فواید و خاصیت شگفت انگیز زعفران برای سلامتی پوست و مو
زعفران یک ماده غذایی بسیار خوشرنگ و خوش بو است که علاوه بر طباخی، در مصارف زیبایی و پزشکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زعفران که یک ادویه بسیار خوشرنگ و خوش بوست در طبخ غذاهای ما ایرانیان جایگاه ویژه‌ای داشته و هموراه از آن برای طبخ انواع پلوها، خورش‌ها،دسرها، پیش‌غذاها، سوپ‌ها، کباب‌ها و حتی نوشیدنی‌ها استفاده می‌گردد.

چیزی که ما از آن به عنوان زعفران یاد می‌کنیم درواقع رشته‌های میانی گل این گیاه بوده که به رنگ قرمز تا نارنجی است. این گیاه ارزشمند فقط در برخی از کشورهای دنیا تولید می‌شود که ایران یکی از این کشورها بوده به طوری که به عنوان اولین تولیدکننده و صادر کننده زعفران در دنیا شناخته می‌شود.
 

فواید زعفران

زعفران ماده‌ای بسیار ارزشمند است که به دلیل دارا بودن بیش از 150 ترکیب آنتی اکسیدانی از جمله کاروتنوئیدها، سافرانال، کروکین، کروکتین، پیکرکروکین، فوکوس و کروک و نیز بسیاری از مواد معدنی همچون ویتامین A، اسید فولیک، مس، پتاسیم، کلسیم، منگنز، آهن، سلنیوم، روی، منیزیم، ریبوفلاوین و تیامین، خواص درمانی زیادی داشته و در درمان اختلالات قاعدگی، دیابت، آسم، افسردگی، کبد چرب، درمان ناباروری در مردان و تحریک جنسی آنها، سوء‌هاضمه، زخم معده، فشارخون، سنگ کلیه، کم خونی، درمان بی خوابی و پارکینسون و آلزایمر موثر است. اما علاوه بر همه این موارد نمی‌توان از تاثیر بسیار زیاد این ماده بر سلامت و زیبایی پوست و مو غافل شد. همین فواید سبب شده که متخصصین پوست و مو به این طلای سرخ توجه ویژه‌ای کنند.

فواید و خاصیت شگفت انگیز زعفران برای سلامتی و پوست و مو

جلوگیری از ریزش مو: مخلوطی از زعفران، شیر و شیرین بیان یک ترکیب فوق‌العاده برای جلوگیری از ریزش مو و تاسی است. نحوه‌ی مصرف این ترکیب، قرار دادن آن روی پوست سر است.

روشن کردن پوست: قرار دادن زعفران بر روی پوست سبب روشن و شفاف کردن پوست می‌شود و ترکیب آن با شیر تاثیر آن را چند برابر افزایش می‌دهد.

از بین بردن جوش و آکنه: ترکیب زعفران و ریحان سبب از بین بردن آکنه، انواع جوش‌ها و لکه‌های پوستی می‌شودهمچنین سبب جلوگیری از بروز چین و چروک‌های پوستی می‌شود. برای تهییه این ماسک می‌توانید ۱۰ رشته زعفران را با ۶ یا ۷ برگ ریحان خوب بکوبید و آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست قرار دهید و سپس آن را با آب ولرم به خوبی شست و شو دهید.

خاصیت آنتی اکسیدانی: زعفران دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و موجب از بین بردن رادیکال‌های آزاد می‌شود. همان طور که می‌دانید رادیکال‌های آزاد نقش اصلی را در ابتلا به انواع سرطان‌ها از جمله سرطان پوست دارند بنابراین از بین بردن آن‌ها تاثیر زیادی در حفظ سلامت فرد دارد.

پوستی زیبا و سالم: حمام کردن با چند شاخه زعفران تاثیر بسیار زیادی در ایجاد صورتی زیبا و درخشنده دارد.

منبع غنی B2: زعفران جزو معدود مواد گیاهی است که سرشار از ریبوفلاوین یا همان B2 است. این ویتامین تاثیر بسیار زیادی در سلامت و زیبایی پوست و مو دارد. این گیاه می‌تواند از ترک خوردن لب‌ها، ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن پوست مخصوصا در نواحی حساس، تورم و سوزش‌های پوستی جلوگیری کند.

