مجموعه مستند سایه های سبز آستان مقدس امامزاده اسماعیل-قلهک

مجموعه مستند سایه های سبز آستان مقدس امامزاده اسماعیل-قلهک
مجموعه مستند سایه های سبز آستان مقدس امامزاده اسماعیل-قلهک

امامزاده اسماعیل، جایی مقدس در زرگنده تهران است. اینجا زمانی قبرستان بوده و حالا به امامزاده‌ای سرسبز تبدیل شده. حتی اهالی زرگنده هم چیز زیادی درباره امامزاده اسماعیل نشنیده‌اند.
تاریخچه امامزاده اسماعیل

نمای بیرونی اینجا از سال 1330 دست نخورده. درون امامزاده طی دوره‌های مختلف، بازسازی و نوسازی شده است. در دهه 70 گورستان قدیمی زرگنده توسط شهرداری تبدیل به بوستان زرگنده شد. از آن قبرستان، تنها امامزاده اسماعیل باقی مانده است.

بنای امامزاده 150 سالی قدمت دارد. ساختمان حرم روی 18 ستون بنا شده که بعضی از آنها داخل حرم مشخص هستند.


امامزاده اسماعیل کجاست

امامزاده اسماعیل در محله زرگنده تهران است. اینجا قبلا قبرستانی قدیمی بوده که حالا رویش پارک زرگنده را ساخته اند. از سال 50 به بعد، دیگر اجازه دفن به کسی داده نشد.

آدرس امامزاده اسماعیل زرگنده

دو راه برای رفتن به امامزاده اسماعیل وجود دارد.

– با وسیله شخصی: وارد خیابان شریعتی شوید و مسیرتان را تا خیابان دولت ادامه دهید. رو‌به‌روی خیابان دولت، خیابان امامزاده قرار دارد. الیته خیابان یکطرفه است و باید خودروی خود را در جای دیگری پارک کنید.

اگر می‌خواهید درست کنار امامزاده پارک کنید، باید از مسیر دیگری بروید. به بزرگراه مدرس رفته و از خروجی وارد خیابان ظفر شوید. پس از رسیدن به سه‌راهی، مسیر را در خیابان فرید افشار ادامه دهید. وارد خیابان آرش شرقی که شدید، خیابان دلیری را پیدا کنید.

مستقیم بروید تا به خیابان دانشگر برسید. پس از آن و پیدا کردن خیابان شکرآبی، خیابان امامزاده را خواهید دید. می توانید همینجا خودروی خود را پارک کنید.

با وسیله عمومی: بهترین راه برای رفتن به امامزاده اسماعیل، استفاده از مترو است. به خط 1 مترو بروید و در ایستگاه صدر پیاده شوید. امامزاده اسماعیل کمی پایینتر از این ایستگاه است. می‌توانید در ایستگاه قلهک هم پیاده شوید و کمی به سمت بالا حرکت کنید.


شجره نامه امزامزاده اسماعیل
امامزاده اسماعیل از نوادگان امام زین العابدین (ع) است. پدر ایشان، ابراهیم ابن موسی فرزند عبدالطیف بوده است. امامزاده اسماعیل سال 850 هجری قمری فوت کرده و حالا اینجا آرام گرفته.

بستگان امامزاده اسماعیل، در شهرهای تهران،میگون، لالان، آمل و بابل هستند. شجره نامه کامل امامزاده اسماعیل، روی تابلوی بزرگی در امامزاده نوشته شده است.

حرم امامزاده اسماعیل زرگنده
امامزاده اسماعیل حرم باصفایی دارد. اینجا زیارتگاهی آرام است گه خیلی ها برای استراحت به آن مراجعه می‌کنند. وارد حرم که بشوید، تعداد جوان را می‌بینید که در حال مطالعه یا استراحت هستند.

نزدیک به امامزاده، دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد قرار دارد. دانشجوها گاهی وقت‌ها به امامزاده سر می‌زنند روحشان را تازه می‌کنند.

