فواید میوه کامکوات برای سلامتی
کامکوات، میوه جالب و خوش طعمی از خانواده مرکبات است که همه ما آن‌را دیده‌ایم و می‌شناسیم. میوه ای شبیه پرتقال دارای پوست نارنجی رنگ که درون آن مانند سایر مرکبات پره پره است، ولیکن اندازه و فرم آن مانند خرما کوچک و بیضوی و دارای هسته است.

این میوه زمستانه - بهاره بوده، از اروپا به ایران آمده است و طعمی شبیه به دیگر میوه‌های خانواده مرکبات دارد با این تفاوت که می‌توان آن‌را درسته و با پوست مصرف کرد.

از دیدگاه گیاه شناسی، کامکوات متعلق به خانواده  Rutaceae زیر شاخه‌ی Fortunella ها است که پس از انتقال این گیاه از چین به اروپا توسط گیاه شناسی با نام رابرت فورچون (Robert Fortune) در اواسط قرن نوزده این گونه نامگذاری شد.

درخت کامکوات دارای برگ‌های ریز و همیشه سبز است و بومی بخشی از کوه‌های جنوب شرق چین است و در حال حاضر به منظور بهره برداری از میوه‌ی لذیذ آن و همچنین به عنوان یک گیاه تزئینی در نقاط دیگر دنیا از جمله ایالات متحده کشت و پرورش داده می‌شود.

در فصل زمستان یک درخت بالغ کامکوات می‌تواند وزن چند صد عدد از میوه زیبایش را که هرکدام به اندازه یک زیتون درشت هستند، تحمل کند.

زمانی که میوه کامکوات را برش می‌زنیم ظاهری شبیه به یک پرتقال کوچک دارد که پرهای آن به سفتی به یکدیگر و پوسته خارجی متصل شده‌اند و عموماً یک یا دو عدد هسته در مرکز هر پره وجود دارد. طعم هسته مانند هسته‌های پرتقال تلخ است و هنگام خوردن میوه باید از دهان خارج شده و دور ریخته شود.

این گیاه واریته های متفاوتی دارد اما تنها چهار نوع آن برای بهره برداری از میوه‌اش کشت می‌شود .


کامکوات ناگامی (Nagami kumquat)

این نوع کامکوات 2 تا 5 هسته دارد و ارتفاع درخت آن نسبتا به سایر انواع بزرگ تر و تا 4.5 متر نیز می رسد. ناگامی از انواع رایج کامکوات در آمریکا می باشد.


کامکوات مارومی (Marumi kumquat)

این نوع کامکوات کروی شکل و به رنگ زرد طلایی است. پوست آن می تواند صاف، به همراه غده های بزرگ چربی روی آن، نازک، معطر و تند باشد و معمولا 1 تا 3 دانه داخل آن وجود دارد.


کامکوات میه وا (Meiwa kumquat)

این نوع کامکوات بزرگ تر از سایر انواع بوده، پوست بسیار ضخیمی دارد، طعم پوست و گوشت میوه های زرد – نارنجی آن شیرین و خوشمزه است و معمولا بدون هسته یا با چند هسته یافت می شود. این نوع کامکوات بیشتر در چین و ژاپن کشت می شود.
 

کامکوات هونکونگی (Hong Kong Wild)

این نوع کامکوات بسیار کوچک و به اندازه نخود و رشد درخت آن بسیار کند است. میوه رسیده این درخت نارنجی رنگ است و با وجود اندازه کوچک بسیار خوشمزه است.

خواص کامکوات در مقایسه با اندازه کوچک آن، بسیار زیاد هستند. این میوه از هزاران سال پیش، بخشی از غذای چینی بوده و امروزه می‌توانید از طعم شیرین آن لذت ببرید و بدن‌تان از مواد مغذی موجود در آن بهره‌مند شود.1


بهبود زخم‌ها

ایجاد زخم در پوست به معنای پاره شدن بافت‌های پوستی به دلیل عوامل خارجی است. زخم اعم از بریدن، خراشیده شدن و سایر موارد مشابه است. کامکوات دارای خاصیتی است که می‌تواند روند بهبود زخم‌ها را تسریع بخشد. مهم‌ترین دلیل آن وجود ویتامین C در این میوه است.

ویتامین C در ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده و جلوگیری از آسیب دیدن سلول‌های سالم تأثیر زیادی دارد. کامکوات در کل دارای آثار بلندمدت است. به دلیل وجود اسیدسیتریک در این میوه، مصرف آن می‌تواند از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری کند. برای بهره‌گیری هر چه بیشتر از این آثار کامکوات، بهتر است از آن هر روز استفاده شود.


ضد سرطان

کامکوات سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های ضروری از جمله لوتئین، کاروتنوئید، زآگزانتین و تانین است. این آنتی‌اکسیدان‌ها توانایی مبارزه با رادیکال‌های آزاد را داشته و از پیشرفت انواع تومور جلوگیری می‌کنند، البته بدن ما به طور طبیعی مکانیزم‌هایی برای دفاع از خود در مقابل عوامل سرطانی و بیماری‌ها دارد، اما مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها در افزایش مقاومت و قدرت بدن موثر است.

فواید میوه کامکوات برای سلامتی


مواد معدنی

کامکوات منبع بسیار خوبی از مس، آهن و پتاسیم محسوب می‌شود. سیستم بدن شما به این مواد معدنی نیاز دارد تا بتواند عملکردی بهینه داشته باشد. مس و آهن برای تولید گلبول‌های قرمز در خون ضروری هستند. وظیفه گلبول‌های قرمز، انتقال اکسیژن در نقاط مختلف بدن است. پتاسیم نیز عنصری کلیدی برای حفظ تعادل در ضربان قلب و فشارخون است.


