سورنا، سپهبد ایران در زمان اشکانیان/ فرزند ایران

سورنا، سپهبد ایران در زمان اشکانیان/ فرزند ایران
سورنا، سپهبد ایران در زمان اشکانیان محسوب میشد که با وجود عمر کوتاهی که داشت از شهرت خاصی در میان مردم باستان برخوردار بود. داریم درباره یکی از برترین فرماندهان اشکانی در طول تاریخ صحبت میکنیم.
بر پایه گفته پلوتارک، تاریخ نگار یونان باستان، «سورنا در دلیری و توانایی پیشروترین پارتی/ ایرانی دوران خود بود.» پلوتارک همچنین از سورنا به عنوان بلندقدترین و خوش‌چهره‌ترین مرد زمان خودش یاد کرده‌.
روش نوین جنگی سورنا، شیوه جنگ و گریز بود. این سردار ایرانی رو پدیدآورنده جنگ پارتیزانی (جنگ به روش پارتیان) در جهان به حساب میارن. ارتش او دربرگیرنده زره‌پوشان اسب‌سوار، تیراندازان، نیزه داران، شمشیرزنان و پیاده‌نظام همراه با شترهایی با بار مهمات بود.
در کتاب «کتاب ایران از آغاز تا اسلام» نوشته رومن گیرشمن درباره گزارش افسران رومی از شکست مقابل نیروهای سورنا اینطور آورده شده: «سورنا فرمانده ارتش ایران در این جنگ از تاکتیک و سلاح های تازه بهره گرفت. هر سرباز سوار ایرانی با خود مشک کوچکی از آب حمل می‌کرد و مانند ما دچار تشنگی نمی‌شد. به پیادگان با مشکهایی که بر شترها بار بود آب و مهمات می‌رساندند. سربازان ایرانی به نوبت با روش ویژه‌ای از میدان بیرون رفته و به استراحت می‌پرداختند. سواران ایران توانایی تیراندازی از پشت ‌سر را دارند. ایرانیان کمانهایی تازه اختراع کرده‌اند که با آن‌ها توانستند پای پیادگان ما را که با سپرهای بزرگ در برابر آن‌ها و برای محافظت از سوارانمان دیوار دفاعی درست کرده بودیم به زمین بدوزند. ایرانیان دارای زوبین‌های دوکی‌شکل بودند که با دستگاه نوینی تا فاصله دور و به صورت پی‌درپی پرتاب می‌شد. شمشیرهای آنان شکننده نبود...» -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.