کاهش دهنده‌ی استرس: امروزه استرس و عوارض جبران‌ناپذیر آن بر سلامت، مخصوصا سلامت پوست و مو بر کسی پوشیده نیست. زعفران که به عنوان گیاه شادی آور نیز شناخته می‌شود موجب کاهش استرس شده و به این ترتیب کمک زیادی به جلوگیری از ریزش مو، چروک شدن پوست، ایجاد حلقه‌های سیاه اطراف چشم و به طور کلی طراوت و شادابی پوست می‌شود.

از بین بردن تیرگی ناشی از آفتاب سوختگی: اگر در اثر زیاد ماندن در معرض آفتاب یا برنزه کردن، فرد دچار آفتاب سوختگی شود ترکیب زعفران با شیر و قرار دادن آن بر روی پوست و اندکی ماساژ دادن پوست با آن به سرعت سبب از بین رفتن آثار سوختگی می‌گردد.

تقویت و افزایش رشد مو: ترکیب شیر و زعفران و قرار دادن آن بر روی پوست سر به مدت ۳۰ دقیقه تاثیر بسیار زیادی در تقویت موها داشته و از ریزش آن‌ها نیز جلوگیری می‌نماید.

فواید و خاصیت شگفت انگیز زعفران برای سلامتی و پوست و مو

فواید دارویی و درمانی زعفران


* مردان : دمنوش زعفران ناباروری در مردان را درمان کرده و به عنوان یک محرک جنسی برای افزایش توانایی مردان در تولید مثل مفید می باشد.
* نوزادان و کودکان
* مصرف مقادیر کم زعفران برای نوزادان و کودکان مفید می باشد؛
* زعفران برای بهبود هضم غذا مفید می باشد.
* برای تقویت استخوان های نوزادان و کودکان مفید است.
* زعفران باعث برای بهداشت دهان و دندان نوزادان و کودکان مفید می باشد.
* زعفران باعث شادی و آرامش نوزاد و کودک شده و بی قراری در آن ها را کاهش می دهد.

قاعدگی و پریود شدن
حدود 85 درصد زنان از سندروم پیش از قاعدگی رنج می برند، زعفران یکی از بهترین روش های طبیعی برای درمان اختلالات قاعدگی و پریود شدن می باشد.

تحقیقات نشان داده که چای زعفران دو بار در روز می تواند به طور قابل توجهی علائم سندروم پیش از قاعدگی مانند اختلالات رفتاری و درد پریود را کاهش دهد.

افسردگی و اضطراب
دم کرده زعفران یکی از بهترین داروها برای درمان اضطراب و افسردگی می باشد. سافرانال، کروکین و کومپفرول موجود در زعفران به عنوان یک آرام بخش قوی برای افراد مبتلا به افسردگی عمل کرده و می توانند به درمان افسردگی و اضطراب و استرس کمک کنند.

چشم
تحقیقات نشان داده که کروکین و کروکتین موجود در زعفران برای درمان بیماری چشمی دژنراسیون ماکولا مفید می باشد.

کبد چرب
زعفران دارای خواص ضد التهابی بوده که می تواند با سم زدایی کبد به درمان کبد چرب و بزرگ شدن کبد کمک کند.

سنگ کلیه
زعفران مدر بوده و می تواند برای پاکسازی و سم زدایی کلیه ها و درمان سنگ کلیه مفید باشد.

 فشار خون
زعفران حاوی مقادیر بالای مس، پتاسیم، کلسیم، منگنز، آهن، منیزیم، روی و سلنیوم است که فشار خون بالا را کاهش می دهد.

سرماخوردگی و آنفلونزا
زعفران دارای مقادیر بالای ویتامین C بوده که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفلونزا مفید می باشد.
پودر زعفران را با آب گرم مخلوط کنید و بنوشید تا سرماخوردگی و سرفه را درمان کند.

 معده و دستگاه گوارش
یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین کاربردهای زعفران درمان طبیعی درد معده و بیماری گوارشی می باشد. زعفران حاوی کروکین و سافرانال بوده و در طب سنتی برای درمان سوزش سر دل، سوء هاضمه، زخم معده استفاده می شود.

کم خونی
زعفران حاوی مقادیر بالای آهن بوده در نتیجه گردش خون را بهبود بخشیده و برای درمان کم خونی و علائم کم خونی مفید می باشد.

