چه چیز هایی شما را سریعتر پیر می کنند؟

انتخاب غذاهای بد

آیا شما همه غذاهای بد یا از هرچیزی به مقدار زیاد می خورید، رژیم غذایی ضعیف یقینا تضمین کننده این است که روند افزایش سن شما سریعتر  صورت گیرد. برای محدود نمودن کالری ها و دست یافتن به مواد مغذی بیشتر، باید مواد غذایی تازه بخورید. برای مثال می توان به میوه ها، سبزیجات، غلات، گوشت ها اشاره کرد. شما باید مصرف غذاهای فراوری شده ای که با نمک، قند و افزودنی ها و نگهدارنده هایی که مورد نیاز شما نیستند را محدود کنید .


استرس

استرس گاهی برای شما خوب است. استرس انگیزه بخش است. کمی تکان خوردن به خاطر استرس باعث می شود تا بدن شما هورمون هایی را مانند آدرنالین ترشح کند. به هرحال استرس میتواند باعث سردرد مکرر ما شود (حتی میگرن). در طول زمان، استرس می تواند ممکن است منجر به افزایش سن شما شود.

چه چیز هایی شما را سریعتر پیر می کنند؟


اعتیاد

در صورتی که شما بتوانید از سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر  دست بردارید به بدن خود کمک بزرگی کرده اید. این موارد می توانند آسیب های زیادی به مغز شما وارد کنند. در صورتی که  سیگار کشیدن شما ۱۵ دقیقه طول بکشد منجر به وارد شدن آسیب به DNA شما می شود که این یافته براساس مطالعات منتشر شده در مرکز مطالعات شیمیایی در زمینه تاکسولوژی است و بنابراین همین موضوع میتواند دلیل واضحی برای ترک سیگار باشد. و در طول زندگی عوارض دیگری نیز به جای می گذارد. افرادی که به مقدار زیادی سیگار مصرف میکنند سه برابر بیشتر در معرض خطر مرگ در مقایسه با افرادی هستند که از آنها استفاده نمی کنند.1


بیشتر از ۸ ساعت در روز می‌نشینید

کسانی که بیشتر روز را نشسته سپری می‌کنند و هیچ ورزشی نمی‌کنند، از نظر بیولوژیکی ۸ سال پیرتر از سن واقعی شان هستند. دانشمندان با انجام آزمایش بر روی ۱۵۰۰ زن به این مسأله پی بردند. این مسأله احتمالاً به دی ان‌ای ما مربوط می‌شود. نشستن طولانی مدت ممکن است باعث کوتاه شدن طول کروموزوم‌ها شود.
کوتاه شدن کروموزوم‌ها می‌تواند منجر به بروز بعضی بیماری هم شود. به همین دلیل، محققان توصیه می‌کنند روزانه دست کم ۳۰ دقیقه ورزش کنید و هر نیم ساعت از سر جای خود بلند شوید و کمی قدم بزنید.


زیاد از گوشواره‌های سنگین استفاده می‌کنید

گوشواره‌های سنگین وزن زیادی به ناحیه‌ی ظریف گوش‌ها وارد می‌کنند. این مسأله می‌تواند باعث تغییر شکل گوش‌ها و شکافتن لاله‌ی گوش‌ها شود. در این حالت پوست کش می‌آید و خاصیت کشسانی خود را از دست می‌دهد، مشکلی که کرم‌های پوستی همیشه نمی‌توانند آن را برطرف کنند. شاید عامل چندان تأثیرگذاری در پیری به نظر نرسد، اما گوش‌های ما کاملاً در دید هستند. شل و پیر به نظر رسیدن گوش‌ها باعث می‌شود پیرتر از سن واقعی مان به نظر بیاییم.