بهبود گلودرد

میوه و برگ‌های درخت کامکوات علاوه بر اسیدهای طبیعی، دارای قند طبیعی نیز هستند. از برگ این درخت، روغن نیز استخراج می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف این میوه و برگ آن در کاهش سرفه و گلودرد تأثیر بسیار دارد.2


یبوست را رفع می‌کند

همان‌گونه که در مورد شماره دو گفته شد، کامکوات می‌تواند به طبیعی شدن حرکات روده کمک کند، بنابراین، مشکلاتی مانند یبوست به وجود نمی‌آید.


خوراکی مفیدی برای دیابتی‌هاست

اکثر افراد مبتلا به دیابت، به دنبال میان وعده‌های سالم هستند. خوب دیگر جای نگرانی نیست زیرا کامکوات برای این افراد مفید است. کربوهیدرات موجود در کامکوات به افراد دیابتی آسیب نمی‌زند.


سطح گلوکز را متعادل می‌کند

زمانی که سطح انسولین مناسب بوده و عملکرد درستی داشته باشد، کنترل سطح گلوکز در جریان خون آسان‌تر است. انسولین، گلوکز را به سلول‌های چربی تبدیل می‌کند که در مواقع لزوم به عنوان انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند. خوردن کامکوات می‌تواند از بالا رفتن قند خون جلوگیری کند.


سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

حتما می‌دانید که پرتقال با ویتامین C مرتبط است و ویتامین C همیشه به سیستم ایمنی ربط دارد. کامکوات به عنوان نوعی از مرکبات، همین خاصیت را دارد. بنابراین، خوردن کامکوات، سیستم ایمنی را به طور طبیعی تقویت کرده و محافظت لازم برای بدن را فراهم می‌کند.


یک ماده ضد پیری طبیعی است

همه می‌دانند که خوراکی‌های سرشار از آنتی اکسیدان، مواد ضد پیری طبیعی هستند. سوال این است که آنتی اکسیدان موجود در خوراکی‌ها چقدر قوی است و آیا ماده ضد پیری محسوب می‌شود یا نه. کامکوات، نه تنها سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی است بلکه سرشار از ویتامین C نیز هست و این ترکیبات، ترکیبات ضد پیری قوی هستند.3


خواص کامکوات در بارداری

کامکوات منبع خوب مواد مغذی و ضروری برای سلامت زنان باردار و رشد جنین است.

ویتامین C موجود در کامکوات به تقویت استخوان ها، مو، مغز و سیستم عصبی جنین کمک کرده و انرژی مورد نیاز دوران بارداری را تامین می کند.

مصرف کامکوات در زنان باردار خستگی آن ها را برطرف و به دلیل فیبر فراوان از یبوست شایع بارداری و ورم پیشگیری می کند.

کامکوات به کاهش علائم افسردگی بارداری، کنترل قند خون و پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیز کمک می کند.


سلامت چشم

ویتامین A و بتاکاروتن های موجود در کامکوات از سلامت چشم محافظت کرده و خطر ابتلا به بیماری های چشمی همچون دژنراسیون ماکولا و آب مروارید را کاهش می دهد.

فواید میوه کامکوات برای سلامتی


سلامت استخوان

کامکوات از میوه های سرشار از کلسیم، پتاسیم و ویتامین C است که از سلامت استخوان ها در طولانی مدت محافظت کرده و به تقویت استخوان ها کمک می کند.


سلامت دهان و دندان

مصرف کامکوات به دلیل مواد معدنی مختلف آن، از سلامت دندان ها محافظت کرده و از پوسیدگی دندان و مشکلات لثه پیشگیری می کند.


سرماخوردگی

مصرف کامکوات به کاهش علائم و درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا کمک کرده و برای رفع گلو درد نیز مفید است.


سنگ کلیه

اسید سیتریک موجود در کامکوات از تشکیل و تشدید سنگ کلیه جلوگیری می کند.


مغز

مصرف این میوه کوچک و پرخاصیت به بهبود عملکرد مغز کمک کرده و تمرکز را افزایش می دهد.


کم خونی

کامکوات به دلیل محتوای آهن باعث افزایش تولید هموگلوبین خون شده و به درمان کم خونی و بهبود گردش خون کمک می کند.

کامکوات حاوی پتاسیم نیز می باشد که با بهبود گردش خون باعث اکسیژن رسانی بهتر به سلول های بدن شده و به بازسازی سلول ها نیز کمک می کند.


خواص کامکوات برای پوست

کامکوات به دلیل ویتامین C فراوان و خاصیت آنتی اکسیدانی به سلامت پوست کمک کرده و برای کاهش علائم پیری پوست همچون چین و چروک، خطوط ناخوشایند و لکه های تیره پوست مفید است.

مصرف کامکوات التهاب ناشی از آکنه و جوش را کاهش داده و به درمان آن کمک می کند.


خواص کامکوات برای مو

کامکوات سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی و مغذی مورد نیاز مو است و مصرف این میوه به تقویت موها و افزایش رشد آن کمک می کند.4


پی نوشت:
1.www.beytoote.com
2.www.hamshahrionline.ir
3.www.bazdeh.org
4.www.persian-star.org
نسخه چاپی