دیابت و قند خون
منگنز موجود در زعفران می تواند سطح قند خون دیابتی ها را کاهش دهد. کروستین موجود در زعفران مقاومت به انسولین را کاهش می دهد به این ترتیب زعفران به عنوان یکی از بهترین روش ها برای درمان دیابت نوع دو محسوب می شود.

پارکینسون و آلزایمر
کروستین موجود در زعفرانبرای پیشگیری از بیماری پارکینسون مفید می باشد، همچنین مطالعات نشان داده که زعفران می تواند باعث تقویت حافظه شود و کروکین و کروکتین موجود در آن برای درمان آلزایمر یا زوال عقل مفید می باشد.

 قلب و تپش قلب
آنتی اکسیدان های موجود در زعفران می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد و تپش قلب را درمان می کند.

درمان بی خوابی
مصرف شربت زعفران قبل از خواب می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشیده و بی خوابی را درمان کند.

 سرطان
تحقیقات نشان داده که زعفران دارای خواص ضد تومور بوده و می تواند برای پیشگیری و درمان سرطان ها فید باشد.
 

خواص چای و دمنوش زعفران

چای و دمنوش زعفران به عنوان یک درمان طبیعی برای افسردگی، سلامت قلب و عروق، درمان اختلالات قاعدگی، تقویت حافظه و پیشگیری و درمان سرطان شناخته شده است.

فواید و خاصیت شگفت انگیز زعفران برای سلامتی و پوست و مو

طرز تهیه چای و دمنوش زعفران
مقداری پودر زعفران را به آب جوش (70-80 درجه) اضافه کنید و بگذارید 5 تا 8 دقیقه بماند تا دم بکشد، چای شما آماده است می توانید آن را با لیمو ترش تازه و عسل ترکیب کرده و استفاده کنید.
 

آیا زعفران ضرر هم دارد؟

دقت کنید که خانم‌های باردار نباید بیش از حد از زعفران استفاده کنند زیرا مصرف بیش از اندازه آن، برای آنها خطرناک بوده و ممکن است باعث سقط جنین شود و چون میزان تولید و آزادسازی سروتونین را افزایش می‌دهد در خانم‌های بارداری تاثیر عکس گذاشته و سبب ایجاد افسردگی و استرس در آنها می‌شود. همچنین ممکن است مقادیر استفاده شده این ماده در مقیاس درمانی با برخی داروها مانند داروی وارفارین یا انواع داروهای ضد فشار خون تداخل داشته در نتیجه برای فرد مشکلاتی را ایجاد کند.

علاوه بر این ممکن است مثل هر ماده‌ی دیگری، افرادی به این داروی گیاهی حساسیت داشته باشند در این صورت، اگر آن را به صورت درمانی و کمی ابیشتر از میزان مصرف همیشگی مصرف کنند دچار عوارض آلرژی مانند تهوع، سرگیجه و سردرد و… بشوند.

افرادی که مشکل تعریق بیش از حد در کف دستشان دارند؛ به طوری که این موضوع برایشان تبدیل به امری آزاردهنده شده نباید در مصرف این ماده زیاده‌روی کنند زیرا زعفران اندکی تعریق کف دست را افزایش می‌دهد.

مصرف روزانه زعفران نباید از ۳ گرم در روز تجاوز کند بنابراین اگر در طبخ غذایتان از زعفران استفاده کرده‌اید، نباید آن روز از ماسک‌های زعفران استفاده کنید.
 

راه های تشخیص زعفران تقلبی و اصل

اگر چه خالص بودن یا نبودن زعفران در آزمایشگاه‌ها به راحتی قابل شناسایی است اما تشخیص آن برای مصرف کنندگان به راحتی ممکن نیست.
افزایش وزن زعفران با استفاده از آغشته کردن این گیاه به چربی و عسل حرفه‌ای‌ترین روش تقلب در فروش زعفران است و رنگ کردن قسمت‌های سفید این گیاه با رنگ طبیعی زعفران محترمانه‌ترین شیوه در تقلب طلای سرخ است که برای مصرف کنندگان به راحتی قابل تشخیص نیست اما اطلاعات آمده در لاپلاس ممکن است شما را هنگام خرید این محصول یاری کند.

تقلب در زعفران منحصر به مخلوط کردن یک گیاه شبیه زعفران با این محصول نیست بلکه زعفران تقلبی حتی شامل سنگین کردن وزن آن با استفاده از چربی، عسل، نمک و شکر هم می‌شود چراکه این گیاه ارزش بالایی دارد و هر گرم آن بیش از 5000 تومان در بازار فروخته می‌شود لذا سودجویان را به سمت خودش می‌کشاند تا با هر چیز که می‌توانند در زعفران غش کنند.