دوست صمیمی‌ای ندارید

تحقیقات نشان داده غفلت از روابط دوستی و اجتماعی می‌تواند مشکلاتی برای سلامت ما ایجاد کند و به روند پیری سرعت دهد. تنهایی یک ریسک فاکتور محسوب می‌شود که احتمال مرگ را افزایش می‌دهد. به علاوه، احساس تنهایی تأثیراتی دارد مشابه آنچه مصرف سیگار بر سر بدن می‌آورد.
چنین تأثیری شاید در کسانی که هیچ دوستی ندارند، از خانه بیرون نمی‌روند، یا کمتر از حد معمول بیرون می‌روند، قابل مشاهده باشد. این مسأله باعث کاهش فعالیت بدنی هم می‌شود که برای سلامتی و تندرستی ما اهمیت زیادی دارد.


زیاد از بطری آب می‌خورید

به گفته‌ی پزشکان عادت روزانه‌ای مثل نوشیدن از بطری می‌تواند باعث به وجود آمدن چین و چروک‌های بسیار عمیقی دور لب‌ها شود. البته این مسأله ارتباطی به پیری بیولوژیک ندارد، اما هر چین و چروک اضافه‌ای می‌تواند شما را پیرتر نشان دهد.


زیاد با هواپیما سفر می‌کنید

رطوبت هوای داخل هواپیما‌ها معمولاً کمتر از ۲۰ درصد است؛ بنابراین تعجبی ندارد که بعد از سفر با هواپیما پوست ما دچار خشکی می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل، در هواپیما یک مرطوب کننده‌ی کوچک به همراه داشته باشید و بیشتر آب بنوشید. این کار به ویژه برای پرواز‌های طولانی لازم است.

هواپیما‌ها مملوء از باکتری‌هایی هستند که می‌توانند باعث زدن جوش شوند. فراموش نکنید که در هواپیما دستمال‌های آنتی باکتریال به همراه داشته باشید و بعد از پرواز صورت خود را بشویید.

چه چیز هایی شما را سریعتر پیر می کنند؟


قند و مواد لبنی زیاد مصرف می‌کنید

اگر تکه‌ای میوه را روی میز رها کنید، بعد از مدتی ظاهر آن شروع به تغییر کردن می‌کند. میوه به تدریج به رنگ قهوه‌ای درمی آید که علت آن واکنش دادن قند‌های درون میوه با پروتئین‌های آن است. وقتی قند‌های درون بدن شروع به واکنش دادن با کلاژن می‌کنند، همین مسأله در بدن ما هم رخ می‌دهد و در نتیجه‌ی آن، پوست ما کدر و زرد می‌شود.

بعضی محققان هم می‌گویند مصرف مواد لبنی می‌تواند باعث شود پیرتر به نظر برسیم، چون التهاب بدن را افزایش می‌دهد. این مسأله منجر به ایجاد چیزی به نام فشار اکسیداتیو می‌شود که می‌تواند دلیل اصلی پیری زودرس باشد.2


داشتن خواب ناکافی

اگر خواب کافی نداشته باشید، پوست ممکن است شروع به چروک شدن و افتادگی سریع کند. این امر تا حدی به این دلیل است که بدن کورتیزول بیشتری را ترشح می کند. هورمون استرس هم باعث تجزیه کلاژنی می‌شود که پوست را صاف و براق نگه می‌دارد. سعی کنید خواب آرام و منظمی داشته باشید و بطور جدی از مصرف کافئین و ابزار الکترونیکی قبل از خواب خودداری کنید.


زیاد در معرض نور آفتاب قرار گرفتن

مقداری از نور خورشید برای بدن مفید است اما جذب زیاد اشعه ماورای‌‌بنفش به کلاژن موجود در پوست آسیب می‌رساند و ممکن است باعث شود تا بدن مقدار زیادی پروتئین به نام الاستین تولید کند و می‌توانید مشاهده کنید که پوست شروع به ضخیم و خشن شدن می‌کند و چین و چروک‌های عمیق و لکه‌های پیری ظاهر می‌شود. اگر باید در معرض آفتاب مستقیم قرار بگیرید، کلاه، بلوز آستین بلند و عینک آفتابی داشته باشید. از ضدآفتاب هم استفاده کنید که دارای SPF 30 یا بالاتر باشد.