معماری امامزاده اسماعیل، شبیه به جاهای زیارتی دیگر است. اینجا به صورت 4 ضلعی ساخته شده و مساحتش 250 متر مربع است. دیوارهای نیمه سنگی و گچی همان اول نظرتان را جلب می‌کنند.

چند کتیبه روی دیوارها نصب شده و کاشیکاری‌هایی هم در حرم دیده می‌شود. اما زیباترین جای حرم امامزاده اسماعیل، گنبد کوچک آن است.
این گنبد زیبا پر از آینه‌کاری‌های استادانه و چشم‌نواز است. ترکیب نقش‌های اسلامی و ایرانی در معماری گنبد، خیلی‌خوب دیده می‌شود. تمام این کارها جدیدا انجام شده و هیچکدام قدیمی نیستند.

داستان داغداغان، درخت مقدسی که قطع شد
قدیمی‌های محله زرگنده و حسن‌آباد، داستان این درخت را می‌دانند. اینجا قبلا درخت تنومندی بوده که اهالی آن را مقدس می‌دانستند. یک درخت داغداغان چندصد ساله که نماد محله زرگنده بوده است.

هر کسی به زیارت امامزاده اسماعیل می‌آمد، پارچه‌ای هم به عنوان دخیل به درخت قدیمی می‌بست. برای همین درخت پر شده بود از دستمال‌های رنگی مردم محله.

البته درخت داغداغان بعدها با سهل انگاری قطع شد. نماد زرگنده تهران و جایی که مردم به آن امید داشتند، به همین راحتی از بین رفت. حالا قدیمی‌ها تنها می‌توانند قصه درخت مقدس خود را برای جوانترها تعریف کنند.
پارک زرگنده، تفریح در کنار زیارت

پارک زرگنده امامزاده اسماعیل
بنای ساخت پارک در دهه 50 گذاشته شد. در سال 1373 شهرداری فضای سبز اینجا را بیشتر کرد و پارک زرگنده امروزی شکل گرفت. البته به آن، پارک امامزاده اسماعیل هم می‌‎گویند.

پارک زرگنده وسایل بازی برای کودکان دارد و جای خوبی برای خانواده‌ها است. راستی به نظرتان چرا اسم زرگنده برای این محله انتخاب شده؟

در تپه‌های اطراف این محله، زمانی سکه‌های طلا و کوزه های باارزشی کشف شد. در گذشته مردم اشیای قیمتی و پول‌های خود را در تپه‌های بالای زرگنده مخفی می‌کردند.

بعضی‌ها این موضوع را فهمیدند و بعدها طلاها را برای خود برداشتند. برای همین کم‌کم نام زرگنده برای محله انتخاب شد.
درباره محله زرگنده و تاریخچه‌اش

زرگنده از محله‌هایی است که قدیمی‌ها خیلی خوب آن را می‌شناسند. چون باغ سفارت انگلستان اینجا بوده، اسم زرگنده همیشه در جاهای مختلف شنیده شده.

محمد شاه قاجار، قبلا مالکیت زرگنده و قلهک را به انگلستان داده بود. بعد از محمد شاه، ناصرالدین شاه به قدرت رسید و روی محمد شاه را در بذل و بخشش زمین‌های ایران سفید کرد.

وقتی رضا شاه قدرت گرفت و حکومت پهلوی را تاسیس کرد، قلهک و زرگنده به تهران اضافه شدند و فقط باغ سفارت در مالکیت انگلستان باقی ماند.

در زرگنده و خیابان‌های اطرافش جاهای تفریحی و مذهبی خوبی پیدا می‌کنید. مثلا مسجد اعظم قلهک که از قدیم مراسم مذهبی باشکوهی در آن برگزار می‌شده.

اگر هم به فیلم دیدن علاقه دارید، می‌توانید به سینما فرهنگ بروید که از بهترین سینماهای تهران است و فیلم‌ها را با کیفیت عالی و صدای دالبی پخش می‌کند.

در خیابان یخچال هم سینمایی هست که فیلم‌های خارجی نشان می‌دهد. فست فودهای خوب مثل ساندویچ سودا و هایدا ساندویچ هم در اطراف محله زرگنده هستند. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.

ویدئو های مرتبط