یکی از راه‌های تقلب در زعفران این است که کلاله‌های آن را با نوعی چربی، شکر، نمک یا عسل آغشته می‌کنند و وزن آن را افزایش می‌دهند.

گرچه خالص بودن یا نبودن زعفران در آزمایشگاه‌ها به راحتی قابل شناسایی است اما تشخیص آن برای مصرف کنندگان به راحتی ممکن نیست با این حال، اگر کلاله‌های زعفران بسیار براق باشد باید به آن شک کرد یا در صورت مشاهده این ظاهر غیر طبیعی آن را بین انگشتان دست یا روی کاغذ له کرد تا دید ماده خاصی از آن روی کاغذ نقش می‌بندد و کاغذ و انگشتان دست چرب می‌شود که در این صورت مشخص می‌شود زعفران به چربی خاصی آغشته شده تا وزنش بیشتر شود.

یکی دیگر از راه‌های تقلب در زعفران استفاده از رنگ مصنوعی است؛ اگر رنگ‌های مصنوعی در زعفران به کار رفته باشد در آزمایشگاه قابل تشخیص است چرا که پایین بودن قدرت رنگ دهی آن نشان دهنده این تقلب خواهد بود.

این رنگ‌های مصنوعی برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است و در واقع گل رنگ‌هایی که از مکه به عنوان زعفران و غالبا به شکل پودر به کشور وارد می‌شود از همین رنگ‌های خطرناک مصنوعی است.

شکل ظاهری زعفران یکی از روش‌های شناسایی خالص بودن آن است ظاهر این محصول شبیه میخک است؛ به گونه‌ای که پایین گیاه میله‌ای و انتهای آن دندانه دار، پهن و قیچی شکل است. همچنین رنگ زعفران باید قرمز تند باشد نه روشن و شکل کلاله‌های آن نیز نباید براق باشد.
 

ارزش غذایی زعفران

* کالری : 310
* چربی : 6 گرم
* کربوهیدرات : 65 گرم
* پروتئین : 11 گرم
* فیبر : 3.9 گرم
 

انواع ماسک زعفران

1- ماسک زعفران برای مو

شیر و زعفران بهترین ترکیب هم برای مو و هم برای پوست است. مقداری پودر زعفران و شیر را ترکیب کنید و بر روی پوست سر و موها بمالید، بگذارید ۳۰ دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید. پس از شستن موی سرتان متوجه درخشش و زیبایی موی سرتان خواهید شد.
 

۲- ماسک زعفران و آلوئه ورا

برای پوست چرب خود می‌توانید از ماسک آلوئه ورا با زعفران استفاده کنید. ماسک زعفران و آلوئه ورا را باید به‌طور مرتب و روزانه استفاده کنید. کمی زعفران بردارید و آن‌ها را در شیر حل کنید. دو قاشق ژل آلوئه ورا به آن اضافه کنید و باهم مخلوط‌کنید و روی صورت خود بمالید. بگذارید خشک شود و سپس با آب سرد صورت خود را بشویید.

فواید و خاصیت شگفت انگیز زعفران برای سلامتی و پوست و مو

۳- ماسک زعفران و چوب صندل

چوب صندل پوست شما را شفاف و صاف می‌کند و ترکیب آن با زعفران برای پوست بهترین گزینه است. ۱ قاشق چوب صندل را با ۲ الی ۳ رشته زعفران به همراه ۲ قاشق چای‌خوری شیر مخلوط کرده و سپس خمیر به‌دست‌آمده را به پوست صورت زده و اجازه دهید ۲۰ دقیقه روی پوستتان بماند تا خشک شود. سپس پوست صورت خود را بشویید. خواهید دید که پوستتان شفاف خواهد شد. این عمل را سه بار در هفته انجام دهید.
 

۴- ماسک زعفران و شیر برای از بین بردن آکنه و جوش

۳ الی ۴ رشته زعفران را با ۱/۴ فنجان شیر قاطی کرده و بگذارید ۲ ساعت بماند. سپس با یک عدد پنبه این محلول را بر روی پوست گردن و صورت بمالید. ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بعد پوست خود را بشویید. ۳ الی ۴ بار در هفته این عمل را تکرار کنید.
 