از مرطوب‌کننده استفاده نمی‌کنید

اگر پوست خشک شود، ممکن است ظاهر پوست ناصاف و پوسته پوسته و شبیه یک فرد مسن به نظر برسید. روزی یک یا دو بار پوست خود را بشویید. سعی کنید از مرطوب‌کننده نسبتاً ملایم استفاده کنید زیرا اسکراب سخت پوست را تحریک می‌کند. از یک پاک‌کننده ملایم و بدون الکل نیز استفاده کنید تا باعث التهاب، خشک یا خشن شدن پوست نشود. دو بار در روز کرم مرطوب‌کننده بزنید تا رطوبت آن پوستتان را شاداب و جوان نگه دارد.3


عاشق تلویزیون هستید

اگر شما هم دوست دارید تمامی برنامه‌های تلویزیون را تماشا کنید، خبر بدی برایتان داریم. مطالعات انجام شده که در مجله sport medicine به چاپ رسیده، ۱۱۰۰۰ استرالیایی را مورد بررسی قرار داده است. این افراد تقریبا ۲۵ ساله یا بالاتر بودند. تحقیقات انجام شده نشان داد که هر ساعتی که فرد تلویزیون تماشا می‌کند، ۲۲ دقیقه از زندگی‌اش کاسته می‌شود. افرادی که به طور متوسط ۶ ساعت از روز خود را به تماشای تلویزیون می‌گذرانند، ۵ سال کمتر از سایر افراد عمر خواهند کرد. این موضوع به خاطر نشستن‌های طولانی مدت و غیر فعال بودن است. زمانی که شما بیشتر از ۳۰ دقیقه می‌نشینید، بدن شروع به ذخیره کردن شکر در سلول‌ها می‌کند و همین امر نیز موجب اضافه وزن می‌‌شود. این که تلویزیون تماشا می‌کنید یا کارهای خود را به صورت نشسته انجام می‌دهید، فرقی ندارد باید هر ۳۰ دقیقه یک بار از جای خود بلند شوید و کمی پیاده‌روی کنید.

چه چیز هایی شما را سریعتر پیر می کنند؟


زمانی که می‌خوابید صورت خودتان را روی بالش قرار می‌دهید

خوابیدن روی شکم یا با صورت می‌تواند باعث ایجاد چین و چروک در صورت شود و فرآیند پیری را تسریع کند. بافت‌های اتصالی و کلاژن موجود در صورت در این حالت ضعیف‌تر می‌شود. زمانی که روی صورت خود می‌خوابید، پوست شما نمی‌تواند راحت باشد و به حالت اولیه خود برگردد. همین امر نیز باعث ایجاد چین و چروک در صورت می‌شود. بهتر است به پشت بخوابید تا پوست نرم و صافی داشته باشید.


هوای منزلتان را بیش از حد گرم نگه می‌دارید

زمانی که هوای بیرون از منزل سرد است، باید هوای منزل گرم باشد اما این بدین معنی نیست که هوای آن را بیش از حد گرم نگه دارید. گرم شدن بیش از حد هوای منزل باعث از دست رفتن رطوبت آن می‌شود. همین امر نیز موجب خشک شدن و التهاب پوست شده و به مرور زمان باعث پیری صورت شما می‌شود. شما می‌توانید از یک مرطوب کننده هوا استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک حوله مرطوب را روی رادیاتور قرار دهید یا یک کاسه از آب سرد را در یکی از اتاق‌ها قرار دهید تا رطوبت مورد نیاز آن تامین شود.4


پی نوشت:
1.www.rastineh.com
2.www.yjc.ir
3.www.fartakeghtesadi.com
4.www.isna.ir
نسخه چاپی