویژه‌ زد.
سید عبدالحسین لاری که سرانجام در سال 1303 فوت کرد، وطن پرستی بود که با صدور حکم جهاد علیه انگلیس در جنگ جهانی اول، زمینه ساز مبارزات مردم جنوب و به ویژه قشقائی ‌ها ضد اشغالگران شد. -
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.