۵- ماسک زعفران برای پاک‌سازی و رفع تیرگی پوست صورت

۲ تا ۳ رشته از زعفران را در یک یا دو قاشق چای‌خوری آب بریزید و اجازه دهید شب تا صبح در آب خیس بخورد. بعد از حدود ۱۲ ساعت، رنگ آب طلایی می‌شود. اکنون شیر، شکر و چند قطره روغن نارگیل یا روغن‌زیتون به زعفرانی که در آب دم کشیده اضافه کنید. یک تکه نان به داخل این مخلوط فرو کنید و با استفاده از این تکه نان این مواد را روی صورت پخش‌کنید. ممکن است خرده‌های نان به صورتتان بچسبند، ولی به‌راحتی شسته می‌شوند. به مدت ۱۵ دقیقه این ماسک را روی صورت قرار دهید. بعدازاینکه روی صورتتان خشک شد آن‌ را با آب بشویید. این کار را ۳ تا ۴ بار در هفته تکرار کنید. این ماسک صورت زعفران به‌سرعت پوست تیره را شفاف می‌کند؛ خطوط و قسمت‌های تیره را کاهش می‌دهد؛ گردش خون پوست را افزایش داده و به درخشندگی پوست اضافه می‌کند.

فواید و خاصیت شگفت انگیز زعفران برای سلامتی و پوست و مو

۶- ماسک زعفران و برگ ریحان

مقداری پودر زعفران را با ۶ الی ۷ برگ ریحان تازه خوب بکوبید، خمیر به‌دست‌آمده را بر روی صورت بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید. این ماسک برای از بین بردن جوش های صورت مناسب است. خواص ضد میکروبی ریحان، برای از بین بردن باکتری‌های ایجادکننده جوش صورت مفید باشد.
 

۷- ماسک زعفران و تخمه آفتابگردان

۴ الی ۵  عدد تخم گل آفتابگردان و ۳ الی ۴ رشته زعفران را مخلوط‌کنید و یک ساعت صبر کنید. زمانی که شیر شروع به زرد شدن می‌کند، تمام مواد تشکیل‌دهنده را با هم آسیاب کنید. این خمیر سفت را روی صورت خود بمالید و بگذارید تا خشک شود و سپس با آب معمولی بشورید. این کار را دو یا سه بار در هفته انجام دهید.
 

۸- ماسک زعفران و روغن زیتون

۳ الی ۴ رشته از زعفران را با یک عدد قاشق غذاخوری روغن‌زیتون مخلوط کرده و روی صورت به حالت دورانی بمالید. این ماسک را در هنگام شب نیز می‌توانید استفاده کنید. می‌توانید روغن نارگیل، بادام یا کنجد به‌جای روغن‌زیتون جایگزین کنید. این عمل را هر شب تکرار کنید. ماساژ با روغن‌زیتون و زعفران، گردش خون را در پوست ایجاد می‌کند و جلوه‌ای زیبا می‌دهد. ماساژ همچنین به اسیدهای چرب تغذیه‌ای از روغن کمک می‌کند تا به‌راحتی به پوست جذب شوند.
 

۹- ماسک زعفران و عسل

۲ الی ۳ رشته زعفران را با یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط‌کنید و روی صورت خود بمالید. بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند، سپس آن را با آب ولرم شستشو دهید. با توجه به خواص شفابخش زعفران و وجود آنتی‌اکسیدان در عسل، این ماسک در ترمیم آسیب‌دیدگی پوست ازجمله لکه‌های تیره و مقابله با خشکی از طریق آب‌رسانی به پوست مؤثر خواهد بود.

فواید و خاصیت شگفت انگیز زعفران برای سلامتی و پوست و مو

۱۰- ماسک زعفران و ماست

اگر پوست بسیار چربی دارید چند رشته زعفران را با یک قاشق غذاخوری ماست مخلوط‌کنید. زعفران را مدتی در ماست خیس کنید. سپس یک قاشق آب‌لیمو به آن اضافه کنید و مخلوط‌کنید. صبر کنید تا ماست زرد شود. این مخلوط را روی صورت بزنید و بعد از ۱۵ دقیقه با آب سرد بشویید.
 

۱۱- ماسک زعفران و پودر شیر خشک

۴/۱ فنجان آب را با ۴ الی ۵ رشته زعفران با دو قاشق غذاخوری پودر شیر خشک مخلوط کرده و خمیر به‌دست‌آمده را بر روی پوست خود و حتی گردن بمالید. بگذارید حدود ۱۵ دقیقه این خمیر بر روی پوست بماند و سپس با سرد صورتتان را بشویید. این عمل را ۲ بار در هفته انجام دهید.
[crp]

تمام مزایای شیر در پودر خشک شیر متمرکزشده است. این را می‌توان به‌راحتی برای درمان پوست خشک و ملایم استفاده کرد. البته باید این را دانست برای افرادی که به محصولات لبنی حساسیت دارند، نباید استفاده شود.
 

۱۲- ماسک زعفران و بادام

۱۰ رشته زعفران را با ۴ الی ۵ عدد بادام له‌شده و خام و آب مخلوط کرده و خمیر به‌دست‌آمده به مدت ۱۵ دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید.این عمل را دو بار در هفته می‌توانید انجام دهید. بادام خاصیت روشن‌کنندگی دارد و با زعفران که ترکیب می‌شود به دلیل روغن طبیعی که در بادام وجود دارد، رطوبت پوستتان را بازسازی می‌کند.
 

۱۳- ماسک زعفران و آب برای سیاهی دور چشم و لک‌های سیاه‌پوست

۲ الی ۳ رشته زعفران را با ۲ قاشق غذاخوری آب مخلوط کرده و بگذارید یک‌شب این رشته‌ها خیس بخورد تا کاملاً حل شود. این محلول را با آب میوه پرتقال و روغن ویتامین E مخلوط کرده و در زیر چشم و روی لک‌های سیاه پوست به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه قرار دهید و سپس با آب سرد بشویید. هرروز این عمل را تکرار کنید. زعفران رنگ پوست را روشن می‌کند و باعث جوان‌سازی پوست می‌شود.
 

۱۴- ماسک زعفران و گلاب برای جوان‌سازی پوست

برای این کار کمی پودر زعفران را با گلاب ترکیب کنید. بعدازاینکه گلاب رنگ زعفران را به خود گرفت، می‌توانید با پنبه این محلول را به پوست خود بکشید. این کار به سالم‌سازی، پاک‌سازی و جوان‌سازی پوست کمک می‌کند.
 

۱۵- ماسک زعفران و توت‌فرنگی

چند عدد توت‌فرنگی را بردارید و آن‌ها را له کنید تا خمیری درست شود. ۳ الی ۴ رشته زعفران را به آن اضافه کنید و بگذارید ماسک مدتی روی آن بنشیند. سپس با آب سرد بشویید. توت‌فرنگی حاوی مقدار زیادی ویتامین و پروتئین‌های خوب است که می‌توانند به بهبود پوست و درخشان کردن آن کمک کنند. ماسک زعفران و توت‌فرنگی، شما باید هرروز از این ماسک استفاده کنید.
 

۱۶- ماسک زعفران و گلاب

چند رشته زعفران را به مدت نیم ساعت در گلاب بخیسانید. سپس آن را با مقداری پنبه آغشته کرده و روی صورتتان بمالید و پس از یک ساعت با یکپارچه مرطوب پاک‌کنید. همچنین می‌توانید یک‌رشته زعفران را با روغن‌زیتون یا روغن حیوانی مخلوط‌کنید و صورتتان را با آن ماساژ دهید. این ماسک به مرطوب کردن پوست و هم‌چنین افزایش قوام پوست کمک می‌کند.
 

ماسک زعفران

زعفران پادشاه ادویه‌جات است. خب، مطمئناً پادشاه زیبایی هم هست. اما باید حواستان باشد که زعفران تقلبی بر روی پوست خود استفاده نکنید زیرا اگر زعفران تقلبی باشد به پوست شما آسیب می‌رساند. زعفران تقلبی پس‌ازآنکه داخل شیر یا آب اضافه می‌شود رنگ پس می‌دهد کما اینکه زعفران اصل بعد از ۱۵ دقیقه رنگ پس می‌دهد و شیر یا آب شمارا به رنگ طلایی درمی‌آورد. بنابراین همه این نکات را برای خرید و استفاده از زعفران به‌عنوان ماسک پوست مدنظر داشته باشید.


منبع: سایت دکتردکتر
سایت اکالابلاگ
سایت زعفران فندخت
نسخه